2nd Trikker'n Svart 25.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2010 Er ikke sikker på hvorfor du synes det er merkelig, og hva det har med rekkevidden på VHF å gjøre. Vi snakker om Marinetraffic.com (Hostes av et gresk universitet og baserer seg på input fra private "Ais mottager stasjoner". Sånne som meg. Det er ikke kystverkets eller forsvarets sine. Dette sagt med en "klype salt". Klikker du på et fartøy, ser du hvem mottageren er, men noen ganger kommer det bare opp et tall. F.eks 1 og 116. Hvem dette er vet ikke jeg - og har ikke planer om å prøve å finne det ut. Sjekker du i Oslofjorden så finner du bl.a. Received (679): 0h 5min 23s ago (AIS Source: 2ndTrikker`n) Men kanskje du spurte om de formelle stasjonene VTSene. Da ligger du midt mellom Vega og Bodø. Mer enn dette får du ikke fra meg. Sitér dette innlegget Link to post
emilskj Svart 25.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2010 Hei Understreker at jeg ikke på noen måte stiller spørsmålstegn ved det du sa, bare undret meg over at det tilsynelatende ikke fantes noen aktive mottagerstasjoner som kunne plukke opp de båtene jeg så på, ut fra at signalene som båtene sender ut er VHF-signaler som har en begrenset rekkevidde. Men det har sikkert en logisk forklaring som jeg ikke skjønner. Det siste du skrev om identifikasjon av AIS source hjalp meg uansett mye. Takk skal du ha Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
2nd Trikker'n Svart 25.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2010 Sorry, min feil. Leste det siste jeg skrev og det kommer uunder betegnelsen - noe som opprinnelig var fornuftig i hue, men som kom feil på papiret. Det jeg forsøkte å si var at jeg ikke kjenner til flere, men jeg liker ikke å lyve - så jeg kan ikke fortelle deg om flere - og dette høres enda dummere ut. Sitér dette innlegget Link to post
emilskj Svart 25.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2010 Neida, konkluderte etterhvert det samme, det finnes aktive mottagerstasjoner som ikke kan vises i kartet. Regner med det er en frivillig sak for bidragsyterne om de vil være åpne eller ikke, og har forsåvidt forståelse for det. Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.