Jump to content

Yanmar YSM 12 Problem med lavt oljetrykk på kald motor

Bøljan

Recommended Posts

Har problem med oljetrykket på kald motor ved oppstart, tar nesten 1 min før alarmen slokner.

Ved varm motor slokker den med en gang den starter! Dette er jo motsatt av det vanlige ved slitne motorer.

Bortsett fra dette har motoren gått upåklagelig hele tiden, den har gått mange økter på over 10 timer i et strekk på full gass uten minste pip fra alarmen.

Lurer litt på om oljekanaler er blitt "trange" da vil jo oljen passere lettere når den er varm og tynnere.

Noen som har vært borti dette problemet ?

Redigert av Bøljan (see edit history)

Hei.

Jeg kjenner ikke Yanmar, men vil tro det skal mye til at du har gjenslammede kanaler, hvis ikke motoren har gått uten fungerende oljefilter over tid. Hvis motoren har fått skiftet oljefilter jevnlig som del av vanlig vedlikehold, tror jeg ikke det i utgangspunktet er grunn til å anta dette.

Hengende nedi bunnpanna er det gjerne ei sil som olja suges inn gjennom på vei til oljepumpa, for å hindre større partikler i å lage kludder i pumpa. Kan jo hende at denne sila er delvis tett. Også kan du sjekke hvordan trykksensoren sitter plassert i "oljekretsløpet" i forhold til oljefilteret. Først når sila er sjekket og filteret skiftet (hvis det ikke er gjort), ville jeg sett grunn til å mistenke andre ting, som kanaler eller pakninger.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...