sol Startet 25.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 25.Juni.2010 Ser at Seatronic selger en varmeovn for lampeolje for 395.- Noen som har prøvd denne i båt? Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 8.November.2010 Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 Løfter denne tråden! Noen som har prøvd denne ovnen fra Seatronic Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 8.November.2010 Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 (redigert) Ja. Varmer bra den. Bruker den ute under kalesjen ( nå på denne tiden ). Haken er at den må ha avstand til annet på alle sider p.g.a. varmen. Den jeg brukte tidligere hadde "tett bakvegg" slik at den kunne plasseres litt ut til siden. Redigert 8.November.2010 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Atrox Svart 8.November.2010 Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 Har lurt litt på den der jeg også, men ser at det finnes en gassdrevet sak til ca. samme pris. Varmer ikke like godt men blir det ikke mye mindre klin og vedlikehold med gassvarianten? Noen som har prøvd den?? Ser slik ut Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 8.November.2010 Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 .......... Noen som har prøvd den?? Ser slik ut Prøvde en liknende fra Maritim. Du kan få kjøpe den billig hvis du vil Sitér dette innlegget Link to post
motormaniac Svart 8.November.2010 Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 fikk mye fukt på ruter med sånn liten gass ovn men varmer greit Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 8.November.2010 Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 Hvordan blir luften om man har tett kalesje med en sånn lampeoljeovn? Soter den? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Hafrsfjord Svart 8.November.2010 Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 Har ikke merket at det soter, men en bør vel alltid ha noe lufting når en brenner olje.... Heller ikke noe særlig lukt (bruker lampeolje fra Europris). Sitér dette innlegget Link to post
Atrox Svart 8.November.2010 Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 Du kan få kjøpe den billig hvis du vil Hehe, den er jo så billig i utgangspunktet at det fort blir mer i frakt fra deg enn å plukke den opp i sjappa :) Dugg er jeg ikke så redd for, har ingen vinduer enda så var mest for å få litt lunk når jeg er i båten og skrur i vinter. Føler jeg kanskje kuppa tråden til trådstarter litt her - sorry for den! :) Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 8.November.2010 Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 Jeg har tenkt å kjøpe 3-4 slike til å ha i garasjen når jeg skal gjøre arbeider der om vinteren. Tror de er helt greie, spesielt prisen tatt i betraktning! Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 8.November.2010 Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 Følger det med veke eller? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Hafrsfjord Svart 8.November.2010 Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 Følger det med veke ..... Til oljeovnen? Ja det er bare å fylle lampeolje og fyre opp. Ekstra veke og rensespray koster kr 95.- ( http://seatronic.no/varmere-varmeovner-c-107_247/veke-og-rensespray-p-1798 ) Sitér dette innlegget Link to post
Barolo Svart 8.November.2010 Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 Jeg kjøpte gassversjonen på Seatronic i våres. Har brukt den på noen kalde sommerkvelder under kalesjen på en 21-foter. Fungerer veldig bra, og er billig. Lettvint med gasspatroner. Fyrer en hel kveld med en patron på minste effekt. Latterlig billig og bra om sommeren, antagelig alt for dårlig på denne tiden av året. Jeg luftet litt for sikkerhets skyld. Ingen lukt. Jeg har ingen kunnskap om lampeoljeversjonen. Mvh Barolo Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 9.November.2010 Link til dette innlegget Svart 9.November.2010 Om det er meget kaldt ute og patronene ligger i båten fungerer de nesten ikke når det er mange minus ute. Ovnens gassinntak fryser og ovnen blir lite effektiv. Greit på sommeren men ikke vinteren denne gassovnen. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
S/Y Emma Svart 4.April.2012 Link til dette innlegget Svart 4.April.2012 Løfter denne att. Eg har kjøpt meg ein slik oljeovn frå Seatronic. Tenker å bruke den på litt kalde sommardagar i uthavn i staden for å fyre opp den tungstarta og overdimensjonerte dieselvarmaren. Spørsmålet mitt er kor mykje ein kan fyre med ein slik oljeovn innandørs? Har ein 33 fots seglbåt, og tenkte å bruke den inne i salongen. Problemet er vel at det ikkje er skorstein på ovnen, så det vert ei viss utvikling av CO inne. Vil sjølvsagt ikkje sove med ovnen på. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
alidal Svart 4.April.2012 Link til dette innlegget Svart 4.April.2012 Og så soter den en del...... Mulig jeg ikke justerte den ordentlig, men hadde en liten vaskejobb! Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 4.April.2012 Link til dette innlegget Svart 4.April.2012 Og så soter den en del...... ............. Kan det komme av hvilken lampeolje en bruker? Fyrte i flere år med Europris sin lampeolje uten noe soting i det heletatt. I fjor høst hadde Europris skiftet leverandør, iallefall kom olja i en annen kanne. Etter det så har jeg visst renset gitteret og spiralen fire ganger p.g.a. sot. Ikke det at det er så mye arbeid, men litt rart at dette inntraff samtidig med "ny lampeolje". Skal forsøke med ett annet merke neste gang. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 4.April.2012 Link til dette innlegget Svart 4.April.2012 POD kan du bruke innadørs (lufting selvfølgelig) men den har en annen pris. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 29.April.2012 Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 Til orientering kan ein bruke oljeovnen på full guffe i ca 1 time i ein 33 fots båt før CO-alarmen går av Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Dorsken Svart 29.April.2012 Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 Jeg har denne varmeovnen fra Seatronic og brukte den nede i pentry en 14 dagers tid mens jeg drev med noe arbeid i båten seint i fjor høst. Den ble da fyra på en halvblanding av parafin og lampeolje fra de sorte kannene til Europris. Det fungerte aldeles utmerket. Jeg har også brukt den på fisketurer i vinter. Den står stabilt og godt og gir 2600W - og soter ikke noe i det hele tatt. Med den latterlig billige prisen er det bare å løpe å kjøpe Sitér dette innlegget Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post
kjetillunde Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Noen som har god erfaring med denne lampeolje ovnen? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Kjøpte tilsvarende på Jula. Ulemper er at den er litt stor, alt blekket og greiene gjør at den klirrer en del under motorgange, selvtenneren skjønte jeg aldri noe av, men tenner med lighter. Har brukt den under kalesjen og den varmer veldig godt, også "horisontalt". Ingen soting som noen har merket men det kommer lukt akkurat når en fyrer den opp og før den blir varm, dvs i ett minutt eller noe, og en liten stink når en slår av. Pleier å ha en god åpning på kalesja for å slippe inn godt med luft når jeg fyrer den. Prøvde å fyre med den nede i båten men det ble for mye varme og hodepinetendenser. Tror ikke jeg hadde turt å bruke den inne i en lukket båt uten å åpne et par luker. Med kona i båten kan den ikke brukes da hun blir dårlig med hodepine osv kjapt. Bruker overraskende lite drivstoff. Jeg fyrer med tennveske. --------- I grunnen en enkel og effektiv løsning om man tar sine forhåndsregler mtp å få inn nok luft i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Har hatt den i båten i vinter for å gi litt ekstra varmeboost. Gir meget god varme. Og har umiddelbar effekt. Den er litt stor, men meget billig og leverer varene. Kjøpte min via Seatronic. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
S/Y Emma Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Minner om min forrige kommentar om CO. Ikkje bruk ovnen i meir enn max ein time i lukka båt. Då vert CO-verdien for høg. Har du den på om natta treng du nok ikkje vekkarklokke. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Sitrin Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Et alternativ er solbrenner fra RK smia. Tror den gir 800W. www.rk-smia.no Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.