th1 Startet 22.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 22.Juni.2010 Er det noen som har vært ute for at kartplotter viser feil fart? Min Garmin 525 viser 40 knop når instrumentene fra Suzuki viser 25 knop. Garmin'em viser toppfarten på båten min til over 60 knop. (Skulle ønske den gikk så fort) Er det noen instillinger eller kalibrering som må til ? Det er ikke tilknyttet noe utstyr som ekkolodd eller annet, kun ren kartplotter. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 22.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 (redigert) Den er innstilt i oppsettet til å vise knop og ikke km/t ? Hvis loggen til Suzuki`en er unøyaktig (og det er de ofte) og denne viser litt for mye, kan din egentlige fart være 21,6 knop (når loggen viser 25 knop). Dette tilsvarer 40 km/t. ( 40 km/t / 1,852 = 21,6 knop) Redigert 22.Juni.2010 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
th1 Svart 22.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 Godt poeng, og resonement !! Jeg var sikker på at det sto knop etter farten, men siden skriften var liten i fht. tallene, så ble jeg usikker. Det skal sjekkes snarest. Det stemmer jo også med at misvisningen var ca dobbelt. Takk for innspill Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 22.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 Har også en Garmin plotter lik denne. Lurte lenge på at min Askeladden 475 viste f.eks. 25 knop på speedometeret i båten (Suzuki 60 hk),mens GPS farten på plotteren viste nesten det dobbelte. Helt til jeg registrerte at farten på plotteren blei målt i km/t istedet for knop. Sitér dette innlegget Link to post
th1 Svart 23.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 Takk for innspill, det var korrekt. De små bokstavene som angit måleenhet etter tallene, var "kn" som jeg tok for å være knop. Det viser seg imidlertid at når man velger metriske måleenheter ved oppsett, så er "kn" Km/t. Man må velge "custom" i stedet for metrisk, og sette fart til "knop", som er forkortet med "kt". Da ble det riktig, og farten er 2 knop lavere med suzuki sine instrumenter, kontra GPS'en. Takk for innspill Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 23.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 ...at når man velger metriske måleenheter ved oppsett, så er "kn" Km/t. Man må velge "custom" i stedet for metrisk, og sette fart til "knop", som er forkortet med "kt". Ja, Garmin er jo kjent for sin brukervennlighet og intuitive menysystemer Fint at det ordnet seg! Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 når man velger metriske måleenheter ved oppsett, så er "kn" Km/t. Man må velge "custom" i stedet for metrisk, og sette fart til "knop", som er forkortet med "kt". Spørs om ikke det står kh, ikke kn. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.