Jump to content

noen som har prøvd varmeovn lampeolje fra Seatronic

sol

Recommended Posts

• 4 måneder senere...

Du kan få kjøpe den billig hvis du vil :rolleyes::lol:

Hehe, den er jo så billig i utgangspunktet at det fort blir mer i frakt fra deg enn å plukke den opp i sjappa :)

Dugg er jeg ikke så redd for, har ingen vinduer enda så var mest for å få litt lunk når jeg er i båten og skrur i vinter.

Føler jeg kanskje kuppa tråden til trådstarter litt her - sorry for den! :)

Jeg kjøpte gassversjonen på Seatronic i våres. Har brukt den på noen kalde sommerkvelder under kalesjen på en 21-foter. Fungerer veldig bra, og er billig. Lettvint med gasspatroner. Fyrer en hel kveld med en patron på minste effekt. Latterlig billig og bra om sommeren, antagelig alt for dårlig på denne tiden av året. Jeg luftet litt for sikkerhets skyld. Ingen lukt. Jeg har ingen kunnskap om lampeoljeversjonen.

Mvh Barolo

• 1 år senere...

Løfter denne att.

Eg har kjøpt meg ein slik oljeovn frå Seatronic. Tenker å bruke den på litt kalde sommardagar i uthavn i staden for å fyre opp den tungstarta og overdimensjonerte dieselvarmaren.

Spørsmålet mitt er kor mykje ein kan fyre med ein slik oljeovn innandørs? Har ein 33 fots seglbåt, og tenkte å bruke den inne i salongen. Problemet er vel at det ikkje er skorstein på ovnen, så det vert ei viss utvikling av CO inne. Vil sjølvsagt ikkje sove med ovnen på.

Og så soter den en del......

.............

Kan det komme av hvilken lampeolje en bruker?

Fyrte i flere år med Europris sin lampeolje uten noe soting i det heletatt.

I fjor høst hadde Europris skiftet leverandør, iallefall kom olja i en annen kanne. Etter det så har jeg visst renset gitteret og spiralen fire ganger :headbang: p.g.a. sot. Ikke det at det er så mye arbeid, men litt rart at dette inntraff samtidig med "ny lampeolje". Skal forsøke med ett annet merke neste gang.

• 4 uker senere...

Jeg har denne varmeovnen fra Seatronic

varmeovn_lampeolje_2600w__seatronic_produkt_nr_svb36545.jpg

og brukte den nede i pentry en 14 dagers tid mens jeg drev med noe arbeid i båten seint i fjor høst. Den ble da fyra på en halvblanding av parafin og lampeolje fra de sorte kannene til Europris. Det fungerte aldeles utmerket.

Jeg har også brukt den på fisketurer i vinter. Den står stabilt og godt og gir 2600W - og soter ikke noe i det hele tatt.

Med den latterlig billige prisen er det bare å løpe å kjøpe

Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

• 11 måneder senere...
Guest Avmønstret#

Kjøpte tilsvarende på Jula. Ulemper er at den er litt stor, alt blekket og greiene gjør at den klirrer en del under motorgange, selvtenneren skjønte jeg aldri noe av, men tenner med lighter.

Har brukt den under kalesjen og den varmer veldig godt, også "horisontalt". Ingen soting som noen har merket men det kommer lukt akkurat når en fyrer den opp og før den blir varm, dvs i ett minutt eller noe, og en liten stink når en slår av. Pleier å ha en god åpning på kalesja for å slippe inn godt med luft når jeg fyrer den.

Prøvde å fyre med den nede i båten men det ble for mye varme og hodepinetendenser. Tror ikke jeg hadde turt å bruke den inne i en lukket båt uten å åpne et par luker. Med kona i båten kan den ikke brukes da hun blir dårlig med hodepine osv kjapt.

Bruker overraskende lite drivstoff. Jeg fyrer med tennveske.

---------

I grunnen en enkel og effektiv løsning om man tar sine forhåndsregler mtp å få inn nok luft i båten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...