Jump to content

Hva er riktig propell for Askeladden 435 Lite med Mercury 30hk 4t?


Thor-Egil

Recommended Posts

Jeg har en Askeladden 435 Lite med en Mercury 30HK 4takt 2007 mod. Burde være en bra motor til båten, men jeg sliter veldig med ytelsen, spesielt med 3-4 personer ombord. Jeg lurer på om jeg kan ha feil propell, men hva er egentlig riktig propell, hvordan finner jeg ut det? Den som sitter på nå er merket 11P, regner med at det betyr stigning=11. Noen som vet om dette er riktig propell?

 

Når jeg er alene er det også vanskelig å få i plan, må sette meg frem mot tofta for å få baugen ned. Har el-lift på den og har prøvd alle mulige posisjoner på motor.

Link to post

Ville tatt kontakt med en Askeladden forhandler eller Askeladden direkte, de solgte båtene med Mercury inntil konkursen her for etpar år siden, og burde vite hva som passer på denne kombinasjonen av båt/motor. 

 

Når du er alene i båten og den først er kommet opp i plan , går den greit da, og gjør den mye fart?  (Lån en GPS, evt mob tlf med GPS) 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Første du må finne ut er om turtallet ved maks pådrag ligger innenfor det området det skal. Ut fra hva du har postet om denne saken er mitt inntrykk at tidligere eier muligens har forsøkt å tyne maksimal toppfart og at propellen egentlig er noe for tung.

 

Du kan også benytte slippkalkulatoren: https://baatplassen.no/i/index.php/topic/22298-slipp-prosent-propell/

Denne gir deg maks teoretisk hastighet. Normalt slipp på en slik båt er rundt 20%.

Link to post

Du kan kanskje prøve å eksperimentere med tilten på motoren?

Jeg monterte Smart Tabs på min Terhi 415Nova/40hk. Gjorde enorm forskjell! Båten går rett i plan nesten uansett. Får den greit i plan med 5 voksne og 2 barn...

 

Ellers bør du sjekke følgende:

- Turtall på motor ved fullt pådrag. Sier litt om du har rett stigning og diameter på propellen

- Skader på propell?

- Groe under båten?

- Vann i evt. dobbeltskrog? Slik at båten er MYE tyngre enn opprinnelig

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...