Jump to content

Dyneema seil -noen erfaringer?

Kjappfot

Recommended Posts

Ja, da har jeg bestilt ny seilbåt :flag_da: og ser frem til høst med hyppige verftsbesøk. Av de mange valgene som må tas er seil noe av det vanskeligste. Som standard følger det med storseil og kryssfokk i dyneema fra North. Har noen erfaring med dyneema-seil? Holder de formen, eller strekker de seg fort? I utgangspunktet høres det jo fantastisk ut med sterke, lette seil som også tåler sol og blafring, men vil de holde til regattabruk mer enn en sesong?

Redigert av Stillheden (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Nei, seil. Se link på Nort Sails hjemmeside:

http://www.northsails.no/NyeSeil/Cruising/Storseil/LaminertDuk/tabid/15028/language/en-US/Default.aspx

Er duk av Dyneema SRP Sandwich som er standard.

Er mest ment som turseil, men med lav vekt og høy styrke så burde det duge ganske bra for regatta også?

Dyneemafibre i seil er ikke uvanlig. Tidligere har det vært problemer med disse i limingen pga at de er så glatte. Men disse problemene er nå visstnok løst ved nye metoder og bedre lim. Tipper et dyneemaseil vil ha strekkfastet et sted mellom aramid/kevlar og polyester. Fordelen kan være at seilet tåler blafring og bretting like bra som polyester. Hvis limingen holder, da.. :smiley:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Med strekkfasthet lavere enn Kevlar kommer jeg vel ikke utenom Kevlar/Karbon på genoaen da. Men, genoaen er uansett ikke veldig stor (37m2 og ikke overlappende). Båten jeg var med å prøveseilte var fullspekket med Elvstrøm racing karbon -så helt rått ut, men frykter slike seil får kort levetid så vet ikke om jeg tar sjansen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...