bjoris Startet 1.September.2004 Del på Facebook Startet 1.September.2004 Jeg vurderer å bytte motor og kanskje drev for å få problemfrie sesonger fremover. Tror jeg ville satset på utprøvd teknologi (altså 41 P motor frem for f.eks D4 som mange sier har barnesykdommer). Den er jo også så veldig tung og min båt liker ikke mye vekt i hekken. Yanmar hadde vært artig (garantert eneste Fjord 815 med Yanmar!), men antar det blir mye mer arbeid å montere inn en ny motor og drev mot en som er helt lik! Det er ikke rimelig å bytte motor så hva kan jeg regne med at verdien øker med? Sitter å regner på dette nå. Tenker selv at vi skal ha båten i 5 år i mitt regnestykke og tror da at verdien av 5 år gml motor mot 20 år er ca 50.000 ekstra, men det er kanskje litt tøft? Ved ny motor vil den da være gått ca 500 timer. Med gammel motor vil jeg da har fikset det som er galt nå (det er muligens ikke så mye, men jeg er lei av å lure på om alt er ok hele tiden). Denne vil om 5 år ha gått ca 2000 timer. Drevet er overhalt i fjor så det er mulig jeg ville beholdt det. Dersom jeg satse på nytt drev tror jeg kanskje jeg bør selge drev og motor vær for seg? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Slagskibet Svart 1.September.2004 Del på Facebook Svart 1.September.2004 Har gjort samme som deg,byttet motoren. Studerte annonser først, og ser der at en realistisk utbudspris på min båt bygget 86 var 250 000- 290 000. Likedan båter med ca 5-7 år gamle motorer ser for meg ut å gå for ca 330 000. Verdistigning etter 5 år som du anslår til 50 000 syntes å være i den lave enden? For meg var valget enkelt,jeg ønsket ikke å bytte båt men ønsket en mere driftssikker motor.Men at du må beholde båten noen år fremover for å få det til å gå ihop økonomisk er jo sikkert. Jeg tenkte på en litt sær måte. Hvor mye vil jeg være villig til å betale for en båt? Det var ca 1/2 mill,og i beste fall så hadde jeg kun halvparten av det i båten jeg hadde.Så jeg manglet 1/4 mill., men ny motor ferdig innmontert er billigere enn det. Har lyst på større båt men det blir brukt og da har jeg uansett en gammel motor uansett Ungene vil ikke være med mere,bikkja er Sjefs Vass Fis og vil være hos jentungene når hun får se båtnøklene. Så da er det i beste fall Ørnhild i båten,og da har vi mere enn nok plass ombord. En ny brukt båt har kanskje ikke alt utstyret jeg vil ha heller.Men en 1/4 det gikk greit å fikse,litt ble det igjen også. Jeg har ny motor og "ny" båt for de neste 15 år,og Ørnhild fikk resten så hun kunne gjøre litt i Redet som hun ønsket. Fred,ro,lykke og harmoni råder i Ørneredet Og skulle salgstrangen komme, så er båten antagelig mere lettsolgt nå? Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 1.September.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2004 Det er klart at båten blir mer lettsolgt, problemet blir vel heller at du skal ha en god del mer penger enn tilsvarende båt der også motoren er OK. Jeg så det selv før vi kjøpte, du er jo i utgpkt optimist og derfor sitter det langt inne å hoste opp mer penger for en båt med nyere motor. Du har mer lyst på den og kan kanskje betale en del mer, men det stopper også tidlig i forhold til hva det koster med ny motor. Vel, det blir vel med drømmen. Må fikse de småtingene som er galt uansett så jeg kan selge den til en fornuftig pris så da spørs det om vi ikke beholder motoren, men gleder meg til å snakke med motorfolkene på båtmessa i morgen. Det blir nok fristende å få inn ny motor så vi får se... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Slagskibet Svart 1.September.2004 Del på Facebook Svart 1.September.2004 Enig og uenig med deg. Betaler mere for enn båt med feks 97 motor enn en 86.Ganske enkelt fordi jeg da regner med at 97 modellen er nyere og bedre og i lengden vil tjene meg bedre.Og da er jeg villig til å gå i Pay Up mode. Avgjørelsens vei var både lang og tung,den tok flere år. Men tror det var en bra avgjørelse når den endelig ble tatt. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 1.September.2004 Del på Facebook Svart 1.September.2004 Enig og uenig med deg. Betaler mere for enn båt med feks 97 motor enn en 86.Ganske enkelt fordi jeg da regner med at 97 modellen er nyere og bedre og i lengden vil tjene meg bedre.Klart en båt med nyere motor er mer verdt enn en med gammel men om du skifter motor bare for så å selge båten vil jeg si det er UMULIG å få igjen pengene du betaler for den nye motoren. Forutsetter da at den gamle motoren er noenlunde brukbar. Om gamlemotoren er havarert stiller saken seg vesentlig anderledes: Båt uten/med havarert motor er i utgangspunktet ikke salgbar og prisen blir derfor så lav at investering i ny motor godt kan svare seg økonomisk. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Slagskibet Svart 1.September.2004 Del på Facebook Svart 1.September.2004 Jo,enig i det. Men det vi diskuterer er vel egentlig hvor lenge en må beholde båten etter motorbytte for at det ikke skal være helt på trynet kostnadsmessig. Selv tror jeg Bjoris er litt pessimistisk . Han tror ny motor i dag gir 50 000 høyere pris på båten om 5 år. Jeg tror hans anslag er litt lavt,jeg tipper rundt 80 000. Dessverre finnes svaret kun ved et salg Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 1.September.2004 Del på Facebook Svart 1.September.2004 Jeg er av den oppfatning at en overhaling av den gamle motoren for et sted mellom 30000 - 60000 alt etter hva man er i stand til å få utført selv er best økomomisk, spesielt hvis båten skal selges om ikke så lenge. Hvis motoren er kaputt eller i dårlig forfatning så er båten som SveinHa sier lite verdt. De siste 4 årene jeg har fulgt med i båtannonsene så ligger båter med nyoverhalt motor en god del høyere i pris en en som ikke er gjort noe spesielt med. En båt med en markedspris på rundt 300' med en fungerende motor vil kanskje ligge på 200-250' med en motor som er defekt. Tilsvarende båt med nyoverhalt motor vil kanskje ligge opp mot 330-350'. Så har du en båt med defekt motor så overhal denne for 50' og få 100' mer for båten. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 1.September.2004 Del på Facebook Svart 1.September.2004 Eg ville nok heller betalt en del mer for en båt med ny/nyere motor enn en båt med gammel motor som var nyoverhalt for 50-60.000,- Du kan jo selge den gamle motoren og kjøpe deg igjen en som er nesten ny så sparer du jo en del på det. Har akkuratt kjøpt en AD41 of tjente 75000 i forhold tilå kjøpe nytt. Den var 4år /500 timer Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 1.September.2004 Del på Facebook Svart 1.September.2004 Synes ikke dette kun skal være et regnestykke i kroner og øre. Dersom jeg hadde brukt x antall kroner i ny motor, så ville jeg normalt sett være uten særlige problemer og bekymringer de nærmeste årene. Bare det kan jo være verd noen kroner Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 1.September.2004 Del på Facebook Svart 1.September.2004 Var inne på tankegangen din Saga. Men så begynte jeg å tenke som jada. Selv om den ble overhalt til ca 60 000 og modifisert med intercooler til ca 20 000så var det fremdeles en gammel motor med muligheter for ytterligere moro i årene fremover. I tillegg så måtte varmeveksleren byttes,det er ca 12 000 til. Dessuten så ville ikke farten bli som jeg gjerne ønsket selv med modifisering. Med pruting og vinterpriser så hadde det lett gått opp i store penger,jeg anslo det til mere enn 50% av pris på å bytte motor. Da var ikke eventuell verdi av den gamle motoren regnet inn riktignok. Visst er jeg veldig fornøyd med motorbyttet,men det blir med denne ene gangen tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Scand_550 Svart 1.September.2004 Del på Facebook Svart 1.September.2004 Jeg har også tenkt/fantasert litt rundt et motorbytte.. Kjøpte en Joda 7500 med en 62 hk perkins som har gått 2000 timer nå. Som kjent så selger Nidelv samme båten nå (Nidelv 25 Classic) med opptil 135 hk motor. klarer 22 knop på topp. Det er vesentlig fortere enn min båt klarer, ca 12 knop på topp. Motoren jeg fantaserer om er en Yanmar på 120 hester Vet ikke prisen på den men regner ca 1000 kr hesten. Da blir det 120 000 oppå kjøpesummen 230 000 altså 350 000 Masse penger det gitt Hva ville da være realistisk å få igjen for båten om ca fem år da tro og hva ville være mulig å få igjen for den gamle Perkinsen fra 1983???? Skal jo ikke bare regne i kroner og øre men man må jo tenke litt fornuftig av og til også... Vært kjekt med en liten komentar på mine drømmer/fantasier Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 1.September.2004 Del på Facebook Svart 1.September.2004 Jeg har en Volvo AQAD 31 A hvor jeg allerede har foretatt en del investeringer. Har bla.a. skiftet dysespisser, overhalt dieselpumpe, skiftet startmotor, repset. til sjøvannspumpe m.m. Har i tillegg gått over alle alle varmevekslere (oljekjøler, varmeveksler, intercooler). Har man liksom sagt A så må man bare si B. Er ganske godt fornøyd med motorens størrelse og fart. Har vurdert det slik at med litt egeninnsats, når/hvis det i fremtiden blir nødvendig, så vil en overhaling av motoren koste rundt 35' - 45'. En ny tilsvarende motor uten drev koster vel rundt 160'-170' og 200' med drev. En annen og større motor ville kostet mere og i tillegg medført ombygginger av motorrom. Når gamlemotoren er så nedkjørt at den trenger overhaling eller må skiftes ut til en ny motor så har den vel ikke så store verdien i bruktmarkedet heller. Da må den i stedet skiftes ut mens den ennå fungerer tilfredsstillende. En overhaling av motoren med muligens skifte av turbo, oljepumpe, sirkulasjonspumpe m.m ville gitt en bortimot helt ny motor. Prismessig så tror jeg verdiøkningen på båten ville ha kompansert for store deler av hva en overhaling vil koste. Ved skifte av tilsvarende ny motor så tror jeg differansen mellom hva dette koster og verdiøkningen på båten blir større i negativ retning. En ny og større motor frister selvfølgelig men så lenge lottoen ikke slår inn så blir det nok overhaling som en god nr. 2. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 1.September.2004 Del på Facebook Svart 1.September.2004 Kunne ikke dy meg! Hva med denne her! Dette må være det råeste /værste jeg har sett! Turbin-Motor: Rolls Royce Nimbus!!! en helikopter-motor på 1.500 hester!! Den går på Jet A-1 drivstoff !!(Kr. 3,5.- pr. liter) Cruising speed med 5 personer ombord = 145km/t - kan man kalle dette cruising? Ligger på finn.no! http://www.finn.no/finn/boat/object?id=464...560&pos=0&rub=7 Beklager avsporingen, folkens! ...jeg bare måtte! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
bjoris Svart 2.September.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2004 Føler at det STORE spørsmålet her blir hva som vil skje med motor og drev de nesten årene dersom en velge å beholde den gamle motoren kontra å kjøpe en ny... Nei, dette er vanskelig... Men skal på messa i dag så da blir det nok mye motorprat. Tenker litt sånn at hvis jeg først skulle bytte motor så hadde det jo vært morro med noe annet og kraftigere selv om 30 knop selvsagt er mer enn nok... Nei, burde vel holdt meg borte fra messa antakelig, det hadde garantert blitt rimeligst... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Slagskibet Svart 2.September.2004 Del på Facebook Svart 2.September.2004 Scand-550,du kan regne ca 1370 kr pr hk. Ferdig innmontert med gearkasse og propell. Til fratrekk kommer det du får for gamle motoren. Gjør du jobben selv kan du regne 1210 kr pr hk + eventuell leie av kran - restverdi av gamle motoren. Dette gjelder for ca 120 hk motor. Sitér dette innlegget Link to post
Rex-Mazo Svart 11.Mars.2007 Del på Facebook Svart 11.Mars.2007 Hei. Jeg har akkurat vært i denne sitvasjonen. Jeg skulle kjøpe meg en Marex 770 Holiday. Det lå 2 båter på finn som var av interesse. Begge var ca: Likt utstyrt, Begge var fra 1986, men den ene hadde en 77HK Yanmar som har stått i siden den var ny. Den andre hadde en 88Hk Yanmar fra 1999. Prisen for den med eldste motor var kr:345.000,- prisen for den med Nyest og størst motor var 365.000,- Ved dette tilfelle synes jeg faktiskt prisen differansen er alt for liten. Enten burde den med eldre motor vært rimeligere eller prisen på den med ny motor høyere. Hvem av alternativene kan vi jo diskutere men det er det vel tilbud/etterspørsel som bestemmer vil jeg tro. I tillegg er det greit å legge til at den med ny motor gikk etter 5 dager mens den andre står fortsatt til salgs på 3 uken. Jeg betalte gledelig 20.000,- for å få en problemfri motor. Jeg nølte ikke engang. Min personlige mening er jo at forskjellen på 20 år gammel motor og 6 år gammel motor er hverdt mere enn de 6-7% forskjell som det var snakk om her. Jeg har ikke så utdypende greie på diselmotorer og prioriterer derfor motor fremfor fine puter og dørk, og hadde gledelig strukket med både 15 og 20% høyere for en med ny motor. Men dette er selvsagt min personlige mening utifra mine kunskaper. Skal ikke skje mye galt med en motor før tusenlappene får vinger ! (snakker av erfaring her) Hvis du i tillegg har planer om å bruke båten i flere år fremover vil jeg si "go for-it" Da får du selv både gleden og tryggheten med å ha en ny motor, og en god del mere igjen ved salg. Lykke til og en god og problemfri Sommer 2007,- Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 11.Mars.2007 Del på Facebook Svart 11.Mars.2007 (redigert) Skal du bytte ut Yamaha'en. Synes å huske at du skrøt hemmningsløst av den. Har den begynt å krangle? Som flere påpeker her så får du aldri pengene igjen når du skal selge. Målt i kroner og øre er et motor bytte en dårlig invistering. Men når det er sagt så måler vi vell ikke båt, båthold og hygge med båt i kroner og øre Redigert: GLEM dette innlegget. Så først nå at tråden var fra 2004 og at motorbytte bjoris omtaler var til sin forrige båt Redigert 11.Mars.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.