s/y UT-sia Startet 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 24.Juni.2010 Heisan Vurdere å konvertere til seilbåt (bavaria 33 til 36 fot), men ser at flere potensielle kandidater "bare" har 20 hk. motor (ja, jeg vet at de skal seiles ). Noen påstår det er "nok", andre sier "for lite". Alternativet er å vente til man finner en med 30 hk. Men hvor stor forskjel gjør disse 10 hestene ?? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 20 hester er etter min mening litt lite på så store båter. Går greit med lett båt og greit vær. Men med ferielastet båt og kuling i trynet holder det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
s/y UT-sia Svart 24.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 20 hester er etter min mening litt lite på så store båter. Går greit med lett båt og greit vær. Men med ferielastet båt og kuling i trynet holder det ikke. Og da vil det si at en 30 hk motor gjør at det blir som natt og dag?? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 pappa har en HR 31 med 18 hester. De klarte knapt å ha framdrift mot 16-18m/s kuling. Med større motor hadde opplevelsen blitt helt grei. Etter min mening er mange seilbåter undermotoriserte - fordi de ikke har så mye å gå på i dårlig vær eller kraftig motstrøm. Om det er forskjell på dag og natt vet jeg ikke - men det er etter min mening forskjell på å ha det greit og pyton den dagen man trenger litt ekstra motor. Det handler om trygghet Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Vi hadde 20hk i dufour 34en , med motvind så så vi ned imot 4,5knop, i HR34en så hadde vi 30hk og 3bladet foldepropell , den marsjet på 6,5 og vi merket ingen fartsreduksjon selv med kuling i trynet Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Min 33 foter har en motor som yter 23 hk @ 2500 rpm (iallfall den gangen den var ny for snart 30 år siden). Mellom 1800 - 2000 rpm (ca 16 - 18 hk) begynner den å grave seg ned med hekken. 20hk burde derfor være tilstrekkelig for en båt på den størrelsen under normale forhold. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
morgull Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 (redigert) Vi har en Bavaria 33 Cr fra 2006. D1-30 motoren på 29 hk. Den har mer enn godt nok med krefter når den stamper i motsjø. Mister ikke mye fart. Har hatt en Jeanneau Rush 97 på 32 fot tidligere. Den hadde en 18 hk Yanmar. Slet skikkelig i grov motsjø ifh til Bav´en med større motor. Mistet mye fart. En annen ting er at det kan være godt å ha ekstra med krefter når du skal inn i trange havner når det blåser på. Kan manøvrere raskt og effektivt på plass når du har en kraftig motor. Jeg ville helt klart gått for den store motoren. Den er også mere lettsolgt med stor motor når du en gang skal selge den. Redigert 24.Juni.2010 av morgull (see edit history) Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
loffern Svart 25.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2010 Fra 20 til 30 hk er jo en økning på 50% så man merker nok en vesentlig endring vil jeg tro. Har selv en eldre båt 32fot med 18hk, for liten motorkraft i mine øyne. Ved mitt neste båtbytte vil jeg ikke kjøpe hvis ikke det er tilstrekkelig motorkraft. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 25.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2010 Sweden Yachts 340 (34´)kom først ut med en 19HK, men det ble byttet til større motor temmelig raskt da det var for "spett". I min er det en 43HK Turbodiesel, men jeg tror de fleste ble levert med noe midt i mellom. På flatt vann merker man nok ikke store forskjellen, men i sterk vind og høye bølger er det tryggere og mer effektivt å ha litt å gå på. Farten på flatt vann er nok ikke så veldig forskjellig, men som natt og dag i dårligere vær. Man kan også kjøre på lavere turtall med større motor og oppnå samme hastighet, så lydnivået på solskinnsdager med flatt vann blir også mer behagelig. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
"Mathilde" Svart 25.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2010 Sikkert litt forskjell fra båt til båt, men jeg har en MD2020 med 19 hk i min Bavaria 32ac. Marsjfart ligger på rundt 6,5 knop med trebladers foldepropell. I kuling midt i mot - kanskje rundt 5. Det mener jeg er tilstrekkelig og har faktisk ikke savnet større motor. Skjønt man sier jo ikke nei takk til noen ekstra hestekrefter om man får dem på kjøpet, noe som sjeldent er tilfellet dessverre. Får vel også legge til at jeg ikke ofte(les aldri) går lengre strekk i kuling for motor. Da er det kun seilene som duger etter min mening, og det uansett motorstørrelse Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 25.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2010 Eirik Hiscock anbefalte en motorstørrelse 1-3 hk pr tonn deplasement. 1 hk var nok til å manøvrere seg ut og inn av havner samt litt i vindstille. 3 hk bør man ha hvis man ønsker fremdrift i motsjø og tungt vær. Dette er en teori da de hadde fast propell med virkningsgrad mellom 40-60% fremover. "Eldevika" er en båt som har vært på langtur, den har 36 hk og veier 18 tonn. Maxprop trebladet foldepropell har en virkningsgrad på mer enn 70%. Men eieren sier at motoren med fordel kunne ha vært større. Vind i mot gjorde at farten falt til 4 knop.Holvik anbefaler 3-4 hk pr tonn. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 25.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2010 Er det seilbåt eller motorseiler du tenker deg. I en seilbåt trenger du en motor som klarer å marsje ca .6 kn på flatt vann. Blåser det så seiler du. Det er også mest behagelig. Når du seiler er motoren bare "Øket våt flate". Jo mindre jo bedre. I motorseiler må du ha stor motor. Ellers kommer du ingen vei. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 25.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2010 det var snakk om seilbåter her. Men langtursbåter veier ofte en god del mer enn vanlige båter. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 26.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2010 Den rimeligste løsningen ligger ofte i propelleren. En trebladet god folderpropell har en betydelig høyrer virkningsgrad enn f.eks en gammel toblader. I min gammle Hero (34 fot)hadde jeg en grønn motor på 23 hk. Ved å skifte til trebladet foldep. hadde jeg framdrift også i kuling m/motor noe jeg slett ikke hadde m/tobladeren. Dette handler ikke bare om å seile eller ikke, men også om sikkerhet. Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 26.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2010 (redigert) Jeg har 25 hk i en Maxi 95. Med denne motoren klarer jeg å holde farta mot kraftig motsjø/vind/strøm, noe som ville vært ganske så umulig med mindre motor. Mange seilbåter er levert med, i mine øyne, for små motorer og dett er vel for å presse prisen nedover. Redigert 26.Juni.2010 av pete (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.