Jump to content

Finnes det et alternativ til marinetraffic.com som er mer up2date

Enzo

Recommended Posts

Heisann Enzo!

Ser at du hos sjøspeiderne i Sandessjøen at din siste AIS posisjoner var registrert hos de den 15/6-10 kl.13:17 med en fart på 4,1 kts.

sisteais.jpg

Du kan selv prøve denne linken:

http://www.2sandnessjo.no/shipplotter/script/map.php?p=XXXXXXXXX

der du erstatter X'ene med et gyldig MMSI nummer (f.eks ditt eget)

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Kan det være at enkelte AIS-web sider er avhengig av mobile enheter (formidlere) i enkelte områder?

F.eks. et fartøy som streamer sine mottatte AIS info til en database på nettet som web-sidene benytter???

Isåfall kan det være et slikt fartøy som "har vært innom" et aktuelt området for deretter å ha forflyttet seg utenfor det aktuelle området slik at det ikke lenger fanger opp AIS signalen fra det aktuelle området ?????

Noen som har en formening om dette?

Bare lurer!!!

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Jeg har også Transas AIS Pro, og jeg ligger ved herberen og finner meg ikke på kartene.

Lurer på om jeg har for liten VHF antenne.

jeg bruker den svarte pisk-antenna som fulgte med. Burde kanskje fått på en større antenne for å få større rekkevidde på signalene?

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Nei disse sidene krever passord, men denne serveren viser båten din som fortøyd fra der du slo av ais'n eller fra den posisjonen den sist hadde kontakt med deg. Så om du flytter båten din nå uten å slå på senderen din vil den fortsatt vises som fortøyd på Vallø.

Men det kan faktisk se ut som om du ikke har kontakt der inne du ligger, for du ligger som "fortøyd" midt i bukta mellom Finbäck og Vallø marina ifølge ais'n

Redigert av Fru Jacobsen (see edit history)

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Class B transpondere sender med lavere effekt en class A mener jeg, og det er dessverre for få landstasjoner til at en kan regne med å bli sett mange steder. Det hadde vært kjekt om noen kunne videresende signaler i dette området. Info om hvordan man kan bidra finner en på marinetraffic. En utfordring til dere som bor i området altså...

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Det er bare 4 lokale i Oslofjorden. Meg og LA9NT, på hver vår side av Håøya. En på Jeløya og en i Holmsbu.

Lenger ute ligger det en på Kjerringøy på Hvaler.

Jeg er forresten nede for tiden.

Seilte du Ferderen i år, så har jeg deg i loggen.

Redigert. Så det gjorde du altså ikke, men jeg har "Framtida"

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)

Benytter denne anledningen til et lite rop om hjelp.

Sliter med samme problem ombord i kystlagsbåten vår. Har 15-20 nm rekkevidde på mottak av AIS - signal ombord, men det ser ut som vi må være innenfor 2-5 nm av en landstasjon før vi dukker opp på AIS-sidene på nett. Båten ligger pr nå på 64.673343,11.194382, og mindre båter som går rett forbi kommer opp på marinetraffic / sandnessjo. Dersom noen har lyst til å sjekke kystverkets AIS, vile jeg satt pris på det.

Antenna står ti meter over vannlinja med nærmest fri sikt i flere retninger. Dersom det at vi ikke finnes på nett ikke skyldes egenskaper med teknologien, er det noen som har ideer om hvor jeg skal begynne å feilsøke? Ledninger osv er gammelt, men i og med at mottaket fungerer så godt, har jeg vondt for å tro at det er der feilen ligger. Antennen er helt ny, ca 1,8 meter. Påvirkes mottak og sending forskjellig av feil mellom AIS-boks og antenne? AIS-en er en standard klasse B-boks levert av pronav.

Kjennesignal Straumingen: LDNX

MMSInr: 257009020

På forhånd takk

Mvh Emil

Redigert av emilskj (see edit history)

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Fru Jacobsen: Jepps, det var sist vi rørte på oss. På marinetraffic datt vi ut litt tidligere, midt i Nærøysundet. På det tidspunktet var AIS koblet til feil antenne (gammel Walkie talkie antenne på litt under metern), så det kan være årsaken til at vi datt ut da. Men etter at jeg skiftet antenne forrige helg, har jeg sett betydelig mindre båter med lavere plassert antenne og klasse B- AIS bli registrert nesten like ved der vi ligger, på sjøspeidernes side.

Men, har ikke vært fra kai siden jeg byttet antenne, så det er jo mulig at vi ligger i en blindsone. Starter sommerens tur på torsdag, så det er vel bare å vente å se hvordan det funker. Er det gangbart å rope opp kystradio på arbeidskanal å spørre om de ser oss?

2nd Trikkern: Får du til å se hvor det signalet som dekker Nærøysundet og Rørvik kommer fra? Hvis det kommer fra Vega, kan det være så enkelt som at vi akkurat kommer utenfor dekningsområdet når vi ligger i hjemmehavn på Jøa, men kommer innenfor når vi nærmer oss Rørvik.

Takk skal dere ha så langt

Hm, ingen aktive mellom Alstadhaug og Ørland. Virker nesten utrolig, får det ikke helt til å stemme med det jeg har lært om rekkevidden på VHF - signaler. Ikke stemmer det med de dekningskartene som ligger under hver stasjon heller, i følge dem er det ikke dekning i Nordtrøndelag i det hele tatt. Merkelig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...