Enzo Startet 21.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 21.Juni.2010 (redigert) Har kjøpt noen beist av noen batterier og dermed så må jeg sette det ene batteriet 1meter fra det andre da det ikke er plass til begge i batterirommet, vektfordelingen blir heller ikke gull med 160kilo batteri i ene siden av båten, disse skal jo parallellkobles , når jeg så bruker kalkulatoren https://baatplassen.no/i/index.php/topic/22299-kabeltverrsnitt/ så får jeg om jeg bruker 3meter kabel i kalkulatoren og max 30A , jeg har aldri sett noe over 20A så jeg tror det rekker, da får jeg opp 35kvadrat som egnet kabel, jeg hadde planlagt å bruke 100kvadrat men det er kanskje bare bortkastet da, burde vel rekke i bøtter og spann med 50 eller 70kvadrat ? Blir mye enklere med en litt mer bøybar kabel Redigert 21.Juni.2010 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 21.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 70mm2 er vel mye brukt selv om 50mm2 sikkert vil fungere greit. Eg hadde vel gjort som eg vanligvis gjør, overdimensjoneret og lagt 70mm2. Har jo en lei tendens i dag til å drage ombord flere og flere elektriske duppeditter Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 21.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 Joda jeg ser den og jeg har liggende noe 70 her ferdig terminert men det er jo stivt som et spett Sitér dette innlegget Link to post
Bømlo Svart 21.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 70 kvadrat til så lavt forbruk høres mye ut synes jeg. Husk at batteriene "deler" lasten imellom seg - bruker du 20A og har to batteri så vil det gå 20A kablene til den parallell koblede banken (+ og -), men bare 10A i kablene som kobler batteriene sammen (+ og -). Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 21.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 Til den type båt bruker jeg 50q. Husk bare å ta minus ut av de ene batteri og pluss fra de andre. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Enzo Svart 21.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 Den er god Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 21.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 Nei er vel ikke noen grunn til å overdrive heller visst man ikke har laga seg til bryter for å kunne nød starte motoren på forbruksbanken. Eg slit med spenningsfall på det orginale sikringspanelet når eg har en del forbruk på og ikke minst autopilot i tillegg. Så eg kommer til å lage meg ett panel til med egen tilførsel og så dele dette opp så ikke autopilot og kjøleaggregat etc. kommer på samme panel. Har også fått inn led lanternepærer som hjelper mye ved nattseilas (25+25W). Nå går det 7 watt kontra 50 watt så dette var til god hjelp. Det er kjøleaggregatet eg får først problemer med, så blir det stående og prøve å starte hele tiden og bruker bare mere strøm. (er sikkert fra båten var ny i 2001 så det kan jo være litt av årsaken)? Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 21.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 Det er kjøleaggregatet eg får først problemer med, så blir det stående og prøve å starte hele tiden og bruker bare mere strøm. (er sikkert fra båten var ny i 2001 så det kan jo være litt av årsaken)? Disse kompressorene kan leve i flere tiår men mangler litt gasspåfylling i mellom. Om den prøver å starte men klarer de ikke er de på grunn av lav spenn. Den bruker meget strøm i starten og best er med hvertfall 4q kabler til den. Gå over alle kontakter. Tilførsel fra hovedbryter til panel er underdimisjonert på disse båtene. Autopilot er best å ta direkte fra batteri og bruke sikring i panel til styringa av relè. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
volfro Svart 21.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 (redigert) Har vært over alle kontaktene allerede. kablene til kjøle aggr. er 4 eller 6mm2 etter øyemål så trur det er greit, men som du skriver så er nok panelet underdimensjonert. Skal vurdere å legge autopiloten om et rele ja. Får kun problemer når eg øker forbruket generellt, ellers går det i dagesvis. Har hatt stående på fast forbruk i noen dager og målt spenning så batteriene og ladingen er ikke problemet. Men dette hører nok hjemme i en annen tråd. Edit: Men eg har ikke fått fiksa dette ennå men det skal gjøres : Husk bare å ta minus ut av de ene batteri og pluss fra de andre. Redigert 21.Juni.2010 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.