Tobben10 Startet 26.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 26.Juni.2010 Har en båt med en Volvo Penta D4 260 HK med DPH drev/ duopropp. Synes at ved innkoblingen av drevet går båten alt for fort med lavt turtall,spesielt akterover.Høres som et "dunk" i båten når dreve kopler inn. Hvet at en kan kalibrere dette på båter med aksling, men har fått oplyst at det ikke har noe virkning på båter med drev. Er det noe man kan gjøre for å få en mykere manuvrering. Sitér dette innlegget Link to post
GEHU Svart 27.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2010 Dette er helt vanlig på drev.Du skal heller bekymre deg hvis det begynner å gå mykt inn i gir.D serien til volvo har desverre på mange båter veldig høy manøvreringsfart pga kort turtallsregister, og dermed stor propell. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2010 Kan bekrefte dette. Da vi hadde 2D4 260 kjørte jeg på en motor i havn for å holde farten rundt 3 knop. Da vi hadde 1xD6 310 måtte vi gå ut og inn av gir i havn. Hadde vært bedre med to vannjeter og individuell styring av turtall og skjold Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 27.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2010 Min Targa 23.1 med D4-225 går ca 4,4 knop innkoblet med 700 omdr. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 27.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2010 D4 har tomgang på 700 O/min, mens D6 har 600 O/min. Sikkert nok for og sikre en myk gange på 4 cyl i forhold til 6 cyl. D4 smeller mer ved giring og går i mange tilfeller fortere på tomgang pga. høyere tomgangsturtall. Har kjørt W28 Ghibli med D4 260 og D6 310 og kan bekrefte at D4 går betydelig fortere på tomgang i forhold til D6 på samme båt.. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.