Zenit Startet 25.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 25.Juni.2010 http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Naer-krasj-paa-Byfjorden-1109614.html Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 25.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2010 Nå vet ikke jeg hvor trangt det er der, men det virker som om kapteinen på Hardangerprins burde ta er båtførerkurs. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 25.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2010 Nå vet ikke jeg hvor trangt det er der, men det virker som om kapteinen på Hardangerprins burde ta er båtførerkurs. mvh tuffff .. og med hvilken bakgrunn mener du det ?????? Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Håp Svart 25.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2010 Kanskje på bakgrunn av denne uttalelsen fra kapteinen: - Farlig nær- Jeg så at den var på kollisjonskurs. Snekken har jo fullstendig vikeplikt, men den gjorde ingen tegn til å vike. Jeg slakket av. Båten begynte å komme farlig nær. Til slutt måtte vi bare bakke, sier Vold. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 25.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2010 Der var vel snekka som hadde vikeplikt Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Håp Svart 25.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2010 Regel 17. Fartøy som skal beholde kurs og fart (a)(i)Når det ene av to fartøy skal holde av veien, skal det andre fartøyet beholde sin kurs og fart. Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 25.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2010 men det virker som om kapteinen på Hardangerprins burde ta er båtførerkurs. mvh tuffff Høres ut som om det er flere som trenger et båtførerkurs her. Hvis Hardangerprins har snekken om sin babord side som det står i artikkelen så har jo snekken Hardangerprins på sin styrbord side og således vikeplikt for Hardangerprins. Dessuten er nok denne skipperen mere kvalifisert til å føre båter enn fritidsbåt kaptener flest. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 25.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2010 Der var vel snekka som hadde vikeplikt Ja, og hvis noen mener noe annet ser jeg frem til en god velformulert forklaring på hvorfor. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 25.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2010 Alle er vel enig om at snekka hadde vikeplikt Men hvorfor kom snekka farlig nær etter at kapteinen på Hardangerprins slakket av? - Feilbedømming av snekkas fart og kurs fra kapteinens side? - Eller prøvde snekka å vedre Hardangerprins? Tror ikke det, den gikk jo forenom da kapteinen bakket opp... Forutsetter at kapteinen uttalelse er riktig gjengitt i avisa da... Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 25.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2010 Det er vel og bra å sitere Regel 17a, men du bør også ta med b): 17(b) Når det fartøyet som skal beholde sin kurs og fart av en eller annen årsak er kommet så nær det andre fartøyet at sammenstøt ikke kan unngås ved forholdsregler alene fra det fartøyets side som skulle holde av veien, skal også det andre fartøyet ta slike forholdsregler som best vil hjelpe til å avverge sammenstøt. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Benji Svart 25.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2010 Som kapteinen sier hadde de snekken om babord, og således har snekken vikeplikt, helt uavhengig av størrelsen og type fartøy det andre er. Og så må vi vil inrømme at det er jæ.... dumt å bryne seg på ei ferje/hurtigbåt med ei snekke, samme hvem som mener en har retten på sin side,eller? Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Håp Svart 25.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2010 (redigert) Selvfølgelig, men når snekka kom nærmere når det ble slakket opp, er vel spørsmålet om det i det hele tatt hadde vært noen situasjon hvis Hardangerprins hadde beholdt farten. <BR><BR>Red: Dette var svar til Poseidon Redigert 25.Juni.2010 av Håp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 25.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2010 Selvfølgelig, men når snekka kom nærmere når det ble slakket opp, er vel spørsmålet om det i det hele tatt hadde vært noen situasjon hvis Hardangerprins hadde beholdt farten. <BR><BR>Red: Dette var svar til Poseidon Her må du visst forklare nærmere hva du egentlig mener . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Polarn Svart 25.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2010 Regel 17b har jeg mått gjøre mange ganger. En gang satt fyren med ryggen inntil ruta og hadde ikke oversikt over styrbord overhode Kan det være noe slikt han i snekka har gjort? Blir jo bare synsing... Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Håp Svart 25.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2010 Her må du visst forklare nærmere hva du egentlig mener . . . . - Snekke fra babord har kollisjonskurs med Hardangerprins. - Hardangerprins slakker opp, men snekka er fremdeles på kollisjonskurs.... - Hvis Hardangerprins hadde beholdt farten er det rimelig å tro at snekka hadde gått aktenom, er det ikke? Med mindre snekka endret kurs og fart da, men det sies det ingenting om... Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 25.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2010 .....- Hvis Hardangerprins hadde beholdt farten er det rimelig å tro at snekka hadde gått aktenom, er det ikke? Med mindre snekka endret kurs og fart da, men det sies det ingenting om... Det var nettopp det jeg var redd for at du mente Jeg ser nemlig kun tre muligheter: 1) Hardangerprins kunne ha gjort som han gjorde; og slippe småbåten forenom seg. Det er den sikreste metoden, og det gikk godt denne gangen.... 2) Hardangerprins kunne ha beholdt kurs og fart; og tatt sjansen på at han klare å komme forenom småbåten. Det kunne MULIGENS ha gått godt. Alternativet er skremmende! 3) Men hvis småbåten i tilfelle 2 hadde gjort en eller annen manøver i siste liten, så kunne det ha endt fryktelig galt!!!! Uansett så må småbåtføreren ha brutt en hel masse med sjøveisregler samtidig; og han kan trolig takke en defensiv hurtigbåtfører for at det gikk godt denne gangen. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Lijanka Svart 25.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2010 Enig med Poseidon. Men det jeg ikke forstår er hvorfor ikke kapteinen brukte lydsignal (5 korte støt) først for å påkalle oppmerksomhet fra snekka. Jeg ville hatt det som nr. 1 på lista, og dersom det ikke førte til umiddelbar kursendring fra snekka sin side, så ville jeg gjort nøyaktig som kapteinen på hurtigbåten. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2010 Hvis situasjonen var som beskrevet av fergeskipperen har han utvilsomt alle regler, lover, paragrafer og forskrifter i ryggen. Men det svikter litt i logikken. Dersom han førstt måtte slakke ned og deretter slå bakk for å unngå sammenstøt så har båtene ligget på samme eller motsatte kurser. Så det skurrer litt. Og så er det forholdet mellom hurtiggående og saktegående fartøy. Når jeg kommer i 45-50 knop og kommer på kollisjonskurs med et saktegående fartøy viker jeg alltid. Uansett. Og hvorfor det? Jo, fordi det er svært enkelt for meg å bedømme passeringspunkt og avstand. For han i det saktegående fartøyet er det nesten umulig. Vær så snill, ikke kom trekkende med radar. Og, like viktig, et bittelite rorutslag på min hånd skaper en avstand på flere hundre meter, mens en krasjstopp på det saktegående fartøyets hånd knapt påvirker situasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 26.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2010 Enig med Poseidon. Men det jeg ikke forstår er hvorfor ikke kapteinen brukte lydsignal (5 korte støt) først for å påkalle oppmerksomhet fra snekka. Mulig han gjorde det, ikke vet jeg, men med den oppførsel føreren av denne snekka viste så regner jeg med at han ville lurt på om det var 17.mai, nyttårsaften eller en eller annen form for feiring ombord i hurtigbåten! Det står vel forøvrig heller ingenting om farten til hurtigbåten da situasjonen oppstod Mulligan, men hvis den var 45-50 knop så ser jeg poenget ditt. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Håp Svart 26.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2010 Jeg ser nemlig kun tre muligheter: 1) Hardangerprins kunne ha gjort som han gjorde; og slippe småbåten forenom seg. Det er den sikreste metoden, og det gikk godt denne gangen.... 2) Hardangerprins kunne ha beholdt kurs og fart; og tatt sjansen på at han klare å komme forenom småbåten. Det kunne MULIGENS ha gått godt. Alternativet er skremmende! 3) Men hvis småbåten i tilfelle 2 hadde gjort en eller annen manøver i siste liten, så kunne det ha endt fryktelig galt!!!! En fjerde mulighet er jo at Hardangerprins hadde veket til styrbord, da hadde han fjernet seg fra situasjonen snekka skapte. Ingen bråstopp, ingen timeterspassering, ingen svette og ingen passajerer hadde merket noe. I følge et øyenvitne var det visstnok bare de to omtalte båtene på fjorden, og plass var det nok av. Uansett så må småbåtføreren ha brutt en hel masse med sjøveisregler samtidig; og han kan trolig takke en defensiv hurtigbåtfører for at det gikk godt denne gangen. Selvfølgelig enig, bortsett fra at jeg ikke uten videre syns hurtigbåtføreren var særlig defensiv. Oppmerksom var han derimot utvilsomt! Slik det fremstår i avisen syns jeg hurtigbåtføreren bidro til å gjøre situasjonen mer kritisk enn den var, men det var kanskje for å få et avisoppslag....? Sitér dette innlegget Link to post
motorbåd Svart 26.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2010 Kun gætteri ( Synsning) Hvis pejlingen til snekken ikke ændrede sig ved kraftig hastighedsænkning, kunne det så tænkes at hurtigfærgen i virkeligheden var inhentende fartøj? Dette ville jo ændre billedet en del. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 26.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2010 Vi hadde forlatt Askøy med kurs for Nøstet. En snekke hadde kurs mot oss på babord side, sier Odd Ivar Vold, kaptein på Hardangerprins. Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 26.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2010 Når jeg kommer i 45-50 knop og kommer på kollisjonskurs med et saktegående fartøy viker jeg alltid. Tror vi trygt kan dra av rundt 20 knop på den når det gjelder Hardangerprins. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2010 I følge Skipsrevyen er det 32 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 26.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2010 Uavhengig av denne spesielle situasjonen kan godt nevnes at vi som ferdes mye på sjøen fra tid til annen treffer på noen som kommer inn fra bb og som absolutt skal presse seg forenom. At det kan være en risikabel manøver, spesielt hvis man presser seg forenom store og/eller hurtiggående skip er iallefall sikkert! Men det er heldigvis sjelden det går så ille som for han jeg fikk inn fra bb en gang ifjor sommer. Jeg kom over Åmøyfjorden med POSEIDON II, med flere nautiske mil sjø og sikt i alle retninger. Da kom en gammel treskøyte, av den sorten som har vært ombygget flere ganger av folk som åpenbart ikke har peiling på hva de gir seg ut på. Denne skøyten kom inn fra min babord side og jeg la peilelinjalen fra radaren på henne bare for å følge med utviklingen. Minuttene gikk og det ble mer og mer tydelig at han lå an til "en 10'er-blink". Da begynte det å skje ting ombord; farten øket ganske svakt, han skulle tydeligvis komme seg forenom oss, uansett! Farten øket litt mer, det kom svart røk ut av eksosen, farten øket kanskje enda litt, og røken ble enda svartere. Selv stod jeg med hånden på spaken, klar til å bakke opp med alle 680 gampene hvis det skulle bli nødvendig. Han klarte å presse seg forenom, med en minst mulig klaring, men da veltet den svarte røken ut av eksosen - og da jeg snudde meg lå han og drev med stoppet motor like aktenom oss Jeg kunne selvfølgelig ha snudd og spurt om han trengte slep, men siden været var fint, sjøen var stille og der fortsatt var rikelig med plass fant jeg ut at han sikkert foretrakk å tenke seg om i fred og ro Konklusjon: han skal være svært glad for at motoren ikke oppgav ånden et par båtlengder tidligere; han lærte kanskje også noe om å presse seg forenom en båt som han hadde vikeplikt for . . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.