Jump to content

går det ann å bruke trykkluft som baugpropell?

svartskjær

Recommended Posts

Hei,

Har noen prøvd å bruke trykkluft til å svinge baugen på båten rundt,

burde jo være smart med en liten trykkluftventil på hver side istedetfor å laget et stort hull igjennom skroget?

Hva må i tilfelle til av luftmenger og trykk?

Kunne jo vært kjekt med trykkluft i båten for andre formål også.

Nysgjerrig :wink:

Svartskjær

Kreftene i en baugpropell kommer jo av antall kg vann den flytter, hvordan skal trykkluft kunne gjøre denne jobben?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Putt en trykkluftsslange ned i en bøtte med vann og føl hvor lite/mye fremdrift det blir kontra en hageslange. Jeg tror det blir mange fine og store bobler i vannet, men lite fremdrift.

Nå finnes det baugpropeller som monteres utenpå skroget om man vil slippe hull i skuta og jeg tror nok man skal ha Veeeeldig store trykkluftstanker for å klare å generere nok moment til å dreie båten rundt. Hva med en stor propell montert på dekk i baugen.... eller en liten jetmotor.... :lol:

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Jeg har opp gjennom årene sett tre båter i Sonskilen båthavn, Son, som har montert trykkvannbasert "thrustersystem" foran og akter - bilder er også lagt ut..

Desverre har jeg aldri hørt noen tilbakemeldinger om systemet.

I forhold til kostander og monteringstid synes de "tradisjonelle" elektromotorene å ha forrang fremfor andre systemer.

willdo har jo vært diskutert opp og ned

fikk pris på 70k for 2 dyser foran ferdig installert i min GibSea43

da jeg syntes det var dyrt ifht prisene i NL svarte leverandøren:

"ja men du har jo ikke prutet ennå"

totalt useriøst!

slike folk nekter jeg å ha noe med å gjøre

imo

mvh

Leif

Vi var en av de båtene i son som fikk dette montert. vi fikk da 6 dyser somogså skulle gjøre at vi kunne kjøre den litt frem og tilbake. pris ferdig motert 100.000,-

Systemet så greit ut (i vertfall de dellene som kom til og begynne med, men ikke alle dellene kom, og når de endelig kom virket de ikke. nye deller kom ettervert med fly frakt. disse virket heller ikke.. de fikke hele sommeren på seg til og fikse det og få det til og virke noe di ikke fikk til.

Da sommeren var ferdig ville vi ikke risikere og ødlege en sommer til og sa vi ikke vile ha det. da fikk vi en regning på 500.000.- for de hadde brukt så mye tid :crazy: og det hadde kostet så mye med fly frakt osv..

Hol deg unna!!! ikke virker det og foretrings moralen er veld ikke som hos alle andre :eek:

Signerer dette da man ikke skal slenge "dritt" uten og signere..

Tony Jensen

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...