Jump to content

Mercury 135hk 2-takter som dør ut, og er tregstartet.


andersmp

Recommended Posts

 

Satser på at han går igjennom alt når han går løs på motoren med verktøy og deler i morgen.

 

Be ham begynne med blæra :)

 

Veit det blir mye mas om denne, men det er ofte denne har skylda serru :) Og det er enkelt og billig å fikse :)

 

Spesielt siden du skriver at den ikke blir hard, typisk gåen ventil inni. Kan holde i mange år, og noen mnd :)

 

Den blæra SKAL bli hard.

Føkk deg...

Link to post

Be ham begynne med blæra :)

 

Veit det blir mye mas om denne, men det er ofte denne har skylda serru :) Og det er enkelt og billig å fikse :)

 

Spesielt siden du skriver at den ikke blir hard, typisk gåen ventil inni. Kan holde i mange år, og noen mnd :)

 

Den blæra SKAL bli hard.

 

HVIS jeg finner på å bytte den blæra sjæl. Er det noe jeg må ta høyde for? Det vil jo være et trykk i besintanken? Så hvis jeg bare skrur den av - vil bensinspruten stå ut?

Link to post

HVIS jeg finner på å bytte den blæra sjæl. Er det noe jeg må ta høyde for?

 

2 nye slangeklemmer, i rustfritt :) Og sett den riktig vei(blæra altså). Det er en pil på den. Pila skal peke mot motoren (slangen som går opp til motor)

 

Det kan lønne seg å kutte et par cm av bensinslangene der de har sitti på blæra. De blir gjerne litt utvidet der etter en stund og kan være litt vrange å få tette igjen. Det er viktig at det er tett og fint, ellers vil bensinen renne tilbake, ev ut, og motoren går dårlig, eller starter ikke :)

 

Det er et lurt sted å begynne, og det billigste :)

Føkk deg...

Link to post

Men...møtte "mekanikeren" uten pluggnøkkel?? :)om det er de gamle pluggene som står i, så er de nok stygge som fy ettersom man kveler motoren med en konserveringsgass ved vinteropplagring.. -tror jeg..

forøvrig, hvor mye olje ettefylte du direkte på bensintanken? -kan jo bli festlig mye blårøyk..

Hadde dreneringspluggen i forgasseren vært "lekk", så hadde det nok vært rikelig med bensin i vannet rundt motoren.

-men vil utett dreneringsskrue suge "falsk" fluft?

Link to post

God kveld,

 

Jeg har ikke vært tilgjengelig. Skal ned i morgen, sender over serienummer til mekaniker så han får rett plugger. TROR jaggu jeg skal prøve å bytte blære i morgen også. I tillegg, må jeg en liten tur utpå vannet...så bitteliten, fint om båten din ikke er der i morgen rundt lunsjtider, så motoren min kan dø ut og jeg smelle i brygga di :-)

 

Gir dere en liten update!

 

Takk for innspill :-)

Link to post

Hei,

 

Blæra hjalp lite. Motoren går knall fra turtall 1000rpm og oppover...

Men i fri, da dør den. Og, den vil virkelig ikke starte. Etter mange forsøk, og gassen i bånn - så kommer den til slutt.

 

Smalt nesten inn i kanalen i Moss i dag, fordi den døde når jeg skulle bakke.

 

Båten står, til dette blir fikset....

Link to post

Motoren trekker kanskje falskluft fra en forgasser ? En måte å sjekke dette på er å spraye startgass på utsiden ag gasserene, men da må motoren gå. øker den turtallet er det stor sjangse for at den trekker luft mellom gasseren og innsuget.

 

Har du elektrisk choke ev primerpumpe ? en slik som sier klikk når du trykker inn tenningsnøkkelen ? Denne står på venstre side av motoren når du står bak båten, og er en rund dings med 2 ledninger og 2 slanger på (bensinslanger) sjekk at denne ikke henger eller hvis du har vanlig choke, at spjeldene er helt åpne. Du må ta av den plastgreia foran gasserene for å se dette.

 

Hva slags årsmodell er motoren din btw ? Den er veldig vanskelig å komme med tips når man ikke vet hva slags motor/årsmodell du har :) Ev et bilde av den hvis du ikke vet

Føkk deg...

Link to post

Takk igjen - for mange tips. Desverre... Veit jeg ikke en gang hvordan jeg skrur ut en tennplugg. Så å gå løs med startgass på utsiden av gasserne (som jeg ikke vet hvor er og hva er) blir nok litt i det hardeste laget for meg.

 

Kan jeg ikke betale deg på timen ? Så fikser du det. Hehe.

 

Det er en 1998 Modell, 135HK V6 Mercury. Choker ved å trykke inn nøkkelen når jeg vrir om, og det kommer en slik lyd du sier.

Var nede nå, og den er faen meg umulig å starte. Brukte nærmere 10 minutter på å få liv i den, og det må være turtall. I fri, så dør den.

 

"Har du elektrisk choke ev primerpumpe ? en slik som sier klikk når du trykker inn tenningsnøkkelen ? Denne står på venstre side av motoren når du står bak båten, og er en rund dings med 2 ledninger og 2 slanger på (bensinslanger) sjekk at denne ikke henger eller hvis du har vanlig choke, at spjeldene er helt åpne. Du må ta av den plastgreia foran gasserene for å se dette."

 

<- Hvor går jeg løs på dette?

Link to post

Anders var flink og byttet plugger selv i dag. De gamle var sotete og feite og preget av at motoren ikke gikk rent. Da jeg kom til havna startet motoren med litt gass - men den stoppet på tomgang. Etter litt studier av denne vidunderlige 6 sylindrede (og 3 forgassere!) klassiske motoren fant vi gassarmen og der var tomgangsskruen løs. Så da den ble skrudd inn til tomgang på 800rpm, settmutter festet da gikk motoren som ei klokke. Med litt røk og godlukt av 2 taktsolje naturligvis :smiley:

 

Deilig med slike mekaniske og forståelige motorer :smiley: Gi de ren bensin og gode tennplugger så går de stort sett. Men det er nok greit å ha litt godt verktøy ombord - som dette settet feks.

308914_X_2010-02-11_110918_383.jpg

598 kroner på Clas Ohlson

 

Anders har lovet å ta bilder og vise løsningen her

(så håper jeg båten min er trygg nå også ettersom Anders må svinge rundt meg.... :lol:)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Først av alt ! Takk for tips - og ikke minst, takk til bittelitten :-)

Nå går motoren igjen. Den starter, og klarer å gå på tomgang etter den lille justeringen.

 

Da har vi en nødløsning så jeg slipper å bekymre meg for sikkerheten for andre båtmennesker.

Jeg satser på å få en mekaniker til å se over motoren i løpet av kort tid, for den hoster fortsatt litt og gir fra seg noen rare lyder.

 

Verktøysett står på innkjøpslisten, og bilder kommer når jeg kommer tilbake fra London.

 

Takk, nok engang for hjelp !!

Link to post

jeg tror motoren din hoster og harker litt fordi den har blitt pint med startforsøk gang på gang den siste tiden. En totakter som dette må få gått seg skikkelig varmt og blåst rein. Jeg hørte ingen rare mekaniske lyder fra motoren. Så mitt tips er å ta en skikkelig tur på vannet og la motoren jobbe seg god og varm et par timer. Så kan du ta av lokket og høre om det er rare lyder da.

 

tomgangskruen på motoren din hadde skrudd seg ut - jeg tror ikke mekaniker kan gjøre så mye mer med det. Det du kan gjøre selv er å kjøpe CRC 5-56 eller WD40 universalpray og spraye inni tennplugghettene dine. Det var litt korrosjon og skitt i de. Dersom det ikke hjelper kan du bytte tennpluggkabler. Clas Ohlson har slik spray også :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

When we all thought it was good..... :confused:

 

Hei igjen, alle!

 

I går ble første tur med båten, etter litt stressende tid. Og det var ikke bra.

Ja, vi hadde justert tomgangsturtallet opp. Det hjalp, for en liten stund.

 

Etter å ha kommet oss ut på vannet, så alt ut til å gå bra. Et par timer på Bilè, med deilig mat.

...så, skulle jeg starte den. Den startet, stressa seg opp på 800rpm, døde - og var DØD!

 

Mange startforsøk, noen nesten velykket. Men ikke velykket alikevel. Omsider, når vi var på vei til å kaste ut dreggen for å ikke bli en fare for andre båter, så fikk den start - og lot den gå på lavt turtall, vi kom oss vekk. Og alt så ut til å greit.

 

Så tenkte jeg, nå som den er blitt varm - så guffer jeg på litt. (Hadde ikke gjort det i år).

Kom meg opp på 30 knop, så kom det egentlig en forferdelig lyd. Og som dere har skjønt så finnes jeg ikke mekanisk kompetent, men det høres ut som det skraper i motoren. Riktignok, ville den ikke mer en 30 knop (og i fjord hadde jeg den i 45). Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Det som skal være kos, å være på vannet - blir for meg nå et stressmoment... HELDIGHVIS var ikke bitteliten på plass, så den kunne jeg ikke skade - men det gikk bra å legge til.

 

I dag, var jeg nede (nok engang, skrudde ut tennpluggene og tørket de av - var litt olje her). Da startet den. Og hører ut som den går fint på 800-1000rpm. Så fort jeg drar på til 1500rpm eller mer, så kommer skrapelyden. Har filmet det, og om dere hører etter, så hører dere lyden.

 

(publisert 21:39, bruker 30 min på dekode).

 

Er det noen som har en idè ? Jeg har ringt 4 båtverksteder i Mosse-distriktet. Ingen har tid... :-(

Jeg drar på ferie til mandag, og blir borte til 2 august, så det er forsåvidt greit. Men... Ja.. :sweat:

 

Jeg blir skremt av å ha båt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...