bjoris Startet 22.Juni.2010 Del på Facebook Startet 22.Juni.2010 (redigert) Har kjøpte en bryter på Biltema med tre pinner ut på baksiden, det står ikke noe om pluss og minus så jeg blir usikker. Fant ikke bilde av den bryteren jeg kjøpt, men den er rund ellers lik denne, men altså 3 pinner ut, antar jo at det er to pluss og en minus og at det står strøm på den ene plussen når bryteren er av og på begge når bryteren er på. Hvordan finner jeg ut hva som er minus? Den eneste forskjellen jeg kan se er at det er to "hull" i to av pinnen og ett "hull" i den i midten. Jeg ville jo da antatt at den med ett hull er minus??? Poenget er at jeg kobler denne direkte på batteriet ifbm med montering av gassalarm, denne bryteren skal jeg ha for å kunne stenge gassalarmen når vi ikke er i båten. Koblet jeg dette på instrumentpaneler blir det lett for at alarmen blir slått av. Har en sikring på plussledningen fra batteriet, men er jo litt forsiktig med å "teste" ved å legge pluss og minus på vilkårlige pinner, antar noe ryker hvis jeg bommer da? Det fulgte ikke med noe koblingsskjema og det står bare 1,2 og 3 bak... Takknemlig for snarlig hjelp, håpet å få det ferdig i dag, fikk ferdig remote switchen til gassen i går, det var deilig så nå gjenstår bare dette så kan vi pakke ned monteringsverktøyet og få båten ferieklar... Redigert 22.Juni.2010 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
RSL Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 (redigert) Det er vel ikke pluss og minus på en trepolet bryter. Det vanlige er å la minus være koblet til hele tiden og kun bryte pluss-kretsen. Du kan gå ut ifra at du kan koble pluss til den midterste "pinnen" og så koble plussen som skal videre til en av de andre avhengig av om du skal bruke bryteren til å koble ut strømmen eller om du skal koble den inn når bryteren vippes. bryteren kan også være slik for at du skal kunne bruke den som en "velger", slik at den i den ene posisjonen kobler inn en krets og en annen krets om du vipper på bryteren. Dette finner du fort ut av med en prøvelampe. Kjekt om alle brytere slår seg på samme vei. (alle ned når de er koblet inn og motsatt) RSL Redigert 22.Juni.2010 av RSL (see edit history) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Eppa Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 Hvis det ikke er lys i bryteren har du ikke noen minustilkobling. Sikker på at du ikke har en bryter med to utganger altså PÅ - AV - PÅ? Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 22.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 Ok, har ikke så mye peiling, men det er jo logisk at ingen av dem er minus når det ikke står. Mitt mål med bryteren (som jeg allerede har borret hull til) er at jeg skal kunne slå av og på gassalarmen med denne. Jeg antar at jeg bør montere plussen fra batteriet i midten, la minus gå utenom bryteren og så prøve meg frem til til hva som gir riktig av og på på en av de to andre. Det er lys i bryteren så målet er at gassalarmen skal være på når dette lyser... Takk:) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Eppa Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 (redigert) Når du sier at det er lys i bryteren så er en av dem for tilkobling av minus. Ellers får du ikke lys i lampen. Før du kobler til minus kobler du pluss i midten og tester hvor du får pluss ut når du slår på bryteren. Redigert 22.Juni.2010 av Eppa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 Hvis det er innebygget lampe i bryteren, så trenger nok den pæra minus for å lyse. Det burde være merket hvilken av de tre kontaktene som er minus, men hvis det ikke er det må du nesten bare måle deg fram til hvordan det henger i hop. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
RSL Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 Med pære, stiller det seg annerledes ja. Rart om det da ikke er merket hva som er minus til pæren. (mulig det er tegnet en pære ved en av stikkene ser ofte ut som en sirkel med X i) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Eppa Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 Det kan også være at en av tilkoblingene har en litt annen farge. Eller står 90 grader i forhold til de øvrige. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 En vanlig av/på bryter gjør akkurat det den sier den skal gjøre, nemmelig bryter kursen. Det er ikke et gitt faktum at du må bryte +, da det i mange tilfeller kan være greit å bryte jord. Brytere med flere posisjoner/funksjoner, eller lys har flere pinner, men hvis du da har brutt av jord, må lyset(hvis lys) være tilkoblet +. Vanligvis er det symboler på brytere(neppe pluss og minus, kanskje en lampe), er ihvertfall det på mange av dem jeg har liggende... Ser mange har svart bra på dette allerede, men tenkte det kunne være greit med litt tilleggsinfo :) Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 22.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 Jeg hadde ikke sikringer så jeg måtte på Biltema igjen (som førte til at vi kom 5 min for sent til starten på dagens tirsdagseilas), spurte vedkommende som sa det bare skulle pluss inn på disse tre (det står bare1, 2 og 3, ingen symbol og pinnen er helt like, samme vinkel, men som sagt to av dem har to hull og den i midten har ett hull... Vel, jeg måtte jo prøve å koble, men det ble ikke helt som håpt, jeg får den til å fungere, men jeg har jo bare 2 plussledninger (fra batteriet og fra gassalarmen). Når det fungerer kommer ikke lyset på, når jeg kobler det slik at lyset kommer på da fungerer det ikke... Posisjonen på bryteren er lik i begge tilfeller. Kan det være at minus skal inn på her likevel? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Miss Amalie Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 Det mest sannsynlige er at minusen er ytterst på den enden som pæra er. Sett minus på Den. Så tar du en plussleder med strøm på og inntil en av de andre. Slå av og på bryter. Hvis lampen lyser hele tiden selv om du slår av og på, så er det UTGÅENDE +. Devs den som skal til forbruker. Brytes lyset i takt med bryter, så er det inngående +. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
bjoris Svart 24.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 Huhei, Amelie, det var riktig. Lot de to plussledningen stå der de stod og satte minus på pinnen nermest lyset og så virket det som det skal:) Takk for god hjelp! Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.