Bøljan Startet 22.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 22.Juni.2010 (redigert) Har problem med oljetrykket på kald motor ved oppstart, tar nesten 1 min før alarmen slokner. Ved varm motor slokker den med en gang den starter! Dette er jo motsatt av det vanlige ved slitne motorer. Bortsett fra dette har motoren gått upåklagelig hele tiden, den har gått mange økter på over 10 timer i et strekk på full gass uten minste pip fra alarmen. Lurer litt på om oljekanaler er blitt "trange" da vil jo oljen passere lettere når den er varm og tynnere. Noen som har vært borti dette problemet ? Redigert 22.Juni.2010 av Bøljan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 23.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 Sitér dette innlegget Link to post
RanaPlast15 Svart 23.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 Hvilken olje kjører du på? Lenge siden olje- og filterskift? Eg ville prøvd å koble til et manometer for å sjekke tilstanden til oljetrykket ditt. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 23.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 Ny olje for 1 mnd siden, bruker 15-50 olje av god kvalitet. Disse motorene har ikke utskiftbart oljefilter men knivfilter og det ble renset samtidig med oljebytte. Problemet begynte gradvis ifjor. Har planer om å montere oljetrykkmåler i tillegg til den orginale alarmen. Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 23.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 Hei. Jeg kjenner ikke Yanmar, men vil tro det skal mye til at du har gjenslammede kanaler, hvis ikke motoren har gått uten fungerende oljefilter over tid. Hvis motoren har fått skiftet oljefilter jevnlig som del av vanlig vedlikehold, tror jeg ikke det i utgangspunktet er grunn til å anta dette. Hengende nedi bunnpanna er det gjerne ei sil som olja suges inn gjennom på vei til oljepumpa, for å hindre større partikler i å lage kludder i pumpa. Kan jo hende at denne sila er delvis tett. Også kan du sjekke hvordan trykksensoren sitter plassert i "oljekretsløpet" i forhold til oljefilteret. Først når sila er sjekket og filteret skiftet (hvis det ikke er gjort), ville jeg sett grunn til å mistenke andre ting, som kanaler eller pakninger. Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 23.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 Yanmar Ysm har ikke utskiftbart oljrfilter den er utstyrt med knivfilter,trådstarter skriver at han har gjodt rent dette så da bør det være i orden.Det kunne kanskje være lurt å prøve med en olje som er mer tyntflytende når den er kald eks 10/30. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 23.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 Har prøvd 10-40 olje! Men oppfører akkurat på samme måte. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 Mistenker at giveren din er mer eller mindre tett. Prøv med et manuelt manometer, så får du se hva du egentlig har av oljetrykk. Kanskje det er helt OK... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
VC18 Svart 29.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2010 Hei Har hatt en YSM 8 med samme problemet. Det viste seg tilslutt at det var oljetrykkutjamningsventilen som var synderen. Kjøpte ny - ei fjær og ei kule, byttet disse og da var det helt i orden. Den sitter bak dekslet på veivhuset i forkant av motoren så det var en del skruing. Sitér dette innlegget Link to post
LeBris Svart 29.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2010 Har prøvd 10-40 olje! Men oppfører akkurat på samme måte. I instruksjonsboken til YSM12G skal man bruke 10-30. Er ihvertfall det som er oppgitt i min. Sitér dette innlegget Sjøfolk er som trekkfuglene; de føler seg hjemme både i syd og nord! Link to post
Bøljan Svart 29.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2010 Renset giveren idag, mulig det satt noe skitt i den for nå virker alt ok. Nå er alt klart for seiltur til Borhaug på Lista. Takker for tips! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.