Jump to content

Gikk bra denne gangen også


Zenit

Recommended Posts

Bare sånn for ordens skyld så var det denne uttalelsen av skipperen jeg reagerte på: "Snekken har jo fullstendig vikeplikt,...."

Det vet jo de fleste at den ikke har. Mulig den hadde vikeplikt i denne situasjonen, men skipperen, dersom han er gjengitt korrekt, svever åpenbart i den villfarelsen at alle fritidsbåter har vikeplikt for såkalte nyttefartøy.

Han er for øvrig ikke alene. Skipperne på Bastøyfergene og mange med dem tror det samme.

 

mvh tuffff

Link to post

...men skipperen, dersom han er gjengitt korrekt, svever åpenbart i den villfarelsen at alle fritidsbåter har vikeplikt for såkalte nyttefartøy.

Han er for øvrig ikke alene.

 

Kapteinen lever nok ikke i en villfarelse, men det ser det derimot ut til at enkelte lystbåteiere gjør. Lystfartøy skal nemlig ikke bare mest mulig holde av veien(hvilket ikke betyr minst mulig eller ikke i det hele tatt) for nyttetrafikk, men også større fartøy og rutegående ferger når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

 

Skipperne på Bastøyfergene og mange med dem tror det samme.

 

I området hvor fergene mellom Horten og Moss trafikkerer, er jeg av den klare oppfatning at sjøveisregel nr. 44 kommer til anvendelse da dette farvannet er en "sterkt beferdet lei" som følge av all skips- og lystbåttrafikk i retningene nord-sør og sør-nord, i tillegg til alle kryssingene til fergene på sambandet Horten-Moss.

 

At det er et trafikkseperasjonssystem i dette området, i tillegg til å være innenfor Horten VTS sitt virkeområde, bør også understreke at dette er en lei som er sterkt beferdet.

 

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

 

Det er med andre ord ikke fergene mellom Horten og Moss som mest mulig skal holde av veien.

Link to post

Skipperens uttalse faller i presens og er således et uttrykk for en generell oppfattelse. Dersom skipperen hadde uttalt seg i fortid - altså "hadde vikeplikt" så ville dette henspeilet på den spesielle situasjon. Et "har" her forteller meg at skipperen hevder en generell vikeplikt for lystbåter, noe som altså ikke er tilfelle.

 

mvh tuffff

Link to post

Han klarte å presse seg forenom, med en minst mulig klaring, men ....

 

Og hvis han ikke hadde klart det "med minst mulig klaring" og du ikke hadde fått motoren i revers (slikt kan vel skje?) så hadde ikke jeg kommet med bifall og ovasjoner for din håndtering av situasjonen! :nonod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

[...]Men det er heldigvis sjelden det går så ille som for han jeg fikk inn fra bb en gang ifjor sommer. Jeg kom over Åmøyfjorden med POSEIDON II[...]

 

Som kan oversettes til "I fjor sommer møtte jeg en idiot på sjøen, da valgte jeg å benytte anledningen til bevise at jeg kan være en minst like stor idiot selv, artig var det også". :tongue:

Link to post

Skipperne på Bastøyfergene og mange med dem tror det samme.

Har du opplevet dette selv eller bare hørt om noen som (eller noen som har hørt om noen som..... ) har opplevet at bastøferga ikke overholder sjøveisreglene?

 

Jeg ferdes selv skjelden rundt Bastøferga i egen båt, men har krysset fjorden med dem noenhundre ganger de siste 10-12 årene.

Relativt mange av turene er jeg ute på dekk og følger med, og jeg kjenner ikke igjen beskrivelsen av Bastøferga som hensynsløs eller brøytende regelbryter.

Tvert i mot legger jeg merke til de små kursendringene den foretar for å krysse aktenfor småbåter den skal holde av veien for.

De to gangene den har brukt fløyta er når båter som inhentes brått og uventet endrer kurs og kommer på kolisjonskurs med ferga.

Typisk mennesker som ikke ser seg tilbake før de endrer kurs.

 

Jeg spør fordi jeg som hyppig passasjer ikke kjenner igjen beskrivelsen av Bastøfergene som hensynsløse og med egen tolkning av sjøveisreglene.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

he, he.... jeg bor i Larvik og har jobbet i Moss i ganske mange år, men poenget mitt er uttalelsene fra skipperene på Bastøfergene når det er en eller annen situasjon omtalt i media. Da pleier denne å gå i de samme baner som skipperen på den omtalte hurtigbåten.

Jeg har for øvrig observert det samme som deg flere ganger.

 

mvh tuffff

Link to post

Slik jeg oppfatter føreren(e) på Hardangerprins er de mektig lei all annen trafikk på byfjorden. De har selvfølgelig rett i denne saken og bruker den i media for å få fokus på deres problem, som er at det er andre båter i leia deres. Dette er ikke første saken og de har tidligere vært i tottene på andre yrkesbåtførere. Det blir helt sikkert ikke siste heller!

Tror de er mye mer tjent med å være litt mykere i stilen selv om de sikkert har rett i 99% av situasjonene.

Link to post

For en tåpelig kommentar Mulligan, nå skal det ikke heller mye til for å gjøre deg furten men det er ingen tvil om at det i nevnte måneder kommer en hel haug med tullinger som faktisk tror de har fått med hele fjorden på kjøpet da de kjøpte båten. Og som kommer drassende med paragraf ditt og paragraf datt i en herlig blanding til bruk i egen favør.


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...