Jump to content

Nye gjesteplasser i Søgne

mons

Recommended Posts

Hei

I morgen blir det triveligere å være gjest i Søgne.

Jeg skal legge ut ti moringer utenfor bølgebryteren i Solta (150 m vest av Høllen).

8 stk blir liggende 25 m fra land og har 16 mm tau i polyestersilke opp til bøye. (Bruddstyrke ca 4 tonn)

2 stk blir liggende litt lenger ut og har 20 mm tau i tilfelle det kommer noen riktig store på besøk. (bruddstyrke over 5 tonn)

I bunnen er det 3 tonns moringer. I disse fester jeg 2 tonns fiberstropper for løft (bruddstyrke min 14 tonn). Heri er det strupet en spleiset løkke fra tauet. I toppen er tauet festet i en 1 tonns rundslings (fiberstropp - bruddstyrke 7 tonn) som igjen er festet i både øvre og nedre ring på bøya.

Den øverste rundslingsen har jeg satt på ettersom jeg ikke kunne finne fylte bøyer uten svivel / mutter på gjennomgangsstaget. Har sett for mange fortøyninger som har røket i gjengepartiet på stanga.

Hvis en fortøyer i ringen i toppen av bøya nå må evt sveisen på ringen over vann ryke. I dårlig vær kan en selvfølgelig fortøye rett i stroppa.

Videre flyttes de fleste båtene som har fast plass ved Høllebrygga for sommersesongen.

Tilsammen gir dette ca 80 meter fri kaifront i Høllen samt ti gjesteplasser langs bølgebrytermoloen.

Den innerste delen av bølgebryteren forbeholdes stort sett båter som skal hente eller levere folk og fe.

Velkommen til Søgne!

Mons

Mons

Trivelig å være gjest der var det helt klart!

Jeg lå i Søgne natt til i dag, og ble møtt av to meget hyggelige havnevakter (dugnadsopplegg antar jeg..), som kunne opplyse om at her kostet det ikke noe, og det var bare å bli liggende. :)

De kunne også vise vei til bussholdeplassen mannskapet mitt benyttet da han dro på morgenen i dag.

Nå ligger jeg i Mandal, og har tenkt til å gå rundt Lindesnes i morgen.

• 3 uker senere...

De plassene som mons nevner i startinnlegget er ikke i selve Høllen, men utenfor Solta båthavn, noen titalls meter lenger vest. Antar det er der Anonym har ligget. (Dog vet jeg ikke om dette offisielt er gratis.)

Og for å si det sånn, i kveld er selve Høllen definitivt ikke stedet hvis man ønsker nattero...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...