Jump to content

Yanmar 3GM30F. Starter tregt når den er kald.

Volvomekanikeren

Recommended Posts

Når peilepinnen blåser ut av hullet, så er det trykk i bunnkassa pga gjennomslag og slitte stempelfjærer. Reklamèr med en eneste gang, og be om spesifisert liste på hva som er byttet av slitedeler. Overhaling er det samme som å bytte stempelfjærer, ramme og rådelager, slipe ventiler og nye seter i toppen, sjekke dyser og nye pakninger. Noe mindre enn dette er lureri :yesnod:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Hei Hvis du vil så kan jeg komme Bort til deg og se på motoren for deg før du starter den mens den er kald så kan jeg gi deg en vudering av Yanmaren din (jeg bor på ander siden av fjorden den rette )

Hei! Det var hyggeligt av deg! :flag_bp: Tar gjerne imot hjelp! :cheers: Jeg har sommerferie no, så har tid når du har tid! :cheers: Hvor bor du då? :flag_bp:

Takk for det bartesam, skal høre med de hva som har blitt gjort på denne ''overhalingen'' :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Har vært i kontakt med verkstedet idag! Ringte inn, forklarte hva som lekte, og hva som måtte gjøres! Hun på verkstedet sa at han som har greie på dette er ute, så hun skulle ringe meg opp igjen. Men ingen ringte opp igjen :rolleyes: Skal dette bli ett endeløst prosjekt? :headbang: Kommer ikke til og gruble på og ringe de opp igjen imorgen, syntest ikke dette er akseptabelt altså..... Huff :sweat:

Har vært i kontakt med verkstedet idag! Ringte inn, forklarte hva som lekte, og hva som måtte gjøres! Hun på verkstedet sa at han som har greie på dette er ute, så hun skulle ringe meg opp igjen. Men ingen ringte opp igjen :rolleyes: Skal dette bli ett endeløst prosjekt? :headbang: Kommer ikke til og gruble på og ringe de opp igjen imorgen, syntest ikke dette er akseptabelt altså..... Huff :sweat:

Du må ta de i nakken mann. Ring de ned, hentet jo motoren for en uke siden? burde no holde noe lengre enn det spør du meg.

Egentlig ganske merkelig , folka på Døsjø er jo som regel alltid hjelpsomme.

Vel håper dette ordner seg for deg,

Sjøfolk er som trekkfuglene; de føler seg hjemme både i syd og nord!

Men det som er problemet kjønner du, er at motoren har vært i denne tilstanden siden jeg kjøpte den! De ha sakt de har hatt en overhaling på den, men ingen kan tro det er muligt for 15.000,- Og hadde de gjort en god nok jobb, hadde de sett denne lekasjen! Jeg hører jo det bobbler ut (Med engang matepumpen aktiveres, og luften kommer ut) :rolleyes: Liberty sa det kunne se ut som toppen var tatt av (mener jeg og huske) :rolleyes: Er ikke lett og vite, spør jeg de hva de har gjort, så har de vell ikke tid til og svare på det heller :headbang::sweat:

Jo, takk. Håper det ordner seg jeg og! :saint:

Oppdaget også en ting nettopp isted... Tok en tur utpå, turtallet maxet på 3460, som er normal max... Kjørte inn. fortøyet og stoppet... 2 timer seinere, startet jeg, og tok en tur utpå... Da merket jeg at den bunnet turtall måleren, på 4000 RPM. Kan det være måleren? :rolleyes:

FilmSnutt

Har fått målt dette med en annen måler, og turtelleren min er nesten helt nøyaktig! Hva kan det være som gjør at den går opp i 4000 omd, når motoren har 3460 rpm som max turtall? :confused:

Det eneste jeg kan tenke meg, er at den innimellom slurer i klemflensen. Sett et merke med sprittusj på aksling og flens, så ser du om merkene har flyttet seg i forhold til hverandre neste gang du opplever dette fenomenet...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Er motoren kjøpt brukt for 15000 eller er den overhalt for 15000?

Motoren har tidligere stått i en seilebåt, som ville oppgradere til ny motor.. Då tok verkstedet denne motoren i pant mot en ny, og kjøper betalte resten i cash. Så fikk jeg motoren til 15,000,- som skulle være helt overhalt! :rolleyes:

Det eneste jeg kan tenke meg, er at den innimellom slurer i klemflensen. Sett et merke med sprittusj på aksling og flens, så ser du om merkene har flyttet seg i forhold til hverandre neste gang du opplever dette fenomenet...

Dette er ikke noe som kommer og går, det er der hele tiden! :rolleyes:

Har fått båten på verkstedet idag. Også det skulle bli en tung opplevelse :headbang: Kommer inn i marinaen, finner en bås (Som tilhørte verkstedt) kjører roligt inn, setter i fri, og skal til og bakke, men ikke talom! Den ville ikke i revers, og der sa det bang! Båten smalt i kaien, og motoren stoppet.... Går ut for og se ka i granskhaugen dette kan være... Der har jeg fått 2 lange tau i propellen! :headbang: Hadde jeg fått tak i den idioten som har hatt båten der, og bare slengt fortøyningene (Som selvfølgelig var synketau) fra seg, skulle han personlig fått seg en dukkert, og skjært vekk tauene fra propellen... Men verkstedet tok på seg skylden, og skal heise båten på land imorgen... De skulle jaggumeg fått betalt for reperasjon av skaden som kom i bauen og, men det er vell heller usannsyneligt at de hadde gjort! :rolleyes: Men no skal de iallefall få fixet motoren :cheers:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

Det er ikke den første (første gang på innenbords motor) og helt sikkert ikke siste gangen jeg får tau i propellen nei! :flag_bp: Men skaden irriterte meg, skal litt til og finne samme farge som jeg har på skroget mitt! Tips om hva jeg kan blande grønn glassfiber sparkel med for og få den gul? :cheers:

Hei allesammen! :cheers: Har nå snakket med verkstedet, og det hele har vært en missforståelse! :sweat: Det var den første motoren jeg skulle få som ble overhalt (3GMD) men det var ikke håp for denne. Så fikk de inn 3GM30F'en, men den ble overhalt for noen år siden, så den er ikke overhalt no! Beklager missforståelsene, Og Tusen Takk For Hjelpen Til Bildøy Båt Og Motor! :cheers:

Nå har verkstedet funnet feilene! :flag_bp: Forfilteret, som viser seg til og være en vannutskiller, lekker! Den eletriske matepumpen var alt for kraftig, så de mente det kunne være den som presset dieselen ut på dieselpumpen, altså at denne lekasjen har kommet no nylig.. Det skal ikke jeg si noe om! :flag_bp: Så var det turtallet, Hvorfor gikk det opp i over 4000RPM? Jo, så enkelt at gearet ikke var skikkelig ikoblet. Men det er min egen feil, som bare hadde stripset gearwieren fast, for det ikke var feste på motoren. (Jeg fikk med ett gammalt feste, men klarte ikke og montere det) Men stripsingen funket den første dagen, så har de blitt slitt, og utvidet seg! :rolleyes:

Men no ser det ut til og ordne seg! :cheers: Skal ha båten på slipp imorgen, så skal den tilbake på verkstedet neste uke, så de får montert ny pumpe! :cheers:

Då er nytt feste til wieren kommet på! :flag_bp: Ja, jeg har opplevd og ikke få den i revers, og kjøre rett i kaien (2 ganger faktisk :blush:) Men no er det slutt på det! Må bare få fikset konsollen.. Gear spaken henger seg opp, så jeg må trykke opp ''barnesikringen'' 2 ganger, opp og ned, for at jeg skal få kunne sette den i gear, vet ikke hva dette er :sweat:

Då har Bildøy Båt Og Motor Fått Fikset Motoren! :cheers: Mekanikeren brukte 2 timer, fra jeg stoppet, til jeg kunne starte igjen! GOD SERVICE! :flag_bp:

Så jeg fikk båten med meg, og lykkelig er jeg, den starter og går som en klokke! Men må ha ny propell. Får den opp i 4000 omdreininger, så den går alt for lett! :cheers:

Litt bilder:

Nye pumpen:

14skvf4.jpg

Måtte demontere litt av hvert for og få pumpen opp! :sweat:

25jhvs6.jpg

Shims:

2rf3jhc.jpg

Interisant og se hva som gjømmer seg under her og der.

nlbew2.jpg

Gammle Pumpen, denne skulle de vist reparere.

15zil29.jpg

Dyserør, innsuget/luftfilter var noe av det som måtte av.

2jadj5j.jpg

Jajajajajaja:

9suffc.jpg

Nye pumpen montert:

nzlwmc.jpg

Og 2 timer senere, er den startklar! :tongue:

2h2p3b8.jpg

Tusen takk for all hjelpen Døsjø! :wflag:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...