Erik Startet 22.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 22.Juni.2010 Har en Hanse 31 med Yanmar motor og 2 bladet racing foldepropell. Jeg har ikke tenkt så mye over dette, bare satt motor i fri og stoppet motor når jeg seiler. Trodd at propellen da foldet seg selv. Men gjør den det ? Eller må giret stå i revers ? Hvilke patenter finnes, hva er mest vanlig, og dersom noen har likt utstyr som meg, hvordan er det der ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Sjøtunga Svart 22.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 Hvis propellen ikke roterer og båten båten har fart forover gjennom vannet, så vil (skal) foldepropellen folde seg sammen av vannpresset. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Erik Svart 22.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 Hvis propellen ikke roterer og båten båten har fart forover gjennom vannet, så vil (skal) foldepropellen folde seg sammen av vannpresset. Mao, jeg trenger ikke tenke på dette ? Giret havnet i gir med en feil under seilas, og da kom det litt lyd, som om noe svev/dro. Var derfor vi begynte å lure skjønner du. Hva er korrekt prosedyre ? Båten i fri og glem resten ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Junke Svart 22.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 Du kan gjerne sette den i gir. Da er du sikker på at propellen er sammenslått. Om det er noe feil, og den ikke slår seg sammen, vil du høre propellen gå gundt, om du har den i fri. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 22.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 Jeg setter den i revers, for å være sikker på at den ikke roterer. Om den er treg vil den kunne begynne å rotere, i stedet for å klappe sammen. Jeg anbefaler, sett den i revers. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Sjøtunga Svart 22.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 (redigert) Giret havnet i gir med en feil under seilas, og da kom det litt lyd, som om noe svev/dro Høres merkelig ut... vanlige propeller vil rotere pga vannpresset og lage litt lyd i girkassen hvis du ikke setter den i gir når du seiler. Settes den i gir, så skal det mye til at du seiler så fort at propellen klarer å dra motoren rundt... Redigert 22.Juni.2010 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Lazyjack Svart 22.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 Settes den i gir, så skal det mye til at du seiler så fort at propellen klarer å dra motoren rundt... Så fort kommer du aldri til å seile Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 22.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 Så fort kommer du aldri til å seile ¨ Jeg skal ikke påstå hva som genererte lyden. Men det var på grunn av lyd at vi merket at den sto i gir. Kom en slags tikkelyd eller noe sånnt. Seilaren : Hjelp meg her, hvordan hørtes det egentlig ut, det var jo du som merket det først.. Det forsvandt da båten ble satt i fri. Og det var dette som reiste spørsmål om hva som egentlig er korrekt prosedyre. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Junke Svart 22.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 Det kan jo være at den sto "nesten" i gir, slik at det ble litt tannhjul lyd Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 22.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 Det kan jo være at den sto "nesten" i gir, slik at det ble litt tannhjul lyd Ja, den var nok bare så vidt over i gir. Men tannhjul lyd ? Det tyder på at noe sviver rundt det da... ? Bør jeg sette skikkelig i revers, og sjekke at det ikke er lyd som fast prosedyre da ? Hvordan kan jeg teste om den fatisk er foldet ? Den folder ikke før du faktisk seiler , så å dykke ned å se når jeg er fortøyd hjelper altså ikke ? For jeg kjører jo alltid siste etappen for motoer uansett. Eller ?? Hva er konsekvensen av at det evt sviver rundt ? Kan det ødelegge noe eller skape varmgang, eller er det kun fartstap som er resultatet ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.