Jump to content

Plotter som viser feil posisjon

Leading Edge

Recommended Posts

Dersom du plotter en WGS-84 posisjon i et ED50 kart må du ganske riktig transformere. Tallene for en toparametertransformasjon står som regel i kartet.

Men det er kun riktig midt i kartet.

Plotteren er litt annerledes. Båtens posisjon vil vises riktig i kartet fordi plotteren,vanligvis, ser hvilket datum som mottakeren bruker dersom det dreier seg om en ekstern mottaker.

20-30 meter vil jeg da ikke kalle feilvisning, det er innefor "det normale". Og også kartene kan vel ha noe avvik i forhold til virkeligheten (selv om jeg antar akkurat det problemet sikkert avtar med årene)?

Jeg tror mange er vant til bil-gps. Der er heller ikke GPS'en hel nøyaktig hele tiden, men programvaren "trekker" bilen inn til nærmeste vei når den vises på kartet (man antar at du ikke kjører på jordet). Dermed ser det ut som om GPS'en gir 100% korrekt plassering av bilen. Til sjøs er det ingen "vei" å plassere båten på, ergo blir unøyaktigheten mer synlig enn i bil. Kanskje er det en slik bil-sammenligning som gjør at kompisen med Furuno-plotteren føler den ikke viser riktig?

Redigert av Ronald (see edit history)

Litt på siden av temaet, men noen som vet hvordan en bil-GPS klarer å "holde bilen på veien" selv langt inni 3-4km lange tunneler? Der kan det jo ikke være GPS-dekning, men bruker den da bilens hastighet inn i tunnelen og antar at en fortsetter med samme hastighet?

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Der kan det jo ikke være GPS-dekning, men bruker den da bilens hastighet inn i tunnelen og antar at en fortsetter med samme hastighet?

Har brukt 3 BilGps i Oslofjordtunnelen.Blaupunkt Garmin og TomTom.

Blaupunkten (eldst) sluttet å virke ved munningen.

Garmin og TomTom driver med dødregning en stund.

Garmin er flinkest (raskest) til å starte opp igjen i andre enden.

Men TomTomen hadde Trøndersk Language Pack og sto for den beste underholdningen.

Jeg vil ha råd kompisen til å ta plotteren med til forhandler og få sjekket dette opp, feilvisningen skal ikke være konstant og 30 meter er relativt mye etter mine erfaringer. Feil som kommer og går skjer også, men ikke så ofte her hjemme fordi grunnlagsmaterialt for kartbrikken er av god kvalitet, noe det ikke alltid er mange plasser i verden, jeg har ofte vært opp åsen eller tatt "snarvei" over holmer og skjær. Dvs å stole bare på kartplotter i mørke eller dårlig sikt er en tvilsom praksis.

Nøyaktighet oppgis gjerne med 2D RMS eller Zigma - eller hva det heter alt sammen.

Felles for betegnelsene er at står det 10 meter så er det gjelder det en prosentandel av tiden f.eks 60. Resten av tiden kan avviket være hva som helst og uten at du lett kan vite det. Dessuten er prøvene gjort med best mulige forhold.

Min GPS-mus møter oppgitt spec. men spretter litt +/- 25 m, innimellom. (ved optimale forhold).

Ved å skjerme alt syd for Origo, og bare få inn satellitter nord for meg - som gir det verst tenkelige scenario - sliter den fælt. Mange sprang på ca 50 m

og innimellom 100 m. Ofte jobber den 2D da og jeg har sprang på mer enn 250 m.

Mine målinger er ikke vitenskapelige, de er gjort med et freeware tracking program og tidsaspektet for en måling er aldri mer enn 24 timer.

Å gå bort til en bøye og si, "Dette stemmer jo bra" uansett hvor mange ganger du gjør det - er uansvarlig å gjengi som referanse for presisjon.

Litt på siden av temaet, men noen som vet hvordan en bil-GPS klarer å "holde bilen på veien" selv langt inni 3-4km lange tunneler?

Fortsetter litt i dette OT-sporet: Jeg har en integrert gps på min Honda CR-V. Den virker å være tilkoblet bilens speedometer, dermed vet den eksakt hvor langt jeg har kommet selv når hastigheten varierer. Men enda mer imponerende var det når jeg kjørte Averøytunnelen for noen måneder siden. Den er som kjent ny, og helt ukjent for kartene mine. Retningen inn i tunnelen føltes å være en litt annen enn riktig retning til anløpet i Kristiansund. Dessuten gjør tunnelen en liten sving underveis. Når jeg nærmet meg tunnelens utgang, fortsatt uten gps-signaler, så viste den meg nesten helt korrekt sted på land hvor veien altså kommer ut! Er det mulig, tenke jeg! Har den også innebygd kompass, i tillegg til å kjenne til korrekt hastighet? Men vil et kompass i så fall fungere nede i en tunnel? Jeg syntes det er for godt til å være sant, og velger å tro at dette skal settes på kontoen for flaks. Noen som vet? Dessuten er det så mye annet rart med den gps'en, så det er vel heller tvilsomt om de har lagt masse krutt i dette.

Har en kompis med en Furuno plotter som konsekvent viser en posisjon som er 20-30 meter feil.

Hvordan er GPS antenna montert?

Min lowrance HDS-10 har innebygget antenne, den står i dash'en og ser ganske åpent ut.. den har en feilmargin på ca 10-12 meter..

Men skifter jeg til den eksterne som står på toppen av targabøylen, så har jeg en nøyaktighet på 4-5 meter.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Hadde en Sitex-plotter for noen år siden som var tydelig feil (oppå land) enkelte steder. Det viste seg at kartene på brikken (CF95/c-map) hadde ulike datum. Plotteren sto i WGS84, men måtte settes i "local" slik at den skiftet datum etter "kartblad". Da ble alt så myyye myyye bedre. Vet ikke om dette fremdeles kan være en relevant problemstilling?

• 3 uker senere...

Har en kompis med en Furuno plotter som konsekvent viser en posisjon som er 20-30 meter feil.

At det viser konsekvent feil: mener du da uansett hvir du er eller hver gang du er på sted X f.eks.i marina'en?

20-30 m. er godt innenfor de feilene som ligger i de elektronsike kartene, og den feilen vil selvsagt være lik på samme sted hver gang.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...