Jump to content

Glemte å stenge ventil, sank 5 m i havn, se artikkel

Våtbåt

Recommended Posts

Jeg har 3 ventiler i båten: sjøvannsinntak til motor og oljekjølere, spylevann til WC og tømming av septiktank. Det er kun ventilen for septik som er stengt hos meg. De to andre står alltid åpne. Ventilen til WC er krøkkete plassert og alt for vrient å stenge etter hver tur. Tester kun en sjelden gang at de kan stenges. Blir altfor stess å måtte åpne og stenge alle ventiler hver gang en skal bruke eller forlate båten.

Den risikoen tar jeg. Skulle det nå gå gale er det vel det som må til for at jeg skal få meg en ny båt. For det har jeg lyst på, men ikke kan forsvare økonomisk ovenfor meg selv engang så lenge den jeg har gjør nytten.

Har aldri stengt en ventil under vannlinjen sommerstid og kommer neppe til å gjøre det heller med mindre det er mistanke om at noe ikke er i teknisk skikkelig stand. Det jeg alltid sørger for er å sjekke at tilstand på gjennomføringer, slanger og slangeklemmer er slik det skal være. Må redigere meg selv litt, noen få ganger på kaldeste vinteren når landstrømmen ikke har vært i orden har jeg stengt skroggjennomføringer. Men kun da.

Redigert av Hansi (see edit history)

Jeg stenger alt, men om en ikke gjør det så bør det alltid være en regel at en ser i motorrom og i kjølsvin før en forlater båten, det gjør jeg alltid, det tar 3 sekunder og det skal mye til at det ikke lekker etter en tur med så begynner når båten ligger i ro om sommeren...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Denne båten ligger/lå 4 plasser bortenfor min båt. Var et trist syn da jeg skulle se til båten min og fikk se Stormbull ligge ved siden av seilbåten med bare masten i været.

Da jeg hadde seilbåt lukket jeg alltid inntaket til toalettet og sjøvanns-vasken (hadde to systemer). Forsikring og medlemsskap i NSSR var forøvrig også på plass, dessverre var det ikke slik for denne karen.

dsc01749.jpg

dsc01752.jpg

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Her er vel snarere årsaken til synkingen at den ventilen/slangen som ikke var stengt at den var av samme årgang som båten, og derav moden for utskifting ? Ser ut som en liten 80 tallsbåt.

Jeg gjør som mange andre: Lar ventilene til vask og motor stå oppe i sommer sesongen. Tror de fleste gjør det slik.

- og jeg tror neppe forsikringsselskapet har noen innsigelser på at man ikke gjør det, så lenge vedlikeholdet av ventlier og slanger er ok. ( Innenfor sesongen iallefall)

- men trist for karen her, som sikkert har kjøpt sin første seilbåt. Hevingen koster like mye som båten er verdt.

( og er i flg. nettavisen ikke forsikret)

Redigert av Rastløs (see edit history)

Vet ikke hva som er vanlig praksis rundt om, men i min "kontrakt" til båtforeningen står det at båten som ligger i min båtplass må være forsikret, det alene har hindret meg å utsette denne biten før jeg satte ut den "nye bruktbåten" :)

Uansett trist for han som kjøpte seg "ny båt" at det skulle gå slikt, men dette tyder uansett på en svakhet som kanskje selger burde opplyst kjøperen om, for det skal vel ikke være nødvendig å stenge ventilene?

Kanskje litt dumt å spekulere i, men hvis jeg hadde kjøpt en båt hvor selger hadde fortalt meg at jeg MÅTTE huske å stenge ventilen pga tilstanden tror jeg ikke jeg eller noen andre hadde glemt det?

Jeg stenger alle ventiler under vannlinjen når jeg forlater båten. Trodde det var vanlig jeg, men her leser jeg noe annet. Har ikke tatt tiden på hvor langt tid det tar å stenge disse ventilene, men skal jeg tippe så dreier det seg om i underkant av 5 minutter. Kanskje rundt 3? Inntaket til motoren stenges også og jeg har aldri glemt ventilen før start. Det har bare liksom blitt en rutine det, at jeg må ned under motoren før den kjøres i gang. Men man kan jo også sette en liten huskelapp ved startbryteren da - hvis man ikke stoler på husken.

Å stenge ventilene er for meg en innlært rutine som skjer helt automatisk når en tur er omme. Begynner å forberede en god stund før jeg kommer til havn. Og alle ventiler er stengt (bortsett fra kjølevannsinntaket som selvsagt stenges helt til slutt) når båten ligger fortøyd på plassen.

Jeg drister meg til å spørre - for jeg vet ikke bedre - hvorfor stenger dere ikke disse ventilene egentlig? Det er jo stadig innlegg her på plassen om ventlier man ikke stoler 100% på og som man skifter bare man ser antydning til grønt i messingen. Men hva med slangene som er koblet til da? Og slangeklemmene? En liten sprekk i en slange eller en liten lekkasje rundt en klemme kan være nok til å senke en båt bare det får piplet noen titalls timer!! Jeg skjønner heller ikke at man slikt fokus på ventilene når de uansett står åpne til enhver tid?

Redigert av "Mathilde" (see edit history)

Er det ikke egentlig vedlikehold som er problemet her?

Hvis slanger og annet er dårlig, så er det ikke ventilen som er årsak etter min mening.

Det samme kan sies om uheldige hendelser som ikke har sin årsak i selve ventilstengingen, men i øvrig konstruksjonssvakheter.

En båtnabo og jeg oppdaget for et par år siden at nabobåten var i ferd med å synke. Det viste seg at stussen helt opp under vasken hadde brukket. Slangen ramlet på dørken som lå under vannlinja.

Her var tilogmed vedlikeholdet godt, men noen hadde dunket for hardt til slange som var festet i plastvask/stuss. Det stod jo over en meter vann i seiolbåten etter få timer. Hadde den vært beskyttet av et skap eller annet ville han spart utrolig mye.

Det å gå over og finne risikopunkter er nesten viktigere enn stengerutiner for ventiler.

Båtbruken er nok veldig forskjellig. For noen er det en dagligdags sak. En stikker rett ned til båten for en liten tur ut. Gjerne flere ganger til dagen. For andre er det en mer planlagt helg eller ferieaktivitet. I mitt tilfelle brukes båten daglig når jeg har den inne på hytten. Båten ligger da 10 meter fra hytten og det ville vært helt unaturlig å holde på å åpne og stenge på ventiler hele tiden.

Kan være enig i at i de tilfellene hvor båten kanskje ligge et stykke fra hjemmet og en bruker båten sjeldnere enn i mitt tilfelle kan være greit å stenge flere ventiler.

Stenger kun i vinterhalvåret. Men sjekker ventiler/slanger regelmessig + skifter ut etter x antall år uansett hvor pene de ser ut.

På min første båt alo 33 så stengte eg alltid toalett og av og til også kjølevannsinntak. Der var både toalett og motor under vannlinja og dette er noe som øker risikoen for uhell.

Hørte forresten en historie om en nyere seilbåt som hadde ankra opp om natten. Det var for grunnt og på natten så fjøra det og båten la seg over uten at de merka det. Vannet begynnte å renne inn og over skålen i toalettet (sjelden tilb.sl. klaffene er helt tette)og de vakna på morgenen med sjø over dørkene. Så allt er muligt. Murphys lov.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...