9100 Startet 25.Juni.2010 Del på Facebook Startet 25.Juni.2010 Hei alle sammen. Trenger nå litt mere komfår/hytte på sjøen og vurderer å gå til anskaffelse av en Nord West 390 med kad 44 2x260 hk og drev ca 800 timer. Eller en Fairline Phantom 38 med Volvo Penta TAMD 63 P 2x370 hk og aksling ca 600 timer. Begge ca 2001-2002 mod Er det noen her på forumet som har erfaringer med disse to båt typene? , forbruk, sjøegenskaper, svakheter på motor etc. Hvordan er det med drev på en så tung båt som Nord Westen og eventuel hvor mange timer tåler de før de begynner å ryke? Alle tilbakemeldinger motas med stor takk Hilse 9100 Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 25.Juni.2010 Del på Facebook Svart 25.Juni.2010 (redigert) Svoger hadde NW390 med KAD 44 og DPE drev. Begge drevene røyk på mellom 800 og 1000 timer uten ytre påvirkninger og måtte byttes ut med nye "byttedrev" fra VP. Disse koster ca. 75-80k pr. stk. Jeg mener denne båten er for tung for disse drevene. Jeg synes også båter i denne størelsen er bedre og manøvrere med akslinger da man drar nytte av kontraroterende propeller SB og BB side som forsterker vridningen man ønsker ved manøvrering ved og kjøre motorene hver sin vei. F.eks. setter du SB motor i bakk trekker den akterenden mot babord pga rotasjonsretningen + at den sitter på SB side av kjølen som forsterker efekten. På drev med DP oppheves denne virkningen og man får mye mindre autoritet ved finmanøvrering, spes. ved mye vind og strøm. Forbruket på NW 390 med drev vil være noe lavere enn på en Fairline eller Princess 38/40 med 63P og akslinger ved marsjfart. I lav deplassementfart er det ingen praktisk forskjell. På årsregnskapet vil ikke noen liter fra eller til ha mye og si totalt sett. Går du for akslinger slipper du service med av og påmontering og evt. lagring av drev. For ikke og snakke om hva ting koster når det ryker. 63P med ZF gir er kjent for å være problemfritt. Jeg hadde gått for F eller P38/40 med akslinger. Synd at kun noen meget få NW 390 ble levert med aksling, da drev gjør den uaktuell for mange. Svoger var kjempefornøyd med båten og kunne tenkt seg maken båt igjen, men har sverget på å aldri ha båt med drev igjen. Redigert 25.Juni.2010 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bitteliten Svart 25.Juni.2010 Del på Facebook Svart 25.Juni.2010 (redigert) Valg av drev eller aksling er etter min mening et emosjonelt valg hver og en må ta. Jeg er skeptisk til aksling fordi jeg ikke liker tanken på å ha en konstruksjon som slår hull i bunnen om vi går på. Akslingbåter sitter litt dypere i vannet - drevbåten har bedre respons. Aksling bruker mer drivstoff enn drev. Noen mener at akslingsbåt er bedre å manøvrere i havn. Jeg kan ikke si så mye om det - min erfaring med å kjøre drev, IPS, seilbåt med innenbordsmotor, selbåt med påhenger og vannjeter er at det meste handler om å øve seg. Jeg har ikke hørt at det er et generelt problem med 290 drevene (er det ikke det de heter) til VP. Havarier som SAP2000 forteller om kommer an på både driftsmønster og vedlikehold også. Jeg vet om yrkesbåter som har gått mange tusen timer med tung belastning med disse drevene uten problemer. Det går ca 150 NW 390 med drev rundt omkrong i verden. Min anbefaling er å ringe til NordWest og spørre. Spør etter Jesper. Eller ring Ringens Varv i Marstrand - spør etter Peter. Du får ærlige svar fra begge. De to båtene du henviser til er to helt ulike konsepter. Dersom dere trenger 3 kabiner er NordWest en av de få som leverer dette i den klassen. Dersom du ønsker en håndverksbygd båt med trearbeider av høy klasse er NordWest valget. Sjøegenskapene til NordWest oppleves nok best en dag det blåser 15 m/s - da ser du hva du betaler for. Det er et par medlemmer her inne som har/hat hatt 390. MajorAndy kjøpte en lekker en i år og EvitaIV hadde 390 før han byttet til NordWest 420. Jeg synes Phantom 38 og Ohantom 40 blir veldig trange under dekk. Salongen er bra - akterdekket er litt litet. Under dekk er det trangt - særlig om man har unger som skal sove der i flere uker. Vi valgte NordWest 420 fordi vi ville ha 3 kabiner, og fordi vi liker den kvaliteten og atmosfæren som er i båtene derfra. Oppfølgingen fra verftet er den beste jeg har erfart fra noen i båtbransjen. NordWest selger renoverte båter selv - og tar innbytte om du vil bytte deg opp. Vi vurderte lenge en ny Phantom 40 - men både pris, kvalitet og kvalitet på importør gjorde at vi heldigvis ikke slo til på "tilbudsprisen " på 5,3 millioner som en slik båt kostet den gang. Nå går disse båtene brukt for 2,5 mill. Redigert 25.Juni.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 25.Juni.2010 Del på Facebook Svart 25.Juni.2010 (redigert) Jeg kan ikke udtale mig om levetiden på drev. Det ved jeg for lidt om. Men jeg ved, at Nord West-ejere generelt er meget loyale overfor deres bådvalg og det ville de måske næppe være hvis der var et massivt problem omkring levetiden på drev? Men som sagt - det ved jeg ikke nok om. Hvad jeg KAN udtale mig om er hvor tilfreds jeg er for min 390'er. Indretning, byggekvalitet, sejlegenskaber og komfort er bare helt i top. Jeg har det svært med stilen i britiske både og ville ikke kunne trives i en Fairline eller en Princess. Men det er et spørgsmål om smag. Manøvrering er ikke noget problem med to drev og jeg er lodret uenig i det, sap skriver om aksler vs. drev der. Ved at dreje drevene og bruge begge motorer kommer du med garanti derhen hvor du vil! Tilsætter du desuden en eller to thrustere, så går det som i smør. Dog vil jeg tro at KAD44 er lige lidt for lidt i denne båd. Jeg har 2x310 D6 og det rækker, men heller ikke mere. Så en prøvetur ville være afgørende for mig. En undermotoriseret båd er ikke sjov.. Andy Redigert 25.Juni.2010 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
9100 Svart 25.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2010 Takk for tilbakemeldinger. Har hørt rykter om at det er en del støy fra motorer i Fairline 38 noen som kan bekrafte/avkrefte dette? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 25.Juni.2010 Del på Facebook Svart 25.Juni.2010 Dreven jeg snakker om på NW 390 var vedlikeholdt etter boka og brukt av erfarne båtmensker. Ikke utsatt for brå giringer i fart osv., og aldri hatt berøring med noen ting. DPE er etterfølgeren til 290 drevene, men ser veldig like ut. KAD 300 har et forsterket drev som heter DPG. KAD 44 er akkurat nok i NW 390, og den sliter på ingen måte og komme i plan uansett last. Den toppet på ca. 30 knop, og kunne cruise relativt avslappet på ca 25 ved ca 3400-3500 o/min. Maks er 3900, og det er viktig at motorene oppnår dette turtallet med normalt lastet båt. Propellene NW hadde levert med båten var for tunge. Det var C4 propeller, hvor båten var treg opp i plan og nådde 31 knop ved bare 3500-3600 O/min. Gikk ned to størelser til C2. Toppfarten sank til 30 knop, men den var mye sterkere opp i plan og den nådde topp turtall på 3950 O/min med normalt lastet båt med fulle tanker. Når det gjelder dette med aksel VS drev er det som bitteliten sier mest et emosjonelt valg den enkelte må ta. Men for de som har opplevet å få uker og ferier av den relativt korte sommeren vi har spolert pga drevhavari faller argumentene for drev i grus. Uforutsette utlegg i 100-200K klassen hjelper heller ikke på. Drev er veldig sårbare. En defekt simmering på akselen og du har saltvann i drevet. Skjer den noe med belgen går krysset etterhvert føyken. Samme med lageret og simmeringer som tetter ned mot drevet og inn mot motoren. Da kommer det vann i svinghjulshuset og motoren må ut. Ja, det er mulig og slå P-brakketten og ror gjennom skroget, men det skal såpass mye til at om man treffer så hardt, hadde det ofte gått rimelig dårlig uansett. Båtene har ofte 3 seperate skott, så man går ikke med om man trykker P-braketter og ror gjennom i det bakerste skottet. Fairlane 58'en som gikk ned ved Arendal var et spessielt tilfelle. Den fikk revet ut begge akslene med koblingen mot giret (!) som etterlot seg 2 hull på 30cm dia. Da er det kjørt uansett hvor mye pumper man har. Det med manøvrering er mest en smakssak. Men mange av de som har eiet og kjørt begge deler en stund, meg selv inkludert foretrekker 2 x aksler. Mer autoritet, spes. når det blåser mye (disse båtene har stort vindfang). Baugthruster har jo de fleste, og thruster bak kan man jo også slenge på begge alternativer. Men når akterthusteren kommer til kort når det blåser friskt har man mye mere kraft på motorene til å få dreiet akterenden dit man vil. Med drev må man bruke rattet mye mer for og få trukket hekken dit man vil når det blåser. Med 2 x aksler lar man rattet stå i midtstilling når man begynner og manøvrere og bruker kun motorene med en hånd på hver spak. På båter med én motor er drev uovertruffet når det gjelder manøvrering, men man kan kjøpe mye diesel, baug og hekkthrustere for pengene man må ut med når drevet havarerer Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
MajorAndy Svart 26.Juni.2010 Del på Facebook Svart 26.Juni.2010 Jeg synes at debatten her om drev vs. aksling bliver lidt for unuanceret. Ja, der er mange dele, der kan gå i stykker i et drev. Det er der i det hele taget i både. Og det bliver jo kun et problem hvis det rent faktisk sker. Teknologien bag drev er 50 år gammel og har været brugt siden da i utallige både af alle typer. Hvis der havde været så mange problemer med drev som sap antyder, så kan jeg ikke forestille mig at de fortsat kunne sælges. Jeg benægter ikke, at drev kan gå i stykker - både på grund af dårlig vedligeholdelse og på grund af rent sort uheld. Men sap's argumentation minder i type om den, der hedder: "Min tante på 80 har røget 20 cigaretter hele sit liv og hun har ikke taget skade". Nej, det kan hænde. Men statistikken er altså en anden. Og på samme måde kan det hænde at du kender en eller flere hvis drev er havareret. Men det er altså ikke ensbetydende med at det sker for flertallet. Jeg vil råde trådstarter til at vurdere bådene op mod hinanden i deres helhed: Kvalitet, finish, indretning, motor, fremdrift og pris. Og herefter træffe sig eget valg baseret på egne præferencer. Andy Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 26.Juni.2010 Del på Facebook Svart 26.Juni.2010 Ser det argumenteres i begge rettninger her.. en ting skal man ha i tankene.. et VP DPA,B,C,D,E,G er gode drev men de må gjerne få nytt øvre vekselhus etc fra ca 700-1000 timer da dette får utslitt kon og låser seg.. dette er en kostned på ca 25000.- pr drev + arbeid. Når det er snakk om en så stor båt som nærmere 40 fot og tett oppunder 9 ton så ville jeg lett valgt bort drev og gått for den langt mer sterkere VP63 innstalasjonen enn den forholdvis svake KAD44 innstalasjonen. Fairline og princess er fryktelig dårlige til og lydisolere sine motorrom så dette må gjøres noe med hvis det ikke er gjort.. NW kjenner jeg ikke til på dette punkt men tviler vel på at støy er noe problem der i gården. Når det gjelder sjøegenskaper så er Fairline og Princess MEGET gode. Olesinski kan designe skrog og de er kjent for og gå meget mykt i sjø.. Lykke til med valg.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
olpi Svart 26.Juni.2010 Del på Facebook Svart 26.Juni.2010 (redigert) Hadde uten tvil valgt Fairline når valget står mellom disse to. Forbruket er sikkert mye høyere på den enn en NW med 2 x KAD 44, men hadde valgt 2X63P med aksler likevel. Smak og behag mht til båttype/innredning, men jeg hadde valgt det "trygge". Byggekvalitet tror jeg ikke det er veldig stor forskjell på, men du får nok mer trevirke i innredningen på NW hvis det er det du setter mest pris på. Mht sjøegenskaper tror jeg ikke Fairline Pahntom 38 er noe dårligere enn NW 390, kanskje heller bedre? Redigert 26.Juni.2010 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
9100 Svart 16.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 Hei igjen og takk for tilbakemeldinger. Har nå vært ute å prøvd begge båtene. Ja to vidt forskjellige båt typer på sett og vis. Det var relativt stille på sjøen ved test, men opplevde at både Nord westen og fairline var solide i sjøen. NW hadde hadde mindre sving radius i fart og mye rolige inne i cockpit under gange. Fairline hadde større flybridge, vanvittig stor syntes jeg . Så var det det med 3 eller 2 kabiner. Vi er 2 voksne og 2 barn, eldste jenta på 11 som ønsker å ha med seg en veninne av og til. Synd at det kun er forheng til sove kabiner på Nord westen, greit å kunne lukke dører når vi voksne sitter oppe i cockpit. Fairlinen har kun to kabiner, men her må man bare vurdere hvor stort behovet er Ble faktisk positivt overasket over fairlinen med tanke på cockpit, det var veldig luftig og man fikk en følelse av at man kunne bo lenge i den, samtidig som at det i Nord westen føltes mere lunt og intimt. Fikk også mye bedre intrykk av den såkalte engelske inredniga meget solidt Har også sett på skorgenes sonic 375 men har hørt en del negativt om kvaliten på disse men får vel ta en prøvetur for å se om den kan være aktuell. Vanskelig valg dette, blir rett og slett litt forvirret Men en båt i denne størrelsen vil gjøre livet på sjøen over lenger en perioder til en drøm, forhåpentligvis. Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 En kommentar: Det vil nok være en bedre drivstofføkonomi i Nordwesten bla. pga. drev. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
9100 Svart 16.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 Ja det vil det nok. Har vurdert dette litt frem og tilbake. Vet at Fairlinen bruker en del diesel men, men trenger ikke gå på fult hele tiden. Ønsker å ha to motorer da jeg vi bruke båten på lengre turer og ha det om en sikkerhet hvist noe skulle skje med den ene motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 (redigert) For meg er service etter kjøpet et viktig kriterie. Tror at jeg og de nordwest eierne jeg kjenner opplever dette som meget bra. Jeg har ikke opplevd slik god service fra noen før (har hatt en Uttern, to Nidelv, en Windy og nå NordWest. Alle kjøpt nye) NW390 fås i 3-4 ulike innredningsvarianter. Du kan også få med dører til alle kabiner. Flyen på 390 er ganske liten synes jeg - ihvertfall sammenlignet med vår båt. Inni er de ganske like - bortsett fra at vi har 3 lugarer med dører og 2 store og gode bad. Jeg har kikket en del på Fairline, men har ennå ikke fått til å bli trygg på importørleddet (både Sundal og Stavanger) . Og avstanden til England om du trenger hjelp er ganske stor. 390 og Phantom er ganske ulike i sjøen ser det ut til for meg. Jeg synes generelt at Fairline og Princess går for tungt i sjøen. Mulig det er et konstruksjonsvalg. Jeg lurer litt på hvor behagelig det er å være i en slik båt under gange når den går med 4-5grader hell angel (har ikke bedre norsk ord). Mulig det føles helt OK Redigert 16.Juli.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 Enig i at flyen på 390 er upraktisk indrettet. Der findes som Bitteliten skriver en d-version med døre til alle kabiner. Det var oprindelig det vi foretrak, men nu er vi meget glade for B-versionen. Men vi er som oftest kun to der sejler. Kan skrive under på at det er en skøn feriebåd og at den sejler fantastisk. Samt at opfølgning og service er førsteklasses Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 Vi har haft både store og små ting og alt er blevet lavet uden diskussion! Beklager afbrydelsen i indlægget. Skriver via iPhone og det er noget tungvint... Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 MajorAndy, kan jeg spørre om hvilken garantiordningen du fikk da du kjøpte brukt hos NW? Ser at deres båter ligger 100 eller 200 K over bruktbåter fra private, men det er kanskje verdt det? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 En kommentar: Det vil nok være en bedre drivstofføkonomi i Nordwesten bla. pga. drev. Som du sparer inn med god margin bare på servicen på drevene. For ikke og snakke om 100 tusnene som kan fly når drevene havarerer... På marsjfart er det nok endel forskjell i forbuk. I lavere deplassementfart er det en helt annen historie. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
dhjerp Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 Et spørsmål fra en som normalt seiler: Er det en grunn til at Princess 38 ikke blir vurdert? Er ikke den nesten helt lik Fairline? Jeg spør av ren nysgjerrighet da dette er 3 båter jeg kunne vurdert dersom jeg en gang blir lei av å seile. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 (redigert) Alle båtene nordwest selger er rekondisjonert. Dvs at de leveres med komplett service på motor, drev. Alt av elektriske og mekaniske installasjoner er gjennomgått, funksjonstestet og reparert. Båten er nystoffet, polert og vasket. NordWest selger for det meste båter de har tatt i innbytte og som de eier. Dvs at de selger under svensk Konsumentköpslag. NordWest tar også innbytte av kurante båter. Da vi kjøpte vår nordwest tok de vår Windy i innbytte Redigert 16.Juli.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
9100 Svart 16.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 Har sett på princess også, er vel samme skroget. Teknisk så vet jeg ikke forsjellen men båtene er jo nesten helt like i utgangspunktet. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 Princess 38 er en ekte fjordplog, det finnes ikke båt som går med høyere trim enn den, nesa til værs over hele fartsregisteret. Et ekte feilprodukt. Jeg møtte tre slike etter hverandre i Stokksundet forrige fredag, et sykt skue, ser nesten ut som de skal til månen med den trimvinkelen de holder. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
MajorAndy Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 Bård: jeg har ikke kontrakten her men jeg kan kun sige, at jeg har fået fin service hidtil og forventer at den fortsætter. Men om det er 3 eller 12 måneder ved jeg ikke. En sidste ting jeg må rose ved 390 er agterdækket. Vi spiser alle vores måltider der og bruger det mere end salonen når vejret er bare nogenlunde. Det er virkelig rummeligt. Mere plads end på NW 370 og næsten også på 410 ( sorry Bitteliten). Det kompenserer for en del!! Andy Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 (redigert) du må gjerne kommentere den gamle 410 Andy Det er fortsatt en flott båt. Jeg liker den meget godt - særlig løsningen med akterkabin med nedgang bak sofaen i salongen Akterdekket på 390 og 420 tror jeg er ganske like store. Forskjellen er nok at 420 har faste benker og bord og at trappen til fly tar litt plass. 390 har stige som er brattere. Noen 390'er har fastmonterte teakbenker på akterdekket. Andre har et helt åpent akterdekk med løse møbler. Redigert 16.Juli.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 (redigert) Bård: jeg har ikke kontrakten her men jeg kan kun sige, at jeg har fået fin service hidtil og forventer at den fortsætter. Men om det er 3 eller 12 måneder ved jeg ikke. Takk for svar, det virker som om ekstrakostnaden kan være verdt det - også på bruktbåter fra NW. Redigert 17.Juli.2010 av BårdK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
9100 Svart 5.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2010 Princess 38 er en ekte fjordplog, det finnes ikke båt som går med høyere trim enn den, nesa til værs over hele fartsregisteret. Et ekte feilprodukt. Jeg møtte tre slike etter hverandre i Stokksundet forrige fredag, et sykt skue, ser nesten ut som de skal til månen med den trimvinkelen de holder. Noen som vet om trimvinkelen er like høy på fairlinen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.