morgull Startet 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 24.Juni.2010 Har en båt med Volvo AQ140 som akkurat er satt på sjøen. Det lekker vann i overgang mellom rør og oljekjøler når motor er igang. Pakning som er gåen ser det vel ut til. Tror det er oljekjøleren det er.., men er ikke 100% sikker. Har lagt ved bilde. Ser det har vært lekkasje der tidligere også iom at det er lagt på silikon. Den holder tydeligvis ikke tett lenger. Er ingen ekspert på å skru og kunne godt tenke meg å slippe å sende den på verksted nå, så jeg tenkte å gjøre et forsøk med å fjerne silikonen, gjøre rent og så legge på varmebestandig tetningsmasse fra feks biltema. Er dette noe som kan gjøre nytten en stund? Eventuelt andre forslag. Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
FjordHT Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Er ikke den verste pakninga å bytte det dær :) Du skrur løs fra eksosen, 2 skruver, og så drar du røret ut av kjøleren(ja er en oljekjøler). Skaff ny pakning mot eksos samt ringen som skal inn i kjøleren. Bruk gjerne silikon i tillegg når du monterer. Ettersom dette ser noe gammelt ut må jeg spørre om du har undersøkt tilstanden på den eksosen? Spør siden den alene er årsak til enormt mange problemer. Kan tenke meg at den har stått uten tilsyn lenge siden tingene er som de er med resten. Ellers tror jeg du blir å merke en gradvis økning rundt problemet med lekkasje... Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Demonter oljekjøleren, stak den forsiktig opp med f.eks en sykkeleike. Skru av eksosmanifoil og sjekk flensen som skiller sylinderene, flensen tæres bort i løpet av seks til syv år pga sjøvannet som står opp i eksosutløpet og "damper" salt opp i manifolien. Enket å skifte manifoil, ihvertfall på min VP AQ151A. Kan også være en ide å demontere varmeveksler for å skifte hard og myke gummipakninger som ligger mellom indre "radiator" og selve veksleren (ferskvann og sjøvannskrets). Pakninger osv kan f.eks. kjøpes på Norpart. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Synes det også ser ut som at oljekjøleren står litt skjevt i forhold til utløp (og dermed også innløp). Viktig at dette justeres med mutteren (innenfor oljefilteret) som fester huset inn til motorblokka. Rørene skal stå vinkelrett med gummipakninger mot kjøler (inn/ut) og opp mot eksosmanifoil. Sitér dette innlegget Link to post
båtmann28 Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 hadde lekasje på min aq 151 a på akkurat samme sted, det var en utslitt eksosmanifold som forårsaket dette hos meg, kammeret i manifolden var tæret bort. Dette skaper ett trykk i kjølevannet som gjør at det lekker på svakeste punkt og det er inn på oljekjøer og ut fra varmeveksler. Sjekk manifold før du legger alt for mye jobb i å prøve å tette inn på oljekjøler. er det manifolden, vil det nemlig ikke hjelpe å tette der, da flytter du bare problemet. lykke til!! Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 det nøtternte å kline guffe utapå - bytt gummiringen - rett opp kjøleren som sagt over - bruker du pakningsilicon so kliner du på det mot anleggsflaten - kan se ut som skruene til manifoil bør være i fred til du bytter manifoilen - (knekk - fae/(&%¤/&%/&)//&¤/)%(............) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
morgull Svart 24.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Takker for mange nyttige tips. Skal prøve meg på å bytte gummiringen og rette opp oljekjøleren først for å se om det hjelper, så får jeg eventuelt ta det videre derfra. Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.