Kjappfot Startet 21.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 21.Juni.2010 (redigert) Ja, da har jeg bestilt ny seilbåt og ser frem til høst med hyppige verftsbesøk. Av de mange valgene som må tas er seil noe av det vanskeligste. Som standard følger det med storseil og kryssfokk i dyneema fra North. Har noen erfaring med dyneema-seil? Holder de formen, eller strekker de seg fort? I utgangspunktet høres det jo fantastisk ut med sterke, lette seil som også tåler sol og blafring, men vil de holde til regattabruk mer enn en sesong? Redigert 21.Juni.2010 av Stillheden (see edit history) Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Enzo Svart 21.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 Dyneema seil ? Det er ikke fall du mener ? Sitér dette innlegget Link to post
Kjappfot Svart 21.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 (redigert) Nei, seil. Se link på Nort Sails hjemmeside: http://www.northsails.no/NyeSeil/Cruising/Storseil/LaminertDuk/tabid/15028/language/en-US/Default.aspx Er duk av Dyneema SRP Sandwich som er standard. Er mest ment som turseil, men med lav vekt og høy styrke så burde det duge ganske bra for regatta også? Redigert 21.Juni.2010 av Stillheden (see edit history) Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Sun Flyer Svart 21.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 Dyneemafibre i seil er ikke uvanlig. Tidligere har det vært problemer med disse i limingen pga at de er så glatte. Men disse problemene er nå visstnok løst ved nye metoder og bedre lim. Tipper et dyneemaseil vil ha strekkfastet et sted mellom aramid/kevlar og polyester. Fordelen kan være at seilet tåler blafring og bretting like bra som polyester. Hvis limingen holder, da.. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Kjappfot Svart 21.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 (redigert) Med strekkfasthet lavere enn Kevlar kommer jeg vel ikke utenom Kevlar/Karbon på genoaen da. Men, genoaen er uansett ikke veldig stor (37m2 og ikke overlappende). Båten jeg var med å prøveseilte var fullspekket med Elvstrøm racing karbon -så helt rått ut, men frykter slike seil får kort levetid så vet ikke om jeg tar sjansen. Redigert 21.Juni.2010 av Stillheden (see edit history) Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Sun Flyer Svart 21.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 (redigert) Tror neppe dyneemaseilet er like stumt som kevlar. Men det er sikkert stummere enn polyester-sandwich. Redigert 21.Juni.2010 av Sun Flyer (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.