Jump to content

Ny båt. Sealine 34F

Puffen

Recommended Posts

Da er det på tide å legge ut min lille historie om ervervelsen av nybåten. Jeg hadde jo en tråd i vår der jeg ville ha litt innspill på hva jeg skulle gå for. Jeg hadde falt litt for Sealine 34F. Særlig størrelsen på flybridgen. Vel vel

I slutten av april ble båten hentet ved utløpet av Trondheimsfjorden. Båten er satt opp med 2x D4 260. Krefter i massevis.

Været var nydelig denne vårdagen. I og med at jeg måtte passere åpent hav ved Tustna, Averøya og Hustadvika på vei hjem, hadde jeg ventet noen dager på bra vær. Været var som sagt vakkert, men "gammelsjø" fra Nordsjøen var fortsatt merkbar i de åpne områdene. Ypperlig mulihet til å få prøvd båten i litt sjø med andre ord. Det første jeg merket meg når vi startet på turen hjemover, var hvor stille det var inne i cockpiten. Godt isolert med andre ord. Når vi traff tungsjøen så kjente vi med en gang at dette er en skikkelig sjøbåt. Tung, stødig, trygg. Turen gikk prikkfritt på alle måter. 4 t. etter avgang var vi hjemme. Gjennomsnittsfarta hadde vært ca. 25 kn. Ikke dårlig med tanke på de områdene vi hadde passert. Forbruket; Ca. 250 l. !! Heller ikke dårlig med så stor marsjfart. Så langt alt vel.

Innvendig i båten er det solid finish, og gode løsninger. Flybridgen har god plass til 6 voksne, og trappa er suveren. Bakdekket er derimot i minste laget.

Suveren båt med andre ord ? Kjerringa er kjempefornøyd. Kunne det vært bedre ?

Ja. Jeg har en sterk følelse av å ha kjøpt feil båt. Jeg har fortsatt ikke fått prøvd ut flybridgen skikkelig i fart og ellers. Det har vært en helsi.... kald, vindfull og dårlig sommer her så langt. Kalesjene har derfor vært på hele tiden.

Kort sagt; jeg liker ikke å sitte inne i en boks å kjøre båt. Jeg vil ha følelsen av å være på sjøen, og da vil jeg høre, se, føle og lukte sjøen.

Når jeg drar opp kalesjen på bakdekket mens sola skinner, så skygger taket over det meste. Jeg får ikke følelsen av å være ute. Oppe på flybridgen er det umulig å oppholde seg i Nordavinden. Kona koser seg stort inne i kabinen med Eberen gående for fullt. Jeg kunne like gjerne sittet hjemme i stua.

Jeg må gi båten litt tid, og satse på at det snart kan bli litt skikkelig vær, slik at vi får prøve båten skikkelig.

Båten er flott, men det er konseptet jeg har blitt tvilende til. Hva gjør jeg ?

Min vurdering er at Sealine 34 F gir mye "båtkomfort" for pengene.

Konseptet er romslig båt med romslig FB.

Dersom man først ønsker seg FB er jeg av den oppfatning at det er svært få båter i størrelsen omlag 34 fot som har FB som gir FB-følelse.

Jeg kjenner flere båtvenner som har denne og storebroren som sitt ultimate båtønske.

Så vidt jeg har fått med meg er det lagt ned betydelige ressurser i å utvikle et sjødyktig skrog på denne båten.

Det finnes vel ikke skandinaviske modeller som gir tilsvarende ytelse i forhold til prisen.

Spørsmålet du adresserer synes å være om konseptet ditt er gunstig eller ei.

Jeg vet ikke riktig hva som er alternativene: Stort landsted, hytte, lukket båt eller opplevelsesferier i den store verden.

Jeg ville ha ventet litt med å selge båten - når det gode sommerværet kommer, er det de gode minnene man husker.

Jeg har mange somre på sjøen. Det rare er at jeg hovedsakelig husker nattseilasene i vindstille og havblikk over Kattegatt, mens realitetene sikkert er at jeg har seilt atskillig flere dager/netter med dårlig vær.

Venn deg til det - og ta den tiden du trenger :smiley: Det tok meg 2 sesonger å venne meg til å sitte inne å kjøre båt og kose meg med det. Stort sett sitter jeg oppe og kjører. Kler på meg seilerdress og lue og hansker om det er kald - og storkoser meg. Drøy til etter sommeren så finner du ut om du liker dette eller ikke. Jeg stortrives med åpen båt når jeg vil ha det og lukket båt når jeg vil ha det. Kan ikke tenke meg båt uten en av delene. Også er utsikten fra 4-5 meter over havet helt fantastisk. Vi fikk en ny opplevelse både ved at vi så mer rundt oss og at det er enklere å manøvrere.

Men 34 fot og fly er trangt etter min mening. Dere har fin salong og trangt akterdekk - alternativet er stort akterdekk og trang salong. 34 fot er bare 34 fot. Og man pakker mye inn på relativt liten lengde med fly på 34 fot.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Hei !

Etter mitt syn har du valgt deg en perfekt båt :smiley:

En båt du kan sitte inne i når det er kaldt og eller sitte ute å kose dere i solen.

Når du har valgt deg en båt med fly, så har du faktisk både en åpen båt og en lukket.

Kanskje det er været du er missfornøyd med ?

Vi har hatt tre sesonger i båt med fly. Tror aldri jeg kommer til å konvertere til noe annet (kanskje hytte).

Jeg sitter selv ofte på taket og kjører (ofte alene). Fruen hviler i salongen og guttungen er på rommet og spiller Nintendo. Når vi kommer frem er alle fornøyde.

Det fine med denne type båt er jo at man kan velge.

Når du i tillegg er fornøyd med kvalitet på båten, er det jo bare å kose seg. :sailing:

Finvært kommer nå, så kos deg denne sesongen og se om det ikke faller i smak.

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

For min del høres båten kjempebra ut. Jeg for min del har en stor flybrigde og sitter uten i all slags vær av samme grunner som du oppgir.

Jeg har skikkelig HH seilerklær og har på dette når jeg trenger. Blir været for dårlig går kona ned. Over lange strekk ville nok dette være kjeldeig å sitte alene oppe, men har til dags dato aldri kjedet meg på sjøen. Oversikten er jo fantastisk og alle motorlyder er jo så og si borte der oppe. Beste plassen å være spør du meg... Prøv litt mer, kjøp skikkelig klær og kos deg med været.

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...