Jump to content

Ettersyn og kontroll av gass-anlegget i båten

Bonita I

Recommended Posts

Er kommet i en alder der sikkerhet betyr mer og mer. Så etter å ha lest en del artikler - bl.a. i "Trygg på sjøen" til NSSR - om eirete rør, gamle slanger og flatbøyde rør på gassanlegget ombord, føler jeg behov for en skikkelig gjennomgang, kontroll og trykktesting av anlegget. Men etter å ha søkt litt rundt sliter jeg med å finne noen autoriserte firma i Bergens-området (gjerne Askøy) som utfører dette. Noen som har gode tips - og hva kan kostnadene med dette være.

Forøvrig interessant å høre om hva dere andre gjør: Kun egentkontroll gjennom lekkasjetester, og dett er dett?? Når sjekket du sist tilstanden på alle rørene ombord - og hva med slangene, stengeventilene, trykktesting osv.

BONITA I

Ettersyn og test av gassanlegget om bord er viktig.

Jeg fikk min nåværende båt ny i 2006,

men allerede i 2008 merket jeg den første gasslekkasjen med lekkasjetesteren

som er montert umiddelbart etter gassflasken

(mekanisk tester hvor det bobler i et inspeksjonsglass ved lekkasje).

Jeg byttet da ut alt av slanger med nye som var datert 2008.

De jeg byttet ut var datert 2005 og "det stemmer" sånn sett med kravet om at

gasslanger skal byttes hvert 3. år for at anlegget skal være godkjent.

I år hadde jeg ny lekkasje på en av slangene som ble byttet i 2008.

Altså etter kun 2 år.

Dette er godkjente, datomerkede gasslanger.

Jeg sjekker alltid med lekkasjetesteren hver gang jeg skrur regulatoren på flasken på/av.

Å bytte slanger er en rimelig sikkerhet.

Jeg har demontert alt sammen og levert til Tess,

som har laget nye etter samme mål og krympet på nye kuplinger.

Dette har i snitt kostet ca. 50-lapp pr slangelengde ferdig med kuplinger (25-40 cm -lengder.

Så etter å ha lest en del artikler - bl.a. i "Trygg på sjøen" til NSSR - om eirete rør, gamle slanger og flatbøyde rør på gassanlegget ombord, føler jeg behov for en skikkelig gjennomgang, kontroll og trykktesting av anlegget.

Jeg er kritisk til en ting i den artikkelen se her.

https://baatplassen.no/i/index.php/topic/70124-er-det-feil-i-gassartikkelen-til-nssr-trygg-paa-sjoeen/page__p__983742#entry983742.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hei.

Her har du liste over autoriserte gassinstallasjonsfirmaer som er registrert hos Norboat.

http://www.norboat.no/index.php?page_id=48&article_id=721

MVH

Øivind

Takker for linken - Viknes holder jo til bare noen km fra der jeg holder til. Skal kontakte de allerede i morgen.

Roger_Jo: Helt enig - lekkasjer tar nok ikke hensyn til hvor en befinner seg, så er svært kritisk til denne løsningen. Regner med noen sender/har sendt et hint til NSSR ...?

Redigert av Bonita I (see edit history)

BONITA I

Roger_Jo: Helt enig - lekkasjer tar nok ikke hensyn til hvor en befinner seg, så er svært kritisk til denne løsningen. Regner med noen sender/har sendt et hint til NSSR ...?

Ha kontaktet NSSR og blitt kontaktet av Norboat om det å stenge dreneringen fra gasskassen, ok er etter Eu regler??

Men denne sier nei mener jeg.

http://www.lovdata.n...emne=gassfyrte

Ettersyn av gassanlegg er veldig viktig det er sikkert mange gamle farlige anlegg i båter.

Har sett noen som ikke var bra.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Var nesten for godt til å være sant at "nærmeste nabo" skulle fikse dette, og det var det også (som vanlig): Slangene viste seg å være fra 1988 !!!!!! , men Viknes selger ikke slikt til andre enn egne kunder ! :( - så jeg måtte dra øyen rundt før jeg fant nye slanger. Disse var stemplet hhv 2008 og 2009 - men dog bedre enn de som var der. Får heller skifte igjen om 2-3 år.

Hvem som kan utføre en skikkelig gjennomgang og trykktest av anlegget har jeg enda ikke funnet frem til. Har kontaktet en rekke firma som selger gass og utstyr, men ingen kan utføre ettersyn ???? :headbang:

Ender vel opp med å måtte gå til en "båtbutikk" og betale 4 ganger mer enn det det burde koste....

Hvordan kan man forresten bli kunde hos Viknes - er det kun ved kjøp av ny båt ??? Hadde tenkt å be om pris på installering av baugpropell - men droppet det. Finns mange i området som kan levere dette, uten at man har en Viknes-båt :nonod:

BONITA I

Ettersyn og test av gassanlegget om bord er viktig.

men allerede i 2008 merket jeg den første gasslekkasjen med lekkasjetesteren

som er montert umiddelbart etter gassflasken

(mekanisk tester hvor det bobler i et inspeksjonsglass ved lekkasje).

kravet om at gasslanger skal byttes hvert 3. år for at anlegget skal være godkjent.

I år hadde jeg ny lekkasje på en av slangene som ble byttet i 2008.

Altså etter kun 2 år.

Dette er godkjente, datomerkede gasslanger.

Jeg sjekker alltid med lekkasjetesteren hver gang jeg skrur regulatoren på flasken på/av.

Hvor har du det fra at slangene skal skiftes hvert 3 år.

Min båt ble bygget i 2003 - første lekkasje i 2006. Kanskje på tide å bytte igjen nå. Takk for påminnelsen

Vil anbefale dere og og kjøpe gassslanger som er for 20 bars trykk, de 6 bars slangene er for tynne lett for å bli lekk i den pressa koplingen.

Har en et annlegg etter denne standaren, burde en være trygg.

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19831020-1580.html

Og med gasvarslere i tilegg kan en sove godt.

Bumper denne tråden....Lest litt frem å tilbake men blir ikke heeelt klok, så da er spm: Viss jeg setter gassflasken på badeplattform inni en kasse av aluminium eller rustfritt stål der eventuelle gasslekasjer fra flaske går rett ut, så trekker slange gjennom akterspeil frem til apparat (ca 2meter) å legger inn en gassalarm under dørk der slangen går over. Er dette da lovlig? :confused:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...