Thor-Egil Startet 22.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 22.Juni.2010 Jeg har en Askeladden 435 Lite med en Mercury 30HK 4takt 2007 mod. Burde være en bra motor til båten, men jeg sliter veldig med ytelsen, spesielt med 3-4 personer ombord. Jeg lurer på om jeg kan ha feil propell, men hva er egentlig riktig propell, hvordan finner jeg ut det? Den som sitter på nå er merket 11P, regner med at det betyr stigning=11. Noen som vet om dette er riktig propell? Når jeg er alene er det også vanskelig å få i plan, må sette meg frem mot tofta for å få baugen ned. Har el-lift på den og har prøvd alle mulige posisjoner på motor. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 Ville tatt kontakt med en Askeladden forhandler eller Askeladden direkte, de solgte båtene med Mercury inntil konkursen her for etpar år siden, og burde vite hva som passer på denne kombinasjonen av båt/motor. Når du er alene i båten og den først er kommet opp i plan , går den greit da, og gjør den mye fart? (Lån en GPS, evt mob tlf med GPS) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
chagall Svart 22.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 Når jeg er alene er det også vanskelig å få i plan, må sette meg frem mot tofta for å få baugen ned. Har el-lift på den og har prøvd alle mulige posisjoner på motor. Hei, regner med at du har sjekket bunnen for groe/rur. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 22.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 Første du må finne ut er om turtallet ved maks pådrag ligger innenfor det området det skal. Ut fra hva du har postet om denne saken er mitt inntrykk at tidligere eier muligens har forsøkt å tyne maksimal toppfart og at propellen egentlig er noe for tung. Du kan også benytte slippkalkulatoren: https://baatplassen.no/i/index.php/topic/22298-slipp-prosent-propell/ Denne gir deg maks teoretisk hastighet. Normalt slipp på en slik båt er rundt 20%. Sitér dette innlegget Link to post
Thor-Egil Svart 22.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 Når den er i plan gjør den bra fart, har ikke målt ennå, men farten er omtrent som jeg forventet. Problemet er å få den i plan. Jeg har sjekket med forhandler nå og det ser ut til at propellen er riktig... Sitér dette innlegget Link to post
J-R Svart 22.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 Du kan kanskje prøve å eksperimentere med tilten på motoren? Jeg monterte Smart Tabs på min Terhi 415Nova/40hk. Gjorde enorm forskjell! Båten går rett i plan nesten uansett. Får den greit i plan med 5 voksne og 2 barn... Ellers bør du sjekke følgende: - Turtall på motor ved fullt pådrag. Sier litt om du har rett stigning og diameter på propellen - Skader på propell? - Groe under båten? - Vann i evt. dobbeltskrog? Slik at båten er MYE tyngre enn opprinnelig Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.