Jump to content

Kjøp av ungdomsbåt

Overskyet

Recommended Posts

Hvilket prisleie?

GH 11 takler bølger bedre enn With hvis du ser på eldre båter.

Ellers har det skjedd en god utvikling på rotasjonsstøpte båter (steady / river etc).

Mener å huske at en av de produsentene gjorde endringer på båtene sine i fjor eller forfjor som påvirket sjøegenskapene en god del.

Pioner Maxi skjærer sjøen brukbart og kan også ros (det er artig av og til, hvis du setter kan verdsette et stille vann en morgen eller kveld), men krever litt justering av tiltingen på motoren. Den overplaner på høyere hastigheter (15 hk) og motoren må tiltes helt ut.

Selv likte jeg veldig godt Skibsplast 14 fot. Varianten uten innerskall var ganske lett og myk i sjøen samtidig som den gikk fort med 10 hk. Har vært i mange små båter, men mener den var best. De er vel så gamle nå at litt stell må til.

Plastbåter: Det er veldig kjekt å kunne gjøre strandhugg og slippe å være redd for gelcoat som sprekker i møte med fjæresteinene. Litt vask er alt som skal til, men det jo ikke like flott og prangende som en blank gelcoat.

Til gjengjeld for de nok ligge mer i fred for tyver og dem er det mange av etter hvert.

Håper noen snart vil holde seg til trådstarters spørsmål og heller diskutere alder osv. i en annen tråd.

Lykke til med valget og fortell oss hva du kjøpte!

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Synes baugen på Steady 320 er for butt i sjøen. Derfor kjøpte vi en River 350 med 6 hk til ungene. Den har en bra baug og en fin bunn, og planer greit, samt at den tåler det meste.

Hadde selv en pioner 10, som jeg både seilte og brukte med motor, men det var nok mest en seilbåt. Byttet den med en Norva 10, som likner mye på OtaSport 310. Kjempebåt for ungdom som ikke får gummibåt av pappaen sin !!! Sitte på pølsa med 5 gutter i hver sin båt som grisekjører er galematias !

Redigert av Wankel (see edit history)

Forbedringer / produktutvikling var det rette ordet fremfor endringer.

Dette finner du ut av ved å ringe produsenten. Tenkte bare det kunne være greit å vite hvis du skal handle brukt.

Det gjaldt vel bl.a. Pioner 17 nå dette ble overtatt av Citax, men den er kanskje for stor/dyr.

En av produsentene endret vel baugen også en del overgangen fra modell 345 til 350.

Det er vel også andre her inne som kan modell-endringene utenat.

Ibiza jr er vel en sjelden båt, kanskje pga pris?

• 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
Guest Kaptein Fredrik

Men så var jeg så heldig at jeg fikk et supert røverkjøp. Den klarer akkurat meg(57 kg) på tube bak. Det går ikke med så mye bensin heller når du bare ligger akkurat i plan og bare cruiser rundt alene eller med venner. Selco 15 foterne er suverene båter de også. Men du må ha mange hester for å få fart og morro. hva skal du bruke båten til?(fisking, seiling, fart og morro, tube eller overnatting?) Er du nevenyttig(vil gjøre en innsats for å få noe i orden)? Har du en stor lommebok til drivstoff? Vil du kjøre fort eller er det greit med sakte gange?

Mvh

Fredrik

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...