Jump to content

Kukko bearing puller for å trekke ut Gimbal lager - Mercruiser?

S.Hafsmo

Recommended Posts

Generellt svar. Har brukt disse på ganske mange lager på sorteringsmaskiner. Visst lageret har ganske tynn ytterring og sitter hardt så kan man ekspandere lageret mer ved å trekke på innerringen. Visst lageret er sværisk så vriest det litt og kulene kan fjernes. Så trekker man på ytter ringen istedenfor og da går det som regel greit. Men på ett vanlig lager er ikke dette mulig å gjøre.

Meiner på at disse avtrekkerne stod i luna katalogen en gang i tiden.

http://www.luna.no søk på: Ekspanderende pipe for avtrekkere

Har brukt denne et par gonger! Funker godt, og kan lages selv!

(lett å ødelegge akseltettninga, men denne bytter du uansett når du først har det ute)

Her slepp du også å ta av huset rundt + belgen for å bytte lager. Monteringsverktøy for pakkboks og lager har dei også.

Tersen du viser ser ikkje spesielt godt egna ut, serlig om lageret er skikkelig fast (noko dei som oftast er) Det er berre en tynn støypt aluminiumskant rundt der lageret sit.

Dette tåler ikkje allverden med juling frå kun desse to armane på avdragaren

Med en ters som vist med meg terser du mot bellhousing istadenfor transomen.

http://www.drev.se/avdragare-for-stodlager-p-635-c-461.aspx

• 1 måned senere...

vel, jeg fikk nå ihvertfall ut lageret. gikk veldig greit med den kukku pulleren og. selv om jeg sannsynligvis hadde gått for den som det ble linket til lengre opp om det ikke hadde vært for at jeg allerede hadde bestillt tersen fra kukko.

skar bare ut ei plate av kryssfiner og la mellom tersen og drevet. ikke et merke i godset rundt.

• 2 uker senere...

vel, jeg fikk nå ihvertfall ut lageret. gikk veldig greit med den kukku pulleren og. selv om jeg sannsynligvis hadde gått for den som det ble linket til lengre opp om det ikke hadde vært for at jeg allerede hadde bestillt tersen fra kukko.

Fikk du ut lageret med bellhousing og belger montert på båten (trakk det ut gjennom belgen / bellhouse)?

Hvordan var det da eventuelt å få det nye lageret på plass?

• 1 år senere...

Litt sent å svare 2 år etter, men jeg måtte ihvertfall ta av bellhousing for å kunne bruke denne trekkeren. Brukte ei trefjøl med hull i mot transom for å ikke skade alu.

Det skal imidlertid ikke mye fantasi til for å kunne trekke lageret ut igjennom bellhousing. Altså slik at man slipper å ta belgene for å få ut lageret.

Ei gjengestang av litt høyere kvalitet og diameter, borret opp og gjenget i enden (for å få skrudd inn trekkeren), samt ei plate som går utenpå bellhousing med hull og skive/mutter, så er du der.

20 minutter med arbeid. ;)

Edit:

Personlig kommer jeg nok til å kjøpe denne fra Mallory Marine, ved neste lagerbytte.

Redigert av S.Hafsmo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...