Båtten Startet 25.Juni.2010 Del på Facebook Startet 25.Juni.2010 Jeg har kjøpt en brukt jolle(Rib) Grand 275 hvor tidligere eier har hatt den liggende fast i sjøen, og derfor hatt på bunnstoff på selve skroget. Jeg skal ha denne opp på badeplattform hver gang den ikke er i bruk, så da vil jeg prøve å fjerne dette igjen og få den "som ny" under. Ser for meg at det blir mye blå bunnstoff striper på kanten av badeplattformen når jeg drar og heiser den opp i davitter for så å legge den på plattformen. Har sjekket litt rundt og fått tips om å bruke malingsfjerner for så å forsøke å høyttryksspyle evt. skrape av restene. Det er jo litt skrape-merker i bunnen, så det blir sikkert mye farge fra det blå bunnstoffet igjen i skroget. Noen som har noen tips hvordan man behandler dette? Kan jeg slipe litt ned med eksentersliper med finere og finere papir for så å legge på "noe". Jeg er fersk på området og aner egentlig ikke hva man kan bruke. Kan man male med ett eller annet, lakke med spraybokser eller finnes det noe annet lurt man kan bruke. Takknemmelig for svar/tips/ideer/forslag! :) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 25.Juni.2010 Del på Facebook Svart 25.Juni.2010 Jeg formoder at med skroget - så mener du skroget og ikke den oppblåsbare delen. Jeg hadde gått på med grovt papir først (ca 40), så doble graden og doble igjen tilslutt. Så topcoat. Sitér dette innlegget Link to post
Båtten Svart 25.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2010 Det er helt riktig at jeg ikke mener den oppblåsbare delen. Gummien rundt hele har blitt som ny etter masse gode tips her på sidene :) Topcoat høres jo bra ut, jeg skal sjekke dette nærmere. Har aldri jobbet med dette tidligere, men kan dette legges på med pensel/rulle? Er det to komponent? Finner sikker ut av det.. Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 25.Juni.2010 Del på Facebook Svart 25.Juni.2010 Hva med å legge på et lag med hvitt hard bunnstoff? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 25.Juni.2010 Del på Facebook Svart 25.Juni.2010 Topcoat høres jo bra ut, jeg skal sjekke dette nærmere. Har aldri jobbet med dette tidligere, men kan dette legges på med pensel/rulle? Er det to komponent? Finner sikker ut av det.. Topcoat er det "samme" som GelCoat. Forskjellen er at TopCoat herder i luft, så den kan males utenpå. Sitér dette innlegget Link to post
Smellingen Svart 26.Juni.2010 Del på Facebook Svart 26.Juni.2010 Topcoat er det "samme" som GelCoat. Forskjellen er at TopCoat herder i luft, så den kan males utenpå. Ja, Topcoat er det samme som Gelcoat med noe "lurium" oppi som fargehandelen blander i. Angående lufttørking: Du må blande i samme herder som i polyester. Sitér dette innlegget Fagfolk kan ha rett... Link to post
Mulligan Svart 26.Juni.2010 Del på Facebook Svart 26.Juni.2010 "Luriumet" er voksløsning. Det blandes i 2% før herderen blandes i. Sitér dette innlegget Link to post
Båtten Svart 28.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2010 Takker for svar så langt. Fikk av alt bunnstoffet i går, men ser det er et lag under noen stedet med noe annet som jeg må slipe bort før jeg kommer helt inn til skroget. Selve skroget er vel plast(?). Nytt spørsmål er; Kan jeg slipe ned til selve plasten (skroget), og gå på med finere og finere papir, for så å avslutte med vannslipppir (600/800/1200) for så å avslutte det hele med polering? Eller MÅ jeg legge på noe når jeg har slipt ned, for så å gjøre samme prosessen som jeg nettopp har beskrevet? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 28.Juni.2010 Del på Facebook Svart 28.Juni.2010 (redigert) Tror nok det ligger GelCoat utenpå plasten. Tror ikke du får plasten helt blank. I støpeformer brukes det en spesiell type polyester som lar seg slipe og polere. Kanskje legg et lag eller to med ren epoksy utenpå plasten uten å bry deg om å pusse plasten finere enn 200. Epoksy er grei å slipe og polere speilblank. Gå inn på West System's hjemmeside der står beskrivelse på det meste. Kanskje siste strøket skal være en polyuretanlakk for UV beskyttelse. Redigert 28.Juni.2010 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 28.Juni.2010 Del på Facebook Svart 28.Juni.2010 Jeg ville fått vekk alt bunnstoff med malingsfjerner og skrape,pusset den ned og lagt på primer. Deretter et lag med topcoat. Har gjort dette på 2 båter selv og toppfarten økte med 3 knop. Kjøpte alt jeg trengte på Biltema. (billig) Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 28.Juni.2010 Del på Facebook Svart 28.Juni.2010 Legg på noen lag topcoat, og så sliper du før siste strøk slik at det er rimelig slett. Etter siste strøk vannspiper du til det er glatt, og går over med maskin og autosol eller annen rubbing. Poler, og det er blankt. Sitér dette innlegget Link to post
Båtten Svart 29.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2010 Fikk slipt helt ned i går. Det er nok en gelcoat som ligger i bunn, ble jevn og fin. Var tilfeldigvis innom biltema i går, og røsket med meg noe jeg tror jeg kan bruke; Epoxy Min link Maling Min link Nå ble jeg brått usikker på om dette kan brukes likevel? Har jeg missforstått noe? Jeg må si jeg ikke vet forskjell på Epoxy og Primer, samt Topcoat og polyuretan. Skal en tur innom Westsystem i dag, så da får jeg vel ekspertråd, og ender med å kjøpe noe nytt :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.