Volvomekanikeren Startet 26.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 26.Juni.2010 God dag! Har nettopp fått nyoverhalt motor i snekken min, som går som en klokke! Men den starter langt ifra som den skal! Halvt Gasspådrag. Vrir tenningen og trykker på startknappen. Den starter, men stopper igjen, dette gjentar seg flere ganger... Jeg er nødt og ta fullt gasspådrag, starte, og vente til jeg ser turtallet øker, så må jeg ta roligt av igjen. Ved fullt gasspådrag, får den kansje bare 900 omdreininger, før den øker etter hvert.... Ligger og regulerer seg en god del før den får normalt turtall, og har då perfect turtall! Den røyker en del grå røyk mens jeg starter. Og gasser jeg fra 1000 til 2000 omdreinger, kommer det svart røyk en liten stundt... Dette selv nor motor er varm. (Prøver og unngå og ruse den for mye mens den er kald) Hva kan dette være? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
rolf-eigil Svart 26.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2010 Hei! Ta kontakt med de som overhalte motoren. Vanskelig å starte og vil gjerne ha full gass kan tyde på litt svak kompresjon. Men små diesler har en tendens til å ikke vil reagere på gassen noe særlig når de er kalde. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 26.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2010 Det er det den ikke gjør! Reagerer ikke på gassen til og begynne med! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Gudrun Svart 26.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2010 Sjekk dieselfiltrene for luft før du starter første gang når den er kald.... Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 26.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2010 Har luftet 2 ganger! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Gudrun Svart 26.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2010 Har du luftet før oppstart første gang? Har du fulgt lufteprosedyren ihht. instruksjonsbok? Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 26.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2010 Har følgt den 100 % Nøyaktigt! Lufter først på skruen på filteret (sekskantet, med stjerne skrujern spor) Så på dyserørene, nermest pumpa, og deretter nermest dysene, men kompresjonen av, litt gasspådragg, og drar den rundt, dyse for dyse! Har ingen peiling på hva den kan være Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Lars H. Svart 26.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2010 For min Yanmar 4JHE som har problem med at den ikke reagerer på gasspådrag ved start, er konklusjonen fra verkstedet så langt: Plungere og sentrifugalvekter i høytrykkspumpen henger ved start, og pumpen må ut for overhaling. Ellers ingen feil med dyser og diesel lavtrykksystem som f.eks. falsk luft. Men falsk luft kunne ha vært årsaken, så sjekk alle slanger, slangeklemmer, nipler og eventuelle kopperpakninger. Se egen tråd om mitt problem her. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gudrun Svart 26.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2010 Hmmmmmm.. Hvor mange gangtimer har motoren din nå? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2010 Hva bestod egentlig den overhalingen som verkstedet utførte av? På meg kan det virke som om de bare har sett litt hardt på den når de gikk forbi, og kaller det en overhaling... En nyoverhalt motor skal ikke ha startproblemer, har den det har noen gjort en dårlig jobb! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Volvomekanikeren Svart 26.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2010 Hmmmmmm.. Hvor mange gangtimer har motoren din nå? Har null peiling, har nettopp fått den ''nyoverhalt'' fra verkstedet! Hva bestod egentlig den overhalingen som verkstedet utførte av? På meg kan det virke som om de bare har sett litt hardt på den når de gikk forbi, og kaller det en overhaling... En nyoverhalt motor skal ikke ha startproblemer, har den det har noen gjort en dårlig jobb! Samme sier jeg! Dårlig jobb, har funnet løse skruer nedimellom her og der, funne hull på slanger! Skal ta turen bortom i løpet av neste uke, nor jeg har hatt den på slipp! Så skal de få høre mine ord, VÆR SIKKER Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Lykken VI Svart 26.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2010 har funnet løse skruer nedimellom her og der, funne hull på slanger! Med hull på slanger? Har du hull i dieselslangene så er det ikke rart om motoren fusker. Er slangene gamle? Ellers høres det ut som dårlig komp... evnt pumpefeil... Kan lure litt på hva overhalingen innholdt. Sitér dette innlegget Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk. Link to post
Volvomekanikeren Svart 27.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2010 (redigert) Slangene er selvfølgelig byttet ut, har fått ut skruene og alt, så er ikke noe med det! Men har de overhalt den er spørsmålet? Eller har de bare montert på gearet som var demontert, og sett at den startet og gikk? Begynner og bli litt mistenksomt, men skal høre med verkstedet hva denne overhalingen har innebert, så skal jeg få en maskinist som pappa kjenner til og se over litt, og vist det då ikke har vært grundig overhaling, og han ser ting som burde vært byttet ut, og sier han det, så er det rett! Maskinist Chief Og då blir det tilkallelse av TV2 Hjelper Deg altså! Begynner og bli mektig lei av dette tullet no, like før jeg selger hele prosjektet, og kjøper meg noe ferdig, så det bare er til og starte opp og kjøre! Syntest forhandlere og verksted kunne behandlet ungdommer litt bedre, og gitt de litt mere respekt en det mange gjør, greit at det finnes mange uhøfelige ungdomer, som gjør ditt og datt ulovligt, men finnes faktisk folk som prøver og gjøre noe godt ut av livet sitt, ikke rote seg inn i trøbbel man aldri kommer ut av! Sann er iallefall jeg, prøver, men ingen hjelp i den andre enden Egoister! Redigert 27.Juni.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
eysteind Svart 27.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2010 Har du prøvd å starte uten gasspådrag? Min Yanmar starter lettere på tomgang.... Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 27.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2010 Litt pussig dette.. terje &co pleier nå å gjøre skikkelig arbeid....Problemet tidligere har vært alt for mye å gjøre... Hmmm... Håper du har kjørt maskinen forsiktig til å begynne med? Hvis det er skiftet stempelfjærer skal dette ha tid til å gå seg litt til før du drar på... Håper likevel det bare er en filleting... Fingers crossed... Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 27.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2010 (redigert) Nja, er no ikke sikker jeg, har funnet alt for mye feil no, syntest ikke de har gjort en god nok jobb her. Har vært for mye og gjøre? De får endå mere og gjøre vist de skal bare gå raskt over motorer, så kommer halvparten tilbake! Feil og mangler jeg har funnet : Diesel Lekasje Ved dyserørene: Oljelekasje på toppdekselet. Vet ikke hva denne boksen er for noe, men iallefall lekasje: Peilepinnen hoppet opp på tomgang. Er 100% sikker på at den var trykt helt ned, for jeg peilet olje 10 min før. (Ikke noe verkstedet kan forutse, men dårlig patent) Så ett lite spørsmål, skal denne nippelen være løs? kan vri den rundt og rundt, uten at den løsner eller teiter seg, tenkte det var gjenger, men tydeligvis ikke Skal ta en tur bort på verkstedet imorgen. Men hvordan kan jeg overbevise de om at motoren er vanskelig og starte når den er kald? For når jeg kommer bort er den jo varm, og starter som en klokke... Eller så får jeg bare håpe de tror meg! Oppdaget også en ting nettopp isted... Tok en tur utpå, turtallet maxet på 3460, som er normal max... Kjørte inn. fortøyet og stoppet... 2 timer seinere, startet jeg, og tok en tur utpå... Da merket jeg at den bunnet turtall måleren, på 4000 RPM. Kan det være måleren? FilmSnutt Redigert 27.Juni.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Gudrun Svart 27.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2010 Håper du har gitt motoren endel gangtimer med redusert turtall siden du stadig drar på fullt turtall.. men er kanskje ikke nye stempelfjærer på den? Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 27.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2010 Fikk ikke noe info om hva som er byttet og ikke.. Men ligger på 2800 omd som oftest hele tiden! Kjører ikke på over 3000 omd. Har vell vært oppe på full gass i 30 sec. Ikke over 2800 mere en 2 min eller noe sant! Liker ikke høyt turtall, sliter så voldsomt! Derfor jeg lurer på hva som kan være gale, skal prøve og koble fra turtelleren, og ta litt polfett på koblingene, se om det kan være måleren! Har ikke vendt meg til motoren helt endå, så klarer ikke og høre om den virkeligt har for høyt turtall... Men kan en motor med 3460 omd. på max, plutselig få 4000? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Smellingen Svart 27.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2010 Jeg hadde et bilverksted som slurvet med ventiljusteringene. Resultatet var en bil som ble mer og mer tungstartet når den var kald (lettstartet varm). Til slutt var ventilklaringen så liten at motoren ikke startet uten motorvarmer. Så til din motor: Nyoverhalt.... Har verkstedet gjort ventiljusteringen riktig (hvis dette gjøres på Yanmar da)? Håper dette kan bidra. Sitér dette innlegget Fagfolk kan ha rett... Link to post
Volvomekanikeren Svart 27.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2010 Takk for tips! Høres identiskt ut, Starter på sekundet nor den er varm! Skal ringe verkstedet imorgen før jeg kjører bort, men tviler ikke på at svare blir: Vi har ikke tid til og se på dette no.... :headbang: Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Allan E Svart 27.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2010 Hei, kan jeg spørre om hvor mye du betalte for denne motoren? Be verkstedet om en beskrivelse på hva de har gjordt. Og verstedet sier at de har solgt deg en nyoverhalt motor og ikke en de bare har sett over litt? Du bør kunne se om denne motoren har vært åpnet. Du vil se det på skruer, muttrer pakninger osv. Hvordan ser oljen ut, svart som natta eller mer oljefarget? Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 27.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2010 Hei! Betalte 15,000 ! Da jeg peilet olje igår, var den vell ganske svart? Men skal vell være svart på peileren? Oljen er skiftet rett før verkstedet teststartet (sier de no iallefall) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Athene Svart 27.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2010 Er du sikker på at motoren er overhalt? Min 3GM30F ble også vanskelig å starte når den var kald, - startet mye lettere varm.. Etter tips her på båtplassen prøvde jeg å løfte forsiktig på peilepinnen under gange. Den blåste omtrent ut av peilehullet. Diagnosen var dermed klar: Når det er overtrykk i veivhuset er det trolig "gjennomslag" på en eller flere sylindre. Det endte med full overhaling og en regning på 50.000,- Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 27.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2010 (redigert) Det som verkstedet har sakt er at den er overhalt, det er det eneste jeg kan forholde meg til Men det du vil frem til er at? Forsto ikke helt Redigert 27.Juni.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
index Svart 27.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2010 Til den prisen er den garantert ikke overhalt! De har kanskje sett over den, prøvestartet og reparert åpenbare feil, men neppe noe mer. En overhaling av en slik motor koster i størrelsesorden 30 til 50.000,-, og da selger de den ikke for 15.000,- etterpå.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.