Jump to content

Dårlig gnist på gammel Johnson 6hk

index

Recommended Posts

Jeg har en gammel 6hk Johnson fra rundt 1986 som jeg tenkte å bruke til jollemotor. Men den er tungstartet og vrang, og starter akkurat når det passer den. jeg har skiftet plugger og rengjort forgasser, utren at det hjalp noe særlig. Men jeg ser at det er svak gnist på den, så da er det egentlig ikke så rart at den ikke tenner. Er det noen som kjenner til oppbyggingen av tenninganlegget på en slik motor, og som kan si noe om hva som eventuelt må til? Har den stifter som bør skiftes med regelmessige intervaller f.eks, eller er det coilen som er blitt dårlig? Jeg er litt usikker på hvor mye arbeid jeg bør legge ned i denne, gamle påhengere koster jo ikke så all verden. Men samtidig så liker jeg ikke å kjøpe nytt så lenge den jeg har kanskje kan bli helt OK...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 4 uker senere...

Nå har jeg skrudd litt på min gamle Johnson igjen! Motoren har ingen powerpack så langt jeg kan se, kun spoler og stifter. Tiller den er eldre enn 1977 da? Modellbetegnelsen er 6BA76A, mulig den er fra 1976? Uansett, gnisten er knapt synlig, selv etter å ha rengjort og stilt stiftene. Går det an å skifte kun pluggledninger på en slik, eller er de støpt fast i spolene? Kanskje det er spolene som er dårlige? Rart at begge skulle svikte samtidig da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Koble ifra hverandre de forskjellig delene og begynn med litt måling :yesnod:

Måler delene til begge sylinderne likt er de antagelig ok, men sjekk coilene litt ekstra da disse har en tendens til å sprekke med årene.

Kan også prøve å bytte ut kondensatorene da disse tørker ut... nesten enhver kondis ifra et tilsvarende tennings anlegg vil fungere ( bil, motorsag, moped ++ )

Hva ble stiftene justert til ??, mener de skal være .020" ( 0,50 mm ).

Rust innvendig på svinghjulet kan også bidra til litt dårligere gnist...

Arne Kjetil

Jeg målte motstanden i lavspentsiden på begge spolene, og begge gav utslag på ca 1,4 ohm. Ingen gjennomslag til jord på noen av dem Stiftene ble stilt til 0,50mm, den ene var det betydelig mindre åpning på fra før. Stiftene ble så tørket rene og pusset lett med 400 papir, men gnisten er like fraværende. Jeg ser at i alle fall den ene pluggledningen ser dårlig ut, kanskje jeg skulle kjøpt meg en meter på Biltema og prøvd igjen?

Den ene spolen har nok vært byttet, da de ikke er like. Finnes det noen måte å måle høyspentsiden på?

Redigert av index (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...