Enzo Startet 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 24.Juni.2010 Simrad færder ligger i båsen ved siden av meg nå og de ser min båt på skjermen (jeg har AIS), når har jeg hatt AISn i funksjon et par uker men jeg er enda ikke dukket opp på marinetraffic.com, jeg nevnte det for mannskapet der og de sier marinetraffic ikke er oppdatert, det er "gamle data" der. Finnes det noen alternativer som fungerer ? Sitér dette innlegget Link to post
los Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Jeg ser bare Simrad Ferder her og......... http://www.2sandnessjo.no/shipplotter/gmap/oslo.html Sitér dette innlegget Link to post
Gudmanda Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Har du AIS sender på no då? Prøvde å søke på ditt MMSI nr men fekk opp "no target". Der fins sider med full oversikt over heile landet og nordsjøen osv men dei er passordbeskyttet. Fiskeridirektorat beredskap osv osv. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 24.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Jeg har den på nå ja, simrad færder ser meg båt-båt. Sitér dette innlegget Link to post
Gudmanda Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Søkte på simrad ferder og fekk opp den, ligg i havn i tønsberg. Får også opp HAVHEIM og KVITSOY SHV i umiddelbar nærhet så om ingen av dei er du sender du nok ikkje ut. Kva slags AIS sender bruker du? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 24.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Transas Pro AIS er det vel den heter. Samme som Astor, framtia og gunga din har Sitér dette innlegget Link to post
Gudmanda Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Pussig, søkte på astor å fekk opp han i oslofjorden ivertfall! Kan det være noko med dine instillinger? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 24.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Da jeg programmerte så var det bare å legge inn mmsi , navn på båt og båttype og thats it, er det noen andre med en slik AIS som har noen tips så er det fritt fram å fyre løs Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Heisann Enzo! Ser at du hos sjøspeiderne i Sandessjøen at din siste AIS posisjoner var registrert hos de den 15/6-10 kl.13:17 med en fart på 4,1 kts. Du kan selv prøve denne linken: http://www.2sandnessjo.no/shipplotter/script/map.php?p=XXXXXXXXX der du erstatter X'ene med et gyldig MMSI nummer (f.eks ditt eget) Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
OlavMB Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Husk at AIS sender har samme rekkevidde som VHF. Hvis du ikke er i nærhet av en landstasjon som generer ditt signal videre, vil du ikke bli sett (dødsone) Det er mulig at du ved å flytte deg noen meter vil bli "sett". Opplever selv det samme i min hjemmehavn. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 24.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Takk da ser vi ihvertfall at jeg finnes. Kan det være at jeg har antennen montert bare et par meter over vannet og ligger nå rett bak en molo som er 4-5meter høy som gjør at jeg ikke synes ? mottakerne er vel moss og hvaler av de nærmeste her Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Kan det være at enkelte AIS-web sider er avhengig av mobile enheter (formidlere) i enkelte områder? F.eks. et fartøy som streamer sine mottatte AIS info til en database på nettet som web-sidene benytter??? Isåfall kan det være et slikt fartøy som "har vært innom" et aktuelt området for deretter å ha forflyttet seg utenfor det aktuelle området slik at det ikke lenger fanger opp AIS signalen fra det aktuelle området ????? Noen som har en formening om dette? Bare lurer!!! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Ulv I Svart 25.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2010 Jeg har også Transas AIS Pro, og jeg ligger ved herberen og finner meg ikke på kartene. Lurer på om jeg har for liten VHF antenne. jeg bruker den svarte pisk-antenna som fulgte med. Burde kanskje fått på en større antenne for å få større rekkevidde på signalene? Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Fru Jacobsen Svart 25.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2010 Kystverkets AIS-server viser at du har ligget på Vallø i 9 dager og 19 timer, stemmer det? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Enzo Svart 25.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2010 Høres rett ut det Fru Jacobsen men jeg har jo ikke hatt AISn på i den perioden, så kystverket registrerer altså mine bevegelser. Fant ikke noen steder på deres nettsider der man kan søke opp AISbåter Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 25.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2010 (redigert) Nei disse sidene krever passord, men denne serveren viser båten din som fortøyd fra der du slo av ais'n eller fra den posisjonen den sist hadde kontakt med deg. Så om du flytter båten din nå uten å slå på senderen din vil den fortsatt vises som fortøyd på Vallø. Men det kan faktisk se ut som om du ikke har kontakt der inne du ligger, for du ligger som "fortøyd" midt i bukta mellom Finbäck og Vallø marina ifølge ais'n Redigert 25.Juni.2010 av Fru Jacobsen (see edit history) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Enzo Svart 25.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2010 Kan nok stemme at jeg ikke har kontakt sålenge mottakerne er på andre siden av fjorden, men da konkluderer vi med at det virker Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 25.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2010 Class B transpondere sender med lavere effekt en class A mener jeg, og det er dessverre for få landstasjoner til at en kan regne med å bli sett mange steder. Det hadde vært kjekt om noen kunne videresende signaler i dette området. Info om hvordan man kan bidra finner en på marinetraffic. En utfordring til dere som bor i området altså... Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
2nd Trikker'n Svart 25.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2010 (redigert) Det er bare 4 lokale i Oslofjorden. Meg og LA9NT, på hver vår side av Håøya. En på Jeløya og en i Holmsbu. Lenger ute ligger det en på Kjerringøy på Hvaler. Jeg er forresten nede for tiden. Seilte du Ferderen i år, så har jeg deg i loggen. Redigert. Så det gjorde du altså ikke, men jeg har "Framtida" Redigert 25.Juni.2010 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
emilskj Svart 25.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2010 (redigert) Benytter denne anledningen til et lite rop om hjelp. Sliter med samme problem ombord i kystlagsbåten vår. Har 15-20 nm rekkevidde på mottak av AIS - signal ombord, men det ser ut som vi må være innenfor 2-5 nm av en landstasjon før vi dukker opp på AIS-sidene på nett. Båten ligger pr nå på 64.673343,11.194382, og mindre båter som går rett forbi kommer opp på marinetraffic / sandnessjo. Dersom noen har lyst til å sjekke kystverkets AIS, vile jeg satt pris på det. Antenna står ti meter over vannlinja med nærmest fri sikt i flere retninger. Dersom det at vi ikke finnes på nett ikke skyldes egenskaper med teknologien, er det noen som har ideer om hvor jeg skal begynne å feilsøke? Ledninger osv er gammelt, men i og med at mottaket fungerer så godt, har jeg vondt for å tro at det er der feilen ligger. Antennen er helt ny, ca 1,8 meter. Påvirkes mottak og sending forskjellig av feil mellom AIS-boks og antenne? AIS-en er en standard klasse B-boks levert av pronav. Kjennesignal Straumingen: LDNX MMSInr: 257009020 På forhånd takk Mvh Emil Redigert 25.Juni.2010 av emilskj (see edit history) Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Fru Jacobsen Svart 25.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2010 Dersom noen har lyst til å sjekke kystverkets AIS, vile jeg satt pris på det. På forhånd takk Mvh Emil Det kan se ut som om dere ramla ut på vei inn til Namsos for 10 dager og 17 timer siden Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
2nd Trikker'n Svart 25.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2010 Benytter denne anledningen til et lite rop om hjelp. Den eneste jeg kan se som sender data til Marinrtraffic.com ligger i Rørvik, og den er ikke på lufta. Sitér dette innlegget Link to post
emilskj Svart 25.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2010 Fru Jacobsen: Jepps, det var sist vi rørte på oss. På marinetraffic datt vi ut litt tidligere, midt i Nærøysundet. På det tidspunktet var AIS koblet til feil antenne (gammel Walkie talkie antenne på litt under metern), så det kan være årsaken til at vi datt ut da. Men etter at jeg skiftet antenne forrige helg, har jeg sett betydelig mindre båter med lavere plassert antenne og klasse B- AIS bli registrert nesten like ved der vi ligger, på sjøspeidernes side. Men, har ikke vært fra kai siden jeg byttet antenne, så det er jo mulig at vi ligger i en blindsone. Starter sommerens tur på torsdag, så det er vel bare å vente å se hvordan det funker. Er det gangbart å rope opp kystradio på arbeidskanal å spørre om de ser oss? 2nd Trikkern: Får du til å se hvor det signalet som dekker Nærøysundet og Rørvik kommer fra? Hvis det kommer fra Vega, kan det være så enkelt som at vi akkurat kommer utenfor dekningsområdet når vi ligger i hjemmehavn på Jøa, men kommer innenfor når vi nærmer oss Rørvik. Takk skal dere ha så langt Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
2nd Trikker'n Svart 25.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2010 2nd Trikkern: Får du til å se hvor det signalet som dekker Nærøysundet og Rørvik kommer fra? Det oransje "Vanntårnet" er mottageren. Sitér dette innlegget Link to post
emilskj Svart 25.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2010 Hm, ingen aktive mellom Alstadhaug og Ørland. Virker nesten utrolig, får det ikke helt til å stemme med det jeg har lært om rekkevidden på VHF - signaler. Ikke stemmer det med de dekningskartene som ligger under hver stasjon heller, i følge dem er det ikke dekning i Nordtrøndelag i det hele tatt. Merkelig. Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.