Jump to content

Hvordan fjerne bunnstoff fra jolle for "alltid"

Båtten

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en brukt jolle(Rib) Grand 275 hvor tidligere eier har hatt den liggende fast i sjøen, og derfor hatt på bunnstoff på selve skroget. Jeg skal ha denne opp på badeplattform hver gang den ikke er i bruk, så da vil jeg prøve å fjerne dette igjen og få den "som ny" under. Ser for meg at det blir mye blå bunnstoff striper på kanten av badeplattformen når jeg drar og heiser den opp i davitter for så å legge den på plattformen.

Har sjekket litt rundt og fått tips om å bruke malingsfjerner for så å forsøke å høyttryksspyle evt. skrape av restene. Det er jo litt skrape-merker i bunnen, så det blir sikkert mye farge fra det blå bunnstoffet igjen i skroget. Noen som har noen tips hvordan man behandler dette? Kan jeg slipe litt ned med eksentersliper med finere og finere papir for så å legge på "noe". Jeg er fersk på området og aner egentlig ikke hva man kan bruke. Kan man male med ett eller annet, lakke med spraybokser eller finnes det noe annet lurt man kan bruke.

Takknemmelig for svar/tips/ideer/forslag! :)

Det er helt riktig at jeg ikke mener den oppblåsbare delen. Gummien rundt hele har blitt som ny etter masse gode tips her på sidene :)

Topcoat høres jo bra ut, jeg skal sjekke dette nærmere. Har aldri jobbet med dette tidligere, men kan dette legges på med pensel/rulle? Er det to komponent? Finner sikker ut av det..

Takker for svar så langt. Fikk av alt bunnstoffet i går, men ser det er et lag under noen stedet med noe annet som jeg må slipe bort før jeg kommer helt inn til skroget. Selve skroget er vel plast(?).

Nytt spørsmål er; Kan jeg slipe ned til selve plasten (skroget), og gå på med finere og finere papir, for så å avslutte med vannslipppir (600/800/1200) for så å avslutte det hele med polering? Eller MÅ jeg legge på noe når jeg har slipt ned, for så å gjøre samme prosessen som jeg nettopp har beskrevet?

Tror nok det ligger GelCoat utenpå plasten. Tror ikke du får plasten helt blank. I støpeformer brukes det en spesiell type polyester som lar seg slipe og polere.

Kanskje legg et lag eller to med ren epoksy utenpå plasten uten å bry deg om å pusse plasten finere enn 200. Epoksy er grei å slipe og polere speilblank.

Gå inn på West System's hjemmeside der står beskrivelse på det meste.

Kanskje siste strøket skal være en polyuretanlakk for UV beskyttelse.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)

Fikk slipt helt ned i går. Det er nok en gelcoat som ligger i bunn, ble jevn og fin. Var tilfeldigvis innom biltema i går, og røsket med meg noe jeg tror jeg kan bruke;

Epoxy

Min link

Maling

Min link

Nå ble jeg brått usikker på om dette kan brukes likevel? Har jeg missforstått noe?

Jeg må si jeg ikke vet forskjell på Epoxy og Primer, samt Topcoat og polyuretan. Skal en tur innom Westsystem i dag, så da får jeg vel ekspertråd, og ender med å kjøpe noe nytt :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...