Windy37GM Svart 24.Juni.2010 Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 (redigert) Vis henne noen bilder av familer på skjæret... Det snudde det for en kompis av meg :-) Sitatfra hans frue: "Ååååååhhh... det så hyggelig ut!" mvh Bavaria32sport Båtlivforkynner Redigert 24.Juni.2010 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Erik Svart 24.Juni.2010 Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 Jeg gjorde som andre båtgale gutter, bytta kone ! Jeg også Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Bartesam Svart 24.Juni.2010 Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 Samme her også Har en en fin båt, så kommer kvinnene av seg selv de Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Worry II Svart 24.Juni.2010 Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 Du kommer sikkert til å få mange forslag fra å skifte ut kone og barn til å videreføre "traktorlivet". Hehe, jeg fikk tyn av ronaldbj for den, men jeg kan jo ikke være alene om det ! Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 24.Juni.2010 Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 Hej og velkommen til dette forum, som jeg selv har læret rigtig meget af. Jeg genkender din situation og er enig med mange af de gode råd her. Jeg kan tilføje mit eget tip: Tag hende med på en god bådudstilling. Brug tid på at besøge alle bådene og især det store og lidt luksuriøse. De sætter gang i drømmene :-) Tag på udstillingen når der er plads og god tid og I ikke skal stå i køer hele tiden. Og stå ved dine egne behov! Forklar på en kærlig måde, at DU har en drøm om dette og at du helst af alt vil dele den med hende. Det er de mest utrolige ting som kvinder vil gøre for vores skyld ;-) Du (og din kone) kan læse min egen kones reflektioner om dette her: http://lastboatvi.blogspot.com/2010/05/sejlsport-for-begyndere.html Andy Sitér dette innlegget Link to post
LYKKEPILLE Svart 24.Juni.2010 Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 Tusen takk for mange gode innspill fra dere alle. Jeg har enda ikke bestemt meg for hva jeg skal gjøre, men å skifte ut kona er vel ikke ett alternativ. Jeg får vel senke ambisjonene å satse på en mindre/eldre båt som er lettere å finansiere. Det er jo mye spennede som ligger på finn.no. Jeg har ikke bestemt meg om jeg skal satse på å anskaffe en båt til "høstpris" i år eller vente til neste sesong. Jeg får også prøve å finne ut hvor dyr båten kan være og fortsatt beholde husfreden. Men tror nok jeg fortsatt satser på en seilbåt. Vis henne dette innlegget ditt med følgende svar. Det at du viser at det å bytte henne ut ikke er et alternativ burde kansje være nok til at hun tillater deg å kjøpe båt :)Det er selvfølgelig forutsatt at hun er en skikkelig kvinne som bryr seg litt om hva mannen føler...... Sitér dette innlegget Hilsen Pål, Triton 225 med navnet "Lykkepille" VHF LE8816 MMSI 258030220 Link to post
Bartesam Svart 24.Juni.2010 Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 Du har jo svelget noen kameler i forbindelse at det ble satset på melkeproduksjon, og da burde kona di vise såppas storsinn tilbake vil jeg si. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
sydspissen Svart 24.Juni.2010 Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 Jeg hadde nok sagt opp mitt abonnement med blondinen og gitt henne en sluttpakke. Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 24.Juni.2010 Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 Jeg vil råde til å høre på kona, man skal ikke undervurdere kvinnelig intuisjon. Bare fordi hun ikke aner hva hun snakker om, kan man ikke gå ut ifra at hun tar feil Båt er bare et gapende hull i vannet, som man propper penger nedi for å holde vedlike, som en kamerat (uten båt) sier. Traktor er nok en bedre investering, vil holde med kona di der. Hvis hun er steil, kan man være steil igjen, men på en tiltalende måte selvsagt. Da er det, som tidligere nevnt bare å se hva du selv kan få til uavhengig av henne, og om nødvendig vurdere henger-basert seilbåt med senkekjøl. Kommer et stykke med 30-50 båtpenger på finn.no innen denne kategorien, også pådrar man seg begrensede driftsutgifter m båtplass o.l. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Aldebaran Svart 24.Juni.2010 Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 Kjøp båten du! Koner er en fornybar ressurs.... (fritt etter Al Gore) Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 24.Juni.2010 Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 føler sterkt med deg og andre som har dette problemet jeg har 2 kamerater som måtte gi opp , men mellom hvit og svart er det en hel lang grå skala. hva med å kjøpe en ca 20 fots motorbåt , med mulighet for å ta opp kalesjen når det regner uventa og starte forsiktig med kose turer i fin vær. har også sterk sympati for at en mann må gjøre hva en mann må¨- uavhengig av frustrerte fruer ( som kan ha mye rart for seg på egen hånd ) så siste utvei blir å operere på egen hånd . ( min egen båtbruk er ca 30% med kona - som elsker båtliv i finvær og resten alene i allslags vær - der det aller beste er vind stille med regn for da er de fleste gærningene på land ) Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 26.Juni.2010 Del på Facebook Svart 26.Juni.2010 Dette er egentlig morsomt. Jeg oppdager, lang tid etter jeg skrev mitt råd, at det er min sønn som stiller spørsmålet. Jeg er glad for at jeg ikke svarte flåsete og skrev f.eks.:"kvitt deg med kona", da hadde det ikke vært moro å komme på besøk til sønn og svigerdatter. Jeg ser at du har fått mange gode og velmenende råd i denne tråden. Ellers så er det mulig å låne Ark Mari, for å ta familien med på tur. Jeg holder seilkurs denne helga, kanskje du skulle sendt Helga på seilkurs den 9-11/7. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
o.b.lix Svart 26.Juni.2010 Del på Facebook Svart 26.Juni.2010 Start med dagstur, helst sammen med vennepar eller med foreldre dine. Napper hun da, rykk til og hal inn fangsten og kjøp båt, ellers må du låne båt å seile når hun er opptatt med andre venninner... Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 26.Juni.2010 Del på Facebook Svart 26.Juni.2010 nei nei nei, skal dette bli noe av må du få henne til å tro det var hennes ide med båt! Til meir du presser til meir strittes det imot. Kjøp en mindre båt og ta med barna og la kona sitte igjen på land. Dette vil være kvalitetstid og barna vil være full av historier og fortelle hver gang dere har vært ute. Dette kan muligens føre til en viss interesse fra fruen over tid enten i form av hun koser seg med andre ting mens dere er på sjøen eller for å være med. Uansett vil begge deler bare være i båtfavør. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 26.Juni.2010 Del på Facebook Svart 26.Juni.2010 Du kan jo si at du vil kjøpe Pioner-jolla av Sverre og ro over Nordsjøen. Kan være at hun syns det blir for liten båt, slik at hun ønsker at du heller gjør turen med større båt, og at du har seil, når du ikke orker å ro lengre. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
småbåtentusiasten Svart 26.Juni.2010 Del på Facebook Svart 26.Juni.2010 Dette ender sikkert hos familiepsykologen i A-magasinet Men ærlig talt: Ikke ett ord om kjernen i problemet? Vannskrekk / sjøsyke / allmenn frykt (kanskje litt vanskelig å innrømme) ? Her er muligheten for mange gode lyttinger og dialoger, men uten overproblematisering. Det viktigste for ektefellen er selvsagt å bli tatt på alvor med sin skepsis. Sett fokus på de gode opplevelsene og ordne med mat med mere slik at hun ikke får alt strevet! Ornær'sæ da skal du se! Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 27.Juni.2010 Del på Facebook Svart 27.Juni.2010 Kjøp en liten billig båt som ikke gjør store innhogget i økonomien og som du ikke trenger å bruke all fritid på å vedlikeholde og stelle. Kos deg med den og kos dere sammen med fellesinteresser. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 7.Juli.2010 Del på Facebook Svart 7.Juli.2010 (redigert) ...Jeg oppdager, lang tid etter jeg skrev mitt råd, at det er min sønn som stiller spørsmålet. Jeg er glad for at jeg ikke svarte flåsete og skrev f.eks.:"kvitt deg med kona", da hadde det ikke vært moro å komme på besøk til sønn og svigerdatter. Jeg ser at du har fått mange gode og velmenende råd i denne tråden. Ellers så er det mulig å låne Ark Mari, for å ta familien med på tur. Jeg holder seilkurs denne helga, kanskje du skulle sendt Helga på seilkurs den 9-11/7. Dette er jo fabelagtig....baatplassen er der baatfolk treffes, men at man uforvarende snubler over familiemedlemmer er litt pussig. Hva er så moralen ? Hvordan kunne junior svikte båtlivet i mange år tross en maritim far ?? Det var neppe barneoppdragelsen som sviktet siden junior nå er klar for sjøen. Neste spørsmålet er hvorfor ikke junior bruker seniors båt ?? Henger det for manger huskelister og formaninger om bord, slik at junior føler seg... netopp som junior og ikke kaptein på egen skute ?? Hvorfor er ikke juniors barn erfarne sjøfolk når senior er båtfrelst ? Skyldes konens manglende interesse traumatiske maritime opplevelser i ungdomen ???....eller mangel på maritime erfaringer ?? ...mye en hobbypsykolog kan å pønske på angående hvordan barna kan ledes på rett kjøl...til båtlivets gleder når de blir voksne... Redigert 7.Juli.2010 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 7.Juli.2010 Del på Facebook Svart 7.Juli.2010 (redigert) Men ærlig talt: Ikke ett ord om kjernen i problemet? Vannskrekk / sjøsyke / allmenn frykt (kanskje litt vanskelig å innrømme) ? Jeg tror du kan være inne på noe! Etter lang tids diskusjon, innrømmet min kone at grunnen til at hun ikke ville kjøpe seilbåt (har idag 24 fots motorbåt) var at hun var redd for at ikke jeg kunne klare å seile den. Vel bare en ting å gjøre, bygge tillit, ta seg et seilkurs + tiden til hjelp... Redigert 7.Juli.2010 av Jonas78 (see edit history) Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
TomEik Svart 16.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 Da er det en stund siden sist jeg var her inne. Etter å ha diskutert med kona ei stund kom vi frem til en kompromis med at vi skulle låne seilbåten til min far i sommer og ikke handle seilbåt i sommer/høst. Da fikk vi prøve litt å se hvordan det fungerte. Har vært på en seiltur så langt, hvor vi hadde kjempefint vær og fin seilas med sol og lite vind. Ungene så ut til å trives etter å ha klaget over redningsvestene til å begynne med, det var de jo ikke vant til å ha på. Kona trives ikke og var redd, men turen gikk etter forholdene bra. Så langt var alt greit for alle parter. Men jeg driver og søker på finn etter båter alikevel og gjør dette også denne tirsdagen, kommer over et spennede annonse på seilbåt fra narvik uten bilde til en utropspris som er under halvparten av tilsvarende modeller på finn.no på . Annonsen er lagt ut sent på mandags kvelden. Skjønner at dette kan være ett kupp, og spør pent kona om jeg ikke kan få ringe på den båten og høre litt. Hun får se annonsen og gir meg tillatelse til det. Jeg ringer og snakker med selger og blir ikke mindre ivrig av den grunn. Narvik er langt unna nordmøre hvor jeg bor og en sjekk på visveg.no viser 22 timers biltur en vei. Jeg sjekker andre reisemuligheter og finner ut at jeg får heller kommer meg opp så fort som jeg kan. Bestiller samme kveld fly til narvik og sjekker med selger at den fortsatt ikke er solgt og han venter til jeg får sett på båten neste dag. Drar dagen etter, onsdag kl 0720 fra molde med fly. Ankommer Narvik ca kl 12.15 med flybussen fra evenes til narvik. Treffer selger og drar for å se på båten. Båten er ikke så fin som de andre som ligger på finn, men den er heller ikke vasket/polert på lang tid. Men potensialet er stort med litt arbeidtid. De viktigste komponentene som seil og motor er av nyere dato. Etter å ha gått over båten gir jeg bud og vi blir enige om kjøp. Han får allerede før vi får satt oss ned og undertegnet kontrakt telefoner fra kjøpere som vil kjøpe båten usett for mer en hva jeg gir, men han er redelig og har avtale med meg og avviser de andre som ringer. Vi skriver kontrakt. Reiser hjem igjen noen timer senere og kommer hjem igjen torsdags morgenen kl0815. Da hadde jeg hatt en reise tid på 26 timer, med 3 fly, 3 bussturer, og en biltur. Mye reising på kort tid. Kona er ikke helt fornøyd med at i løpet av 3 dager så har jeg funnet båt, sett båt og kjøpt båt. I løpet at helga planlegger jeg å reise opp å hente båten og ta en lang transport-etappe hjemover med båten. Håper å tror familiefreden kan bevares, da det har gått fort og ikke helt som vi avtalte i utgangspunktet, men tror dette kjøpet var ett kupp som var vanskelig å gå utenom. Kona skjønner at det er billig kjøp og at skulle jeg ha kjøpt neste år i stedet ville den ha kostet dobbelt så mye. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 Gratulerer med ny båt,familieroen senker seg nok skal du se. Hvis hun kaster deg ut for dette,hadde det skjedd før eller senere allikevel,uansett årsak . Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
oslofjord Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 (redigert) Veldig bra !!! Av og til må vi gutta sette foten ned å omsette drømmer til handling.......har selv litt erfaring med større (men fornuftig) inkjøp hvor fruen først er mildt sagt skeptisk.....men i ettertid er strålende fornøyd og til og med kvitrer til famile og venner over hvor fornøyd hun er...uansett om det er båt , videokamera, hytte eller annet.... Eneste faresignalet for familiefreden er at din kon vistnok var skremt på seilturen med svigerfars båt..............ikke tøy den grensen med det første...bedre med slapp fokk eller motor hvis konen da slapper av på dekk. Ellers må det være en av Norges flotteste turer de skal ut på nå hvis du skal sjøeien sydover bla Helgolandskysten.....GOD TUR ! Redigert 16.Juli.2010 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 Når det gjelder emnet på tråden: Det viktigste man gjør er er å sørge for at hun føler seg trygg i båt fra første stund. De som tar med dama på sjøen for første gang i en rask båt og gir full pinne gir ris til egen bak.... Ellers: Tar du med god mat og viser henne fine holmer å gå iland på tror jeg mye er gjort :) (Vise at båtliv også handler om nye plasser man ser og opplever, ikke bare tiden i båten...) Gratulerer med ny båt. Har du bilder eller link? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 Har aldri hatt båter som går fort jeg, så det har aldri vært noe problem å få med damene på vannet Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
oslofjord Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 I løpet at helga planlegger jeg å reise opp å hente båten og ta en lang transport-etappe hjemover med båten. Nå forventer vi referat fra hjemturen...gjerne med bilder fra Hamsund og Himmelblåriket....... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.