ivertxo Startet 24.Juni.2010 Del på Facebook Startet 24.Juni.2010 Heisann Jeg kikker veldig på en gammel om dagen, men fin-fin Petterson båt (24 fot) i furu, bygget ca 1933. Hver 3 spant er galvanisert jern (ca 12 totalt). De er blanke og fine langs kantene, men i bunnen begynner de å bli rustne. Iflg eier, som har hatt båten i ferskvann/brakvann noen år har de vært sånn i noen år, og han mener det ikke gjør noe. Ev vil han pusse vekk rusten med stål børste, male(spraye på sink og olje treverket. Jeg tenker at dette umulig kan gå bra særlig lengre og at baksiden sikkert er enda verre, ihvertfall når den kommer i saltvann. Jeg har lite greie på trebåter, og lurer på om dette er noe å begynne på å i det hele tatt?. Har lyst på gammel trebåt(plattgatter) for å lære mer om håndverket, men vil ikke knekke nakken med en gang. Båten er ellers fin-fin Noen som har erfaring med dette? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørnøy Svart 24.Juni.2010 Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 (redigert) Rusten kan du stoppe. Båten og spantene må være tørre. Deretter sauser du på med Owatrol rustbeskyttende olje. Denne stopper faktisk rusten helt, og kapsler den inne mot fuktighet. http://www.jernia.no/Produkter/Maling/Rustbeskyttelse/77403.cms?prodPageid=3458 Edit: Du kan male eller lakkere på denne oljen etterpå. Har selv brukt den på biler, med bra resultat. Redigert 24.Juni.2010 av Bjørnøy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 24.Juni.2010 Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 Jernspant er noe dritt synes jeg pga at hvis det ruster på baksiden av spantet mot huden, så kan det sprenge ut holdet i klinkingen på hudsiden. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
ivertxo Svart 25.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2010 takk for svar.. hmm hva gjør jeg nå?. Spantene er slik ut i bunnen, dvs ganske så rustne, men de virker fremdeles sterke og stabile. Men hvor lenge, ihvertfa hvis som de ev. blir bada i saltvann i Oslofjorden? https://baatplassen.no/bildearkiv/35/35455/rust.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/35/35455/23062010022.jpg Bjørnøy; tror du puss og Owatrol vil sette stopper nok slik at dette kan holde seg i mange år til. Regner jo med at noe må gjøres etterhvert, men det hørtes ut som en litt tøff oppgave å bytte disse for en fersking. For ikke å snakke om dyr oppgave ettersom jeg sikkert måtte sette det bort. Eieren (som er sveiser på et båtbyggeri) sier han ev ville vurdert å kutte vekke rustdelene når de ble for ille, for å sveise inn nye deler i bunn. Lurte også på en ting til: Hva med treverket, kan det ha tatt skade av rusten som sikkert har vært der lenge. Innsiden (furu) er kun innsatt med linolje. Bartesam: tolker jeg deg som; for all del ikke kjøp denne? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 25.Juni.2010 Del på Facebook Svart 25.Juni.2010 Sier ikke det for at du ikke skal kjøpe den. Sier det bare for at du skal ta det med i betraktning. Kan bli et problem om x antall år framover. Vet at de som har råd og skifter de ut, får laget de i syrefast stål. Er få her i landet som har det rette verktøyet for å lage nye, og det er dyrt. Disse må passe nøyaktig i alle kurver både vertikalt og horisontalt. Motorbeddingen er også festet i galvaniserte bunnstokker som regel. Svenskene bygde mesteparten av denne typen båter på samme måte. Jeg liker heller eikespant. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Sayana Svart 25.Juni.2010 Del på Facebook Svart 25.Juni.2010 Hei Synes ikke dette såg så ille ut.En liten regel er 10 mm sustflak tilsvarer ca. 1 mm bortrosting Er enig med at det må sauses godt inn Ovatrol-Ferromax- Linolje etc. Prøv å få det godt inn mellom spant/hudplank, Planken har også godt av denne oljen. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
ivertxo Svart 25.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2010 genialt, her er det jo bra med tips.. Hmmm, kanskje jeg skal la det stå til og prøve, båten så veldig bra ut ellers (var i stockholm på onsdag for å se på den) Jeg snakket med en som bytter ut alle sine jernspant i sin gamle svenske 33 ft treseiler, og han var ganske så klar på at dette var `a hell of a job`. Han tar 2 stk i året og har holdt på en stund.. Ellers snakket jeg med en båtbygger som sa at det kunne være aktuelt å erstatte jernspantene med trespanter (eller var det laminat jan snakket om..?, men det varikke spesielt billig (+/- 50 lapper) Noen synspunkter på det? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 25.Juni.2010 Del på Facebook Svart 25.Juni.2010 Anbefaler deg å stille spørsmålet også her: http://www.trabatsakuten.nu/ Her er det mye kunnskap om tre og Petterson! Damen ser pen ut på bildene. NB! Trebåt er hobby og livsstil. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Bartesam Svart 25.Juni.2010 Del på Facebook Svart 25.Juni.2010 det er jo en mulighet å erstatte jernspantene med tre etter hvert. Er du nevenyttig, så fikser du slike ting Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
mulla Svart 25.Juni.2010 Del på Facebook Svart 25.Juni.2010 Sier ikke det for at du ikke skal kjøpe den. Sier det bare for at du skal ta det med i betraktning. Kan bli et problem om x antall år framover. Vet at de som har råd og skifter de ut, får laget de i syrefast stål. Er få her i landet som har det rette verktøyet for å lage nye, og det er dyrt. Disse må passe nøyaktig i alle kurver både vertikalt og horisontalt. Motorbeddingen er også festet i galvaniserte bunnstokker som regel. Svenskene bygde mesteparten av denne typen båter på samme måte. Jeg liker heller eikespant. Dette er ikke riktig, å få laget nye spanter i stål eller syrefast stål er ikke noe problem og det trenger du ikke rare utstyret til, men det er litt jobb. Synes det blir krisemaximert litt for mye i den tråden her. Jeg synes ikke det så så galt ut med den rusten, dette kan du fikse Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 25.Juni.2010 Del på Facebook Svart 25.Juni.2010 Snakket med han som restaurerte Sira for Kong Harald, og han sa at det er få igjen som gjør dette nå. For det andre er at dette er dyrt arbeide å få utført. Er ikke noe som hvem som helst kan gjøre. Må ha erfaring med valsing av profiler, og dette skal stemme i alle retninger, og følge kurvene i skroget perfekt. For det andre sier jeg bare hva erfaringene er med bortrustede jernspant og jobben det er med å fornye disse når det er påkrevet. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Jens_P Svart 25.Juni.2010 Del på Facebook Svart 25.Juni.2010 Er de så rustne at det må gjøres noe, men ikke for sent å redde? Går ut fra at de kan tas ut og sandblåses og galvaniseres på nytt. Blir nok ikke billigere enn å få laget nye, men du er sikker på å bevare fasongen. Forutsatt at det er så dårlig at de må utbedres eller skiftes! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Snekker'n Svart 25.Juni.2010 Del på Facebook Svart 25.Juni.2010 Hei og velkommen til Baatplassen! Synes ikke rusten ser avskrekkende ut. Har du flere detaljbilder å legge ut? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
ivertxo Svart 26.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2010 Takker for mange gode innspill her, føler meg litt tryggere nå på at dette har jeg lyst til å forsøke. Jeg har dessverre ikke flere bilder av spantene i bunnen. De virket nokså solide, og rustet var i form av støv, og ingen flak. Så jeg tror/håper de vil holde en god stund til før de ev. må byttes. Tidligere eier har brukt linolje på det hvert år. Planen er å børste vekk så mye som mulig med stålbørste og legge godt på med Ovatrol-Ferromax i bunnplanken og spantene. Tenker så (med kyndig hjelp) å fjerne en eller to til høsten, og prøve å sandblåse de og galvanisiere på nytt, hvis de er så solide som de ser ut til. Deretter kan jeg kanskje ta sikte på å bytte ca 1-2 hver sesong (ca 12 totalt) Har forstått at det kan være et problem med at rustne jernnagler kan dra med seg mye av treet, men vi får forsøke. Har dessverre ikke flere bilder av rusten, men jeg synes de bildet jeg har lagt ut over er den mest rustne spanten. De er bedre lengre fremme i båten. Den har også stått uten kalesje på sommeren, men det skal jeg få laget der borte før jeg henter den. Tenker litt på å få den transportert til Strømstad, og kjøre derfra til Oslo, i beg av august. Ny motorkasse (bare en midlertidig i finer plater) og benker må snekres i sommer, og det gleder jeg meg til å pusle med..:-) Hmm, skal vurdere litt til, en det høres ut som om jeg vil kjøpe denne. Har sett noen enda eldre bilder av båten, og den ser forbløffende lik ut så jeg tror den er i god stand. Både akter- og fordekk ble renovert hver for seg for 3-4 år siden.. Fordekk, tatt juni 2010 Gjerne flere innspill og tips, det trenger jeg..:-) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Juni.2010 Del på Facebook Svart 26.Juni.2010 De spantene ville jeg overhode ikke bekymret meg for! Hvis bildet var av det verste, ville jeg bare ha børstet dem rene, oljet dem inn og glemt dem! De har allerde holdt i mange år og holder lett i like mange til med litt stell. Fordekket derimot ser ut til å være skrudd med scarte skruer i stedet for syrefaste, sånn at det har blitt litt rustutlag rundt proppene. Det kan for det meste blekes bort med Ferro-Bet etter skraping, men jeg synes det er rart at man ikke har brukt syrefast når man først har tatt jobben med å bytte dekk (hvis man har byttet da). Men man har kanskje bare pusset opp det opprinnelige dekket? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ivertxo Svart 27.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2010 Takk for gode synspunkter, Index. Jeg vet ikke sikkert, men fikk inntrykk av at han hadde bare skrapt ned hele begge dekkene og byttet noen dårlige enkeltbord. Tror ikke hele dekket er "nytt". Hadde ingen anelse om dette, så tar gjerne med meg med tipset om Ferro-Bet. Det er kanskje et bra middel for å bleke andre misfargede steder i båten også? Innsiden av båten er jo blitt ganske mørk, ihvertfall ute i sittegropa. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 2.Juli.2010 Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 Har du kommet noe videre i beslutningsprosessen? Kjøpe eller ikke kjøpe? Hvis ja, så kan det jo bli en spennende hentetråd... Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Champagne Svart 2.Juli.2010 Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 Dette blir det båt av, jernspant er selvfølgelig noe man må holde oppsyn med men i sånn tiilstand som bildene tilsier er det ingen genuint hinder for å kjøpe en båt man har lyst på, jeg syntes C.G.Petterson båten så hel og fin ut, dersom den er priset slik at du føler det er verdt det, og du ønsker å jobbe med henne slik at hun bevares videre, så får du dette nok til. Trebåt er ikke "rocket-science" det er bare litt mer arbeid enn glassfiber og 10x gleden! Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
ivertxo Svart 3.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2010 Heisann! Har lagt inn en bud på 35 000 SEK, etter at eier har gått fra 75.000 (i fjor sommer) til 50. 000 og så ned til 42 000, nå i mai. Mulig budet mitt var litt lavt, og eier måtte tenke litt på det, men venter svar en av dagene. Båten har ikke kalesje så det kommer i tillegg.. Sitér dette innlegget Link to post
ivertxo Svart 6.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2010 35 000 tusen var for visst for lite, så jeg må tenke meg litt om hvis jeg ev. skal godta hans tilbud 40.000. Streng tatt er dette ikke særlig til forskjell, men ser at det begynner å blir dyrt med MVA, HK avgift, transport og ny kalesje. Har også sett på en Storebro, Solø Ruff, også 24 fot i Sverige. Fin-fin båt og god stand, men jeg har plukket opp at Mahogny tåler norsk vinter dårlig?, og jeg er avhengig av å lagre båten ute. Hmm, må bestemme meg nå snart.. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 6.Juli.2010 Del på Facebook Svart 6.Juli.2010 Mahognybåter har blitt lagret utendørs om vinteren i en hundre års tid på sør- og østlandet, så dette er ikke upløyd mark. Hemmeligheten er å få båten på land såpass tidlig at treverket tørker en del før kulda setter inn. Må under en viss % fuktighet uten at jeg kjenner grensen. Her i Vestfold pleide vi å få familiens båt opp i månedsskiftet september - oktober. Fungerte greit til båten ble solgt 49 år gammel. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
ivertxo Svart 18.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2010 https://baatplassen.no/bildearkiv/35/35455/sol24.jpg Da ble det denne til slutt, så nå må jeg bare finne en brukanes motor, som f.eks 30++ hk diesel. Det står en gammel penta med 115 hk bensin som blir altfor dyr å ta inn til Norge, så den står igjen i sverige.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Juli.2010 Del på Facebook Svart 18.Juli.2010 Gratulere med fin trebåt! Om du tok med gear og mariniseringsdeler fra Pentaen så kan du jo bruke dette til å Marinisere en B20 motor... Ellers så er jo diesel et greit alternativ ja, men du må i så fall finne en lett en! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.