Den9s Startet 23.Juni.2010 Del på Facebook Startet 23.Juni.2010 Hei, noen her inne som har kjennskap til Yamaha F-250hk på Yamarin 76DC? Får maks turtall på 5200 rpm og 38,5 knop, har lest at toppfart på båten skal være 44,5knop og 5600rpm ? ? Kan dette ha med propellen å gjøre? denne er sortlakkert, aner ikke dimensjonen på den, men har sett på andre nyere modeller at propellen er blank, motor er 2006 modell... Noen som vet ?? Sitér dette innlegget Link to post
Arny Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Gå et hakk ned i stigning på propellen. Info om stigning er preget i navet på propellen,eller ring en yamarin forhandler og spørre ang. dette. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 men har sett på andre nyere modeller at propellen er blank, I så fall er det ikke original propell. Har akkurat kjøpt en ny F-150, 2010 modell. Ble levert med sort stålpropell. Sitér dette innlegget Link to post
Dissern Svart 29.Mai.2016 Del på Facebook Svart 29.Mai.2016 (redigert) Min 2008 F250 modell har blank propell. Var ute og kjørte idag med vår Yamarin 76 DC og fikk max 39 knop med 5500 omdreininger. Hadde da 2/3 full tank, full vanntank, tom septiktank, 3 (store) voksne og 1 barn ombord, samt mat/drikke og litt ekstra klær osv. Er det fornuftig fart eller burde jeg fått mer ut av den? Redigert 29.Mai.2016 av Dissern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 29.Mai.2016 Del på Facebook Svart 29.Mai.2016 Hadde en 76 DC 2008 modell med F-250 i 2012/13. Klarte 41-43 knop med den. Status på tanker og stigning husker jeg ikke i dag. Var en blank original stålpropell som var montert. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Mai.2016 Del på Facebook Svart 29.Mai.2016 på slike store motorer så er det ikke noe som heter "original propell" - motoren blir levert uten så må forhandler/kunde etter beste velge rett størrelse til båten motoren skal på. Den sortlakkerte er en grei allrounder , men sikkert mer å hente mtp fart med en av de andre propellseriene til Yamaha.. .. og testet toppfart i kjørefakta er gjerne med ren ny båt, den lasten som er oppgitt og neppe noe mer.. og gjerne på vår/høst når det er litt kaldere i lufta. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hansi Svart 30.Mai.2016 Del på Facebook Svart 30.Mai.2016 Har aldri mottatt noen spørsmål fra forhandler vedrørende propell ønske de ganger jeg har kjøpt nye utenbordsmotorer. Sitér dette innlegget Link to post
Dissern Svart 8.September.2016 Del på Facebook Svart 8.September.2016 (redigert) Hadde Yamaha SWS propell 14 7/8x21" og fikk ca 42 knop med 5700 rpm, og 31 knop med 4400 rpm. WOT (max) rpm var 5700 rpm. Forsøkte å bytte til en Solas Rubex HR4 propell 14x21" og fikk der redusert max rpm til 5200, da 40 knop. Fart i marsj med 4400 rpm er 32 knop. Mye eksosbobler rundt motorstamme i tomgang ift. SWS propellen. Virker ikke som om denne propellen passer båten? Redigert 8.September.2016 av Dissern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Den9s Svart 10.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2016 Hadde Yamaha SWS propell 14 7/8x21" og fikk ca 42 knop med 5700 rpm, og 31 knop med 4400 rpm. WOT (max) rpm var 5700 rpm. Forsøkte å bytte til en Solas Rubex HR4 propell 14x21" og fikk der redusert max rpm til 5200, da 40 knop. Fart i marsj med 4400 rpm er 32 knop. Mye eksosbobler rundt motorstamme i tomgang ift. SWS propellen. Virker ikke som om denne propellen passer båten? Tror nok 5200rpm er litt lavt på WOT, dersom du kjører med ekstra last vil turtallet ditt gå enda lenger ned, og da jobber vel motoren litt for tungt.. Når jeg hadde samme motor som deg (har byttet nå) så kjørte jeg tilslutt samme propell som du hadde, yamaha sws, hadde da maks 44,5kn. Med ren og lett båt. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 10.September.2016 Del på Facebook Svart 10.September.2016 Yamaha leverer, eller kan levere ulike propeller til F-250. Den dårligste, men også den billigste er den sortmalte semi-cleaver. Nå er denne tildels akterløftende og Yamarin har (unnskyld) noe ugrei balanse i skroget med all vekten bak. Et noe dårlig design. Men det er fullt mulig å få mer fart ut av så mye motor/hk så en bedre propell som passer skroget vil nok gi deg økt fart. Og til og med bedre oppførsel i sjøen... Ettersom dette er sjøens Volvo 240 må det vel finnes noen som har prøvd ulike propeller for å løfte denne brede tunge saken ut av vannet. Noen med en artig 4bl feks? Sitér dette innlegget Link to post
Dissern Svart 11.September.2016 Del på Facebook Svart 11.September.2016 Solas HR4 propellen jeg har prøvd er en 4-bladet propell. Jeg liker veldig godt følelsen den gir med bedre akselerasjon opp i plan, bedre respons på styring i dorgefart, og et vanvittig godt grep i vannet ved trimming og skarpe svinger. Siden jeg hadde en 14 7/8x21" SWS propell fra Yamaha fra før så trodde jeg at å gå ned nesten en tomme i diameter og beholde samme stigning ved ny 4-bladet propell så ville RPM holde seg noenlunde likt (14x21"), men det er ikke tilfelle. Da jeg prøvde propellen på nytt her om dagen fikk jeg konstatert ca 33 knop i marsjfart på 4400 rpm propellen med ca 42 liter/timen. Jeg tenker nå å prøve samme propell med lavere stigning og litt høyere dimensjon, 14 1/8x19". Tenker der blir lavere marsjfart, kanskje høyere topphastighet og høyere RPM på WOT og at motoren jobber "lettere". Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 11.September.2016 Del på Facebook Svart 11.September.2016 Eller du kan prøve en Mercury Revolution4 som nok vil gi deg bedre tall over hele linjen, dvs høyere marsfart, høyere maks (lavere drivstoffforbruk om du vil) og bedre grep... Ikke mye galt med HR4 - en gjennomgående god propell. Men ikke en strålende propell. Det er andre som er bedre på noe og dårligere på annet. Så HR-4 er absolutt ikke feil. Men det finnes de som er bedre på alt...dessverre koster den også mere da... Sitér dette innlegget Link to post
Dissern Svart 11.September.2016 Del på Facebook Svart 11.September.2016 Eller du kan prøve en Mercury Revolution4 som nok vil gi deg bedre tall over hele linjen, dvs høyere marsfart, høyere maks (lavere drivstoffforbruk om du vil) og bedre grep... Ikke mye galt med HR4 - en gjennomgående god propell. Men ikke en strålende propell. Det er andre som er bedre på noe og dårligere på annet. Så HR-4 er absolutt ikke feil. Men det finnes de som er bedre på alt...dessverre koster den også mere da... Tenkte veldig på Rev 4, og prismessig var det ikke den veldig store forskjellen egentlig. Litt tilfeldig at jeg gikk for Rubex HR4. Rev 4 er nok gjerne hakket vassere, men jeg tenker at forskjellen er nokså små, små nok til å leve med iallefall. :) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 11.September.2016 Del på Facebook Svart 11.September.2016 Ja, hvorfor jeg gjerne maser om ulike propeller er at mange bruker relativt mye penger på motor. Dvs kjøper feks 250 hk stedet for en 225 Men slenger på en enkel propell som gjør at de i hastighet mister nesten alle de knopene og effekten som 25 hk mer gir dem. Det sliter jeg med å forstå... Sitér dette innlegget Link to post
Dissern Svart 11.September.2016 Del på Facebook Svart 11.September.2016 Ja, hvorfor jeg gjerne maser om ulike propeller er at mange bruker relativt mye penger på motor. Dvs kjøper feks 250 hk stedet for en 225 Men slenger på en enkel propell som gjør at de i hastighet mister nesten alle de knopene og effekten som 25 hk mer gir dem. Det sliter jeg med å forstå... Forstår utsagnet ditt på generelt grunnlag, men hvordan skal jeg tolke dette ref. mitt tilfelle spesifikt? Mener du at jeg mister "alle de knopene og effekten" ved å ikke velge Rev 4 propellen? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 12.September.2016 Del på Facebook Svart 12.September.2016 Var på allment grunnlag. Jeg tror ikke det er mye forskjell på den Solas og Rev4. Et par knop er alt - tilsvarer noen hk, men som sagt en generelt god propell. Sitér dette innlegget Link to post
Dissern Svart 16.September.2016 Del på Facebook Svart 16.September.2016 (redigert) Prøvde 14 1/8 x19" HR4 propellen fra Solas idag og jøyemeg, det var overraskende annerledes enn 14x21" propellen. Langt bedre akselerasjon, løfter hekken mye mer, holder plan i lav hastighet, samt opp i rpm på WOT. Målte litt lavere marsjfart enn ventet, 31 knop med 4400 rpm. WOT på 5600 rpm, hastighet 42 knop. Imponerende grep i vannet med denne propellen så ser ingen grunn til å gå tilbake til 3 bladers SWS propellen. Har fått tilgang til en Mercury REV 4 propell og håper å få prøvd den snart. Blir spennende å se om denne propellen som får mye skryt kan vise til bedre tall. Redigert 16.September.2016 av Dissern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dissern Svart 29.Juni.2017 Del på Facebook Svart 29.Juni.2017 (redigert) Da har jeg omsider fått prøvd Mercury Revolution 4 propellen, og resultatet er ikke noe å ta på vei for. Propellen er i versjon 19'' stigning 14 5/8'' omkrets. Resultater; WOT 5800rpm, hastighet 41 knop. Marsjfart 4600rpm 31 knop. Svært godt grep i vannet, men ser ut til at jeg mister litt hastighet på marsjfart og maksfart med Rev4 propellen. Over hele linjen ser det faktisk ut til at Solas HR4 propellen er en bedre propell på denne båten. Redigert 29.Juni.2017 av Dissern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.