Jump to content

Finnes det et alternativ til marinetraffic.com som er mer up2date

Enzo

Recommended Posts

Er ikke sikker på hvorfor du synes det er merkelig, og hva det har med rekkevidden på VHF å gjøre.

Vi snakker om Marinetraffic.com (Hostes av et gresk universitet og baserer seg på input fra private "Ais mottager stasjoner". Sånne som meg.

Det er ikke kystverkets eller forsvarets sine.

Dette sagt med en "klype salt". Klikker du på et fartøy, ser du hvem mottageren er, men noen ganger kommer det bare opp et tall. F.eks 1 og 116.

Hvem dette er vet ikke jeg - og har ikke planer om å prøve å finne det ut.

Sjekker du i Oslofjorden så finner du bl.a.

Received (679): 0h 5min 23s ago

(AIS Source: 2ndTrikker`n)

Men kanskje du spurte om de formelle stasjonene VTSene. Da ligger du midt mellom Vega og Bodø.

Mer enn dette får du ikke fra meg.

Hei

Understreker at jeg ikke på noen måte stiller spørsmålstegn ved det du sa, bare undret meg over at det tilsynelatende ikke fantes noen aktive mottagerstasjoner som kunne plukke opp de båtene jeg så på, ut fra at signalene som båtene sender ut er VHF-signaler som har en begrenset rekkevidde. Men det har sikkert en logisk forklaring som jeg ikke skjønner. Det siste du skrev om identifikasjon av AIS source hjalp meg uansett mye. Takk skal du ha :yesnod:

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...