Jump to content

Nye propeller til Bravo3 fra Hillmarine, testresultater?


Slice of Life

Recommended Posts

Ser at det er kommet noen nye 4-blads performance propeller til bravo 3 fra Hillmarine.(www.signaturepropellers.com)

Er det noen som har hørt om noen testresultater på disse.Disse gutta har lang erfaring fra båtracing,så det er jo sjanser for at det kan være noe å hente...Prisen er jo heller ikke så ille..(1079$)

Link to post
Share on other sites

Interessant å vite om man må gå ned 2" i forhold til standard bravo 3 propeller.

 

Her er faktisk litt mere info om de nye 4 blads til Hill http://www.boatracingfacts.com/forums/showthread.php?t=9202

Mildt sagt imponerende:

test.jpg

 

Jeg har fått disse 4+3 blads men ikke testet ennå:

nyprop2.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Meget interessant.

Men hvordan stiller garantien på drev/motor seg om en ikke bruker originale propeller?

 

Jeg syns ikke problemstillingen er relevant :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hjelper ikke mye det om forhandleren syntes det er relevant :)

De kan jo finne på å si ting som at de ikke kan garantere balanseringen på uoriginale propeller. Og at et eventuelt problem som har oppstått er pga ubalanse...etc...

 

Men har bestilt 2 sett fra HillMarine. Så får jeg håpe de regnet seg frem til rette anbefalingen på 22p.

Måtte nesten prøves siden de skal være bedre en 3+4. Og prisen for 2 sett blir litt dyrere en kun 1 set XR her hjemme.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Båten er tatt inn uten motorer, så vet ikke tidligere oppsett og fart desverre.

Gav de bare all dataen på båten, samt motorer/drev utveksling som settes inn, og håper de har regnet riktig.

Sundancer er uansett ikke en helt ukjent type båt der borte. Så helt borte i natta burde de ikke ha klart å havne håper jeg.

 

De svarte samme dagen om utregningen, og at de hadde det på lager. Men nå 3 dager etter bestilling står ordren fortsatt som "processing". Og de har ikke svart på spørsmål om de er sendt de enda, siden jeg begynner å få dårlig tid.

Kortet er ikke trekt enda. Så om jeg ikke får svar innen kort tid ser jeg ikke annen råd en å kanselere bestillingen :(

Og heller gå for dyre XR her lokalt. Men da får jeg ivertfall muligheten til å bytte om størrelsen ikke stemmer.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

får du ikke lånepropeller lokalt mens du venter på "de rette" ? :wink:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Tja, hvem låner ut propeller når en ikke har tanker om å kjøpe der? :)

Uansett er ikke båten klar til å settes ut på tidligst 2 uker. Men vil ikke risikere å sitte med ferdig båt, og ingen propeller.

USPS-EMS forsendelse fra "the westcoast" er ikke så veldig "express" som navnet tilsier.

HillMarine har ikke svart på om jeg kunne oppgradere forsendelsesmetoden heller (forespurt i samme mail som om de var sendt).

EMS (Express Mail International) kan fort ta over 4 uker ut i fra tidligere erfaringer fra vestkysten.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Joda, skulle få nye XR fra motorforhandleren til en god pris. Og først kunne prøve ut div brukte størrelser de hadde inne for å finne rett dim.

De har vist seg vanskelige å kontakte. Men fikk avtalt en uke jeg skulle hente propeller. Når jeg kom var de plutselig opptatt med alle som skulle ut før sankthans. Så noen propeller hadde de ikke tid til å finne. For det hadde de ikke hentet på forhånd fra lageret. Selv om de viste jeg skulle komme den uken....

Jeg kunne sikkert stått litt hardt på å fått de til å bare stille opp. Men når denne tråden om HillMarine dukket opp bestiller jeg heller derfra.

Motorforhandleren går glipp av propellsalg. Men jeg har enda ikke blitt en "vanskelig" kunde for de. Og det er sikkert en fordel å kunne stille opp ved en eventuel garantijobb uten å ha et anstrengt forhold til de fra før av.

Vil egentlig ikke stille opp hos de nå å kreve og få lånt propellere frem til de fra US kommer. Uansett tror jeg det vil være et ikke-problem. Siden 4+4 propellene mest sansynelig kommer før båten skal på vannet :)

 

Har fått svar fra Hill nå. De unnskyldte seg med veldig mye å gjøre rett før 1.juli feiringen. De skulle sjekke mulighetene for å sende med raskere fraktmetode, og senest få de ut døren før AM. (Hmmm, er 1.juli jobbdag i US?).

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Jeg betalte den nette sum av $687 for et sett med Bravo Three 20P 3+4 i januar fra www.getaprop.com

Rear 14.4 X 20 RH 3 Blade 48-M8022370 Front 16 X 20 LH 4 Blade 48-M8022360.

Så det er innimellom mulig å gjøre bra kupp på propeller ja.

Jeg fikk faktisk mere for de 3+3 gamle jeg solgte :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Da var pakkene kommet kun 1 uke etter sending. Og det kom faktisk med USPS-EMS kan det se ut til :smiley:

Eneste er at lokale postkontoret nektet for at pakke nr.2 var kommet. Litt etter at jeg var hjemme ringte de for å fortelle at den andre pakken vistnok også lå der...Så får hente andre settet i morgen.

 

Med alle de moralske vokterne her inne bør jeg kanskje ikke nevne at Hill hadde satt ned verdien på forsendelsen uten at jeg har bedt de.

Så jeg får bare takke Hill for at kjøpet ble ca 2000 billigere :giggle:

 

 

Signature44.jpg

Signature44b.jpg

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Da var endelig første turen tatt med båten. Andre venter på at isen skal gå med å starte sesongen, jeg venter til rimet kommer :)

 

Motorene er nye, og ikke helt satt opp enda. Dermed virker ikke trimen enda. På siste 3 min stintet av inisielle innkjøringen av motorene skal en kjøre på max turtall.

Fikk kun 3700o/min. Regner med når motorene løsner litt etter innkjøringen, og trimmen virker. Så skal det gå greit å få noen knop til ut, med riktig turtall.

 

Ut i fra vekten på båten var det mange som sa jeg skal bli fornød om den går over 30 knop.

Fikk i dag nesten 34 knop :) 35? burde da være mulig å få til etter innkjøringen :lol:

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Hadde vært gull det:)

Men har ikke farten en direkte sammenheg med turtall?

Når en trimmer ut for å få større fart vil vel turtallet også øke?

Hadde bare 1-200RPM å gå på til topp nå. Med litt mer vekt i båten frem til den er ferdig satt opp, og skikkelig innkjørte motorer håper jeg å lande ganske nøyaktig på max turtall 3800RPM.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Hvis du får 34 knop v/3700 så får du ca 35 knop v/3800 og nesten 36 knop v/3900 i teorien.

Trimmer man ut så blir motstanden i vannet mindre, turtall øker.

Om propellslippen blir mindre ved uttrimming vet jeg ikke, man skulle jo tro at det var mest effektivt for propellen isolert sett å jobbe i 90 grader vinkel mot havflaten.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 10 måneder senere...

Hvordan funket propellene da ?

 

Nå har de fått lagt ut en del brukererfaringer http://www.hillmarine.net/product-p/tpl4ds-hpr4cs.htm

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Når jeg bestilte sendte jeg all info om båt og motor. Siden det er en velkjent amerikansk båt regnet jeg med at forslaget stemte. Men jeg mangler fortsatt 200 o/min på toppen etter innkjøring. Den sliter litt med å få den fort opp i plan fullt lastet også. Så har tenkt å bestille andre propeller før jeg legger ut endelig resultat.

Men folk mente båten min skulle bikke ca 30knop. Siden den gjør 34 nå uten å nå toppfart vil jeg si at potensialet til propellene ser gode ut.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

noe nytt?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Som jeg nevnte nylig i en annen tråd, er det ikke mye forandring.

Med stille vann, og god trim får jeg presset den opp mot 35knop, og nesten opp i 3800 o/min. Men det er med lite i tankene, og kun meg ombord. Den bruker fortsatt litt lang tid opp i plan når jeg har fulle tanker, og folk ombord.

Men er ikke så fryktelig mange brukstimene til før garantien går ut på motorene. Og da frister det litt å putte inn litt mer pulver i motorene. Så da vil jeg tro propellene passer perfekt. Så har ikke villet gjøre noe mer med det enda.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...