Jump to content

Eberspacher D3L starter ikke

Petimo

Recommended Posts

Har en eberspacher D3L 24v som ikke vil starte,når jeg setter bryteren på varme så lyser det i bryteren og jeg hører at et rele i kontrollboksen slår inn men etter noen sekunder kobler det ut igjen.Pumpen starter heller ikke når bryteren er på eller når rele'et slår inn og ut har også sjekket sikringen i kontrollboksen å den er ok,batterispenningen er 25,5v.

Noen som har hatt samme problemet og kan gi meg løsningen?

Hei,

Problemet ligger nok i kontrollboksen. Denne kan åpnes relativt lett og du vil da se alle komponentene på printet. Det er forskjellige typer, noen har en mikrokontroller som styrer alt mens andre er rent transistorbasert. Uansett er det relativt enkelt å gå gjennom alle komponentene. Jeg hadde lignende problem på min Eber og fant ut at en av kondensatorene inn til spenningsregulatoren var gåen. Dette medførte at komponentene ikke fikk 5V spenning og derfor ikke virket. En kondensator som er kokt ut er relativt lett å se...

1. Se over printet om du finner svimerker eller irr

2. Kondensatorer, se etter tegn om disse er løs ved å rikke litt på dem eller at de er kokt ut

3. Transistorer og dioder - Sjeldendt at disse ryker, men kan testes med diodefunksjonen på et vanlig multimeter

4. Finn en komponent med 3 bein som ligner på en transistor som er merket med LM først og så en tallrekke. Dette er spenningsregulatoren til mikrokontrolleren viss du har det. Ut fra midterste ben her skal det være 5V.

Lykke til og husk at det kan ikke bli værre en det var og ingen skam å prøve

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...