index Startet 27.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 27.Juni.2010 Jeg har en gammel 6hk Johnson fra rundt 1986 som jeg tenkte å bruke til jollemotor. Men den er tungstartet og vrang, og starter akkurat når det passer den. jeg har skiftet plugger og rengjort forgasser, utren at det hjalp noe særlig. Men jeg ser at det er svak gnist på den, så da er det egentlig ikke så rart at den ikke tenner. Er det noen som kjenner til oppbyggingen av tenninganlegget på en slik motor, og som kan si noe om hva som eventuelt må til? Har den stifter som bør skiftes med regelmessige intervaller f.eks, eller er det coilen som er blitt dårlig? Jeg er litt usikker på hvor mye arbeid jeg bør legge ned i denne, gamle påhengere koster jo ikke så all verden. Men samtidig så liker jeg ikke å kjøpe nytt så lenge den jeg har kanskje kan bli helt OK... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
GlennIversen Svart 27.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2010 Se på kontakten som ligger langt nede bak på/i motoren, kan være irr der. Det er koblingen mellom powerboks og coil. Har hatt samme problem både på min 6hk og min GT10. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
index Svart 27.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2010 Er det noen powerboks på en så gammel motor som dette da? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
GlennIversen Svart 27.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2010 Hvis du ser på del merket 12 / 15 HER så er det inne i denne koblingen jeg mener Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Bernt Svart 27.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2010 cd 2 anlegget til omc kom i 77 tror ikke det er det som er feil , er det gnist så er det gnist.sjekk om shoken lukker sikkelig Bernt Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2010 Det er gnist ja, men den er veldig svak (dvs knapt synlig). Choken stenger helt, men motoren er som sagt bortimot umulig å starte og går heller ikke særlig fint på tomgang. Går litt, hoster litt og stopper.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bernt Svart 28.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2010 (redigert) powerpacken er lik på alle 2 cyl motorer, nesten: forskjel på lengden på kablene og nyere har annen kobling på coilen, men elektronikken er lik. Bernt Redigert 28.Juni.2010 av Bernt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 Nå har jeg skrudd litt på min gamle Johnson igjen! Motoren har ingen powerpack så langt jeg kan se, kun spoler og stifter. Tiller den er eldre enn 1977 da? Modellbetegnelsen er 6BA76A, mulig den er fra 1976? Uansett, gnisten er knapt synlig, selv etter å ha rengjort og stilt stiftene. Går det an å skifte kun pluggledninger på en slik, eller er de støpt fast i spolene? Kanskje det er spolene som er dårlige? Rart at begge skulle svikte samtidig da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Droll Svart 27.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 Koble ifra hverandre de forskjellig delene og begynn med litt måling Måler delene til begge sylinderne likt er de antagelig ok, men sjekk coilene litt ekstra da disse har en tendens til å sprekke med årene. Kan også prøve å bytte ut kondensatorene da disse tørker ut... nesten enhver kondis ifra et tilsvarende tennings anlegg vil fungere ( bil, motorsag, moped ++ ) Hva ble stiftene justert til ??, mener de skal være .020" ( 0,50 mm ). Rust innvendig på svinghjulet kan også bidra til litt dårligere gnist... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
index Svart 27.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 (redigert) Jeg målte motstanden i lavspentsiden på begge spolene, og begge gav utslag på ca 1,4 ohm. Ingen gjennomslag til jord på noen av dem Stiftene ble stilt til 0,50mm, den ene var det betydelig mindre åpning på fra før. Stiftene ble så tørket rene og pusset lett med 400 papir, men gnisten er like fraværende. Jeg ser at i alle fall den ene pluggledningen ser dårlig ut, kanskje jeg skulle kjøpt meg en meter på Biltema og prøvd igjen? Den ene spolen har nok vært byttet, da de ikke er like. Finnes det noen måte å måle høyspentsiden på? Redigert 27.Juli.2010 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Droll Svart 27.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 Den ene spolen har nok vært byttet, da de ikke er like. Finnes det noen måte å måle høyspentsiden på? Prøv å mål imellom plugghette og gods på motor, det skulle bli sekundær viklinga, skulle være noe Kohm ??.. Er mulig coil ledningen er skrudd inn i coilen. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.