Jump to content

Giret i lås, Volvo penta , Draco 18

MissCaptain

Recommended Posts

Jeg har en Draco, 18 fots båt. Volvo penta innenbords motor.

Motoren min låste seg plutselig i dag i gir. Den vil ikke gå i revers eller fri. Eneste måten eg får bevegd girspaken på er når fri-knappen er inne, men den går uansett bare fremover ( selv med gass bakover).

Noen som har et tips til hva jeg kan gjøre for å fikse dette ?

T.

Torill

www.misscaptain.no

Kan være brudd i gear wieren. Du har vell frigass? At du kan gi gass, uten at den går i gear. De fleste spaker/hendler kan du trekke ut, og så frem eller bak. Har du forsøkt dette? Vist du klarer og gi gass i fri, tyder det muligens på brudd i gear wieren! :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Hei !

Nei har ikke fri gass - dvs at båten kun går fremover, og den gjør det også når båten står i fri.

Jeg får ikke tatt spaken verken frem eller tilbake (NÅ) uten at frigass-knappen er inne. Når eg gjør det går den fremdeles bare fremover.

Virker som om spaken er "låst" på et eller annet vis, hvis den ikke er i fri.

Hva kan eg se etter for å finne ut hvor feilen ligger ?

Har skjedd en gang før ( forrige eier) men da ordnet det seg plutselig uten at noe ble gjort.

T.

Torill

www.misscaptain.no

Ta gear wieren av gear ''spaken'' på motoren (der wieren er festet) og se om du då klarer og bevege på spaken, uten at gear wieren er festet til noe som helst. Vist du fortsatt ikke klarer og sette den i gear, er det wieren! :flag_bp: Kan muligens være noe inni kontrolboksen som har løsnet, men det er heller tvilsomt! :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Da har eg prøvd meg som mekker :)

Fikk tiltet motoren opp og kom til bak dekselet mens den lå på sjøen.

Med litt ekstra kraft fikk eg dratt i noen deler,(øverste delen inni bevegde seg), og etter det virket girspaken foran igjen. Så det virker ikke som om noen vaier er gåen, mer som om at den henger seg opp (mekanisk)av en eller annen grunn.

Får forske videre på hva det kan være - men akkurat nå gleder eg meg bare over at den virker igjen :)

Takk for hjelpen:)

Torill

www.misscaptain.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...