svartskjær Startet 22.Juni.2010 Del på Facebook Startet 22.Juni.2010 Hei, Har noen prøvd å bruke trykkluft til å svinge baugen på båten rundt, burde jo være smart med en liten trykkluftventil på hver side istedetfor å laget et stort hull igjennom skroget? Hva må i tilfelle til av luftmenger og trykk? Kunne jo vært kjekt med trykkluft i båten for andre formål også. Nysgjerrig Svartskjær Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 Jeg tror trykkvann vil fungere bedre - det er jo det en baugpropell egentlig er. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 Det tror jeg blir lie effektivt.. Husk en baugpropell drar inn vannet den ene siden og lager sug og "trykker" ut på den andre siden. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Bitteliten Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 hvor skal du få denne trykkluften fra da? kompressor og tank? trykkvann er tatt frem som alternativ til baugpropeller. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 Tror ikke at det spiller noen rolle hvor vannet kommer fra så lenge det er tilstrekkelig trykk og volum. Ser heller ikke bort fra at en baugtrøster er den enkleste, billigsete og mest effektive løsningen. Men har du ei svær brannpumpe ombord, så kan man jo prøve. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 Kreftene i en baugpropell kommer jo av antall kg vann den flytter, hvordan skal trykkluft kunne gjøre denne jobben? Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Hallais Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 En historie om en "Reodor Felgen" i vår havn, eksprimenterte med dette. Resultat: Blåste "hull" i sjøen og ingenting skjedde med baug. Sitér dette innlegget Krokede ror gjere lang fjord. Mvh, "Minitrawler" Hallais Link to post
RSL Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 Putt en trykkluftsslange ned i en bøtte med vann og føl hvor lite/mye fremdrift det blir kontra en hageslange. Jeg tror det blir mange fine og store bobler i vannet, men lite fremdrift. Nå finnes det baugpropeller som monteres utenpå skroget om man vil slippe hull i skuta og jeg tror nok man skal ha Veeeeldig store trykkluftstanker for å klare å generere nok moment til å dreie båten rundt. Hva med en stor propell montert på dekk i baugen.... eller en liten jetmotor.... Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Framtia Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 (redigert) Flere tråder her på BP som omtaler et vannbasert system som firmaet "Willdo" lagde. Flere kunne rapportere om at effekten var for dårlig, og nå er firmaet konkurs mener jeg. søk Redigert 22.Juni.2010 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Geir Hel Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 (redigert) vanntrykk kan fungere på små båter. men kan fungere å lage ett stativ fremme og montere ein billig elmotor til gummibåter. ett system som du kan lette den opp under fart Redigert 22.Juni.2010 av barton64 (see edit history) Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
RSL Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 Baugtruster på gummibåt *knis* ..... Så artig. Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
roaldbj Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 Jeg har opp gjennom årene sett tre båter i Sonskilen båthavn, Son, som har montert trykkvannbasert "thrustersystem" foran og akter - bilder er også lagt ut.. Desverre har jeg aldri hørt noen tilbakemeldinger om systemet. I forhold til kostander og monteringstid synes de "tradisjonelle" elektromotorene å ha forrang fremfor andre systemer. Sitér dette innlegget Link to post
christensenleif@msn.com Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 willdo har jo vært diskutert opp og ned fikk pris på 70k for 2 dyser foran ferdig installert i min GibSea43 da jeg syntes det var dyrt ifht prisene i NL svarte leverandøren: "ja men du har jo ikke prutet ennå" totalt useriøst! slike folk nekter jeg å ha noe med å gjøre imo mvh Leif Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 Skilsø har installert Wildoo på en 33. Dog tror jeg ikke det er noe jeg ville valgt. Sitér dette innlegget Link to post
altmuligbåt Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 Vi var en av de båtene i son som fikk dette montert. vi fikk da 6 dyser somogså skulle gjøre at vi kunne kjøre den litt frem og tilbake. pris ferdig motert 100.000,- Systemet så greit ut (i vertfall de dellene som kom til og begynne med, men ikke alle dellene kom, og når de endelig kom virket de ikke. nye deller kom ettervert med fly frakt. disse virket heller ikke.. de fikke hele sommeren på seg til og fikse det og få det til og virke noe di ikke fikk til. Da sommeren var ferdig ville vi ikke risikere og ødlege en sommer til og sa vi ikke vile ha det. da fikk vi en regning på 500.000.- for de hadde brukt så mye tid og det hadde kostet så mye med fly frakt osv.. Hol deg unna!!! ikke virker det og foretrings moralen er veld ikke som hos alle andre Signerer dette da man ikke skal slenge "dritt" uten og signere.. Tony Jensen Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.