Jump to content

Sjømann 22, hvor er Griskoppen?

LeBris

Recommended Posts

Heisann, som mange andre her på forumet så har jeg anskaffet meg en Sjømann 22 som min første båt. Jeg var på jakt etter en tur/fiskebåt og pusser opp for harde livet:)

Da det er min første båt er det mye nytt for meg så jeg gjør som mange andre å spør dere litt mer erfarne folkene på dette kjekke forumet. :)

Jeg er litt usikker på hvor griskoppen er så mitt spørsmål er om dette er den? Mvh Lennart, er glad for alle svar. cimg1218.jpg

Sjøfolk er som trekkfuglene; de føler seg hjemme både i syd og nord!

Da er det kun det du har og sikkert vannkjøling til cutlesslageret. Hvis dette er en båt du skal fikse og tilpasse ditt bruk over tid så er det jo en tanke å se litt på dette opplegget du har der. Men hvis du skal bruke båten i sommer og alt er tilsynelatende i orden ville jeg ventet til høst og vinter med å skru.

Takk for svar,

Godt mulig, jeg skal sjøsette den om 6-7dager når jeg er ferdig med innredningen:) Så tenkte jeg å ta den på land til vinteren å gi den en skikkelig overhaling.

Fant ut at det er bedre å spørre før det evt. er for sent:)

Det du kan gjøre er å ta kontakt med han karen som også har en lik båt som deg, SJØMANN 22 kaller han seg her inne

Jo takk for det, har lest en del på hans innlegg:)

Det ligner på en "god gammeldags" pakkboks. Ingen griskopp. Den skal lekke litt vann, slik at akselen får kjøling.

http://www.pbase.com/mainecruising/stuffing_box

Takk for link:) Ser merkverdig lik.

Hadde jeg vært deg, ville jeg montert griskopp til vinteren! :flag_bp: Er vell gammal patent det du har der? :cheers:

Hei og hopp Sjømann.22

Ja, det skal du ikke se vekk ifra. Kommer til å ribbe store deler av båten til vinteren så vil nok en aldri så liten griskopp komme ombord.

Ja det er sikkert en gammaldags patent som Dvil Beskrev/linket til meg.

Ja! :flag_bp: Blir knall med ny oppusset Sjømann 22.... Er ikke sikker, men kansje til neste år, så skal jeg ribbe ut alt utenom motoren. Så jeg sitter igjen med skroget! Bygge opp alt på nytt, men bygge litt anderledes en det er idag! :flag_bp: Men kan være jeg pusser den litt mere opp, selger den, og kjøper meg en større båt, med dårlig innredning, så jeg kan få til billig penge. Så total renoverer jeg den! Kansje det blir en Nidelv! :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Hehe, minner veldig mye om mine planer dette her:) Satser på en Saga 27 til til neste sommer:) Men vi må alle begynne en plass:) så "5 fot syken" kom før eg visste ordet av det! :)

Hehe, 5 fot syken kommer fort jah, tenkte da jeg gikk fra Tobias 15, til Sjømann 22, måtte være stor nok båt... Men begynner og lenkte etter større båt, og mere plass :cheers: Er litt for godt utnyttet disse Sjømann 22 (Vist du har orginal innredning) Er litt for mye pjåtet inni 22 fot, men ellers knall god båt! Sjødyktig er de også! Var utpå isted, og fikk noen store bølger opp på siden, båten lå nesten loddrett :giggle:

Hvorfor vil du montere en greasekopp når du har en pakkboks som ikke trenger det? Det må da være å lage seg masse unødvendig arbeid etter mitt syn. Om denne pakkboksen har fungert fint i 30 år uten greasekopp er det ingen grunn til at den ikke skal fortsette å gjøre det...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hvorfor vil du montere en greasekopp når du har en pakkboks som ikke trenger det? Det må da være å lage seg masse unødvendig arbeid etter mitt syn. Om denne pakkboksen har fungert fint i 30 år uten greasekopp er det ingen grunn til at den ikke skal fortsette å gjøre det...

Jeg kan desverre for lite på det område. Er blant annet derfor jeg spurte hvor den er eller hva dette er? :)

Jeg ville vel egentlig bare forsikre meg om at jeg ikke gjør noe galt da den skal sjøsettes om vel en uke.

Bedre å spørre dere erfarne enn å være etterpå klok.

Den gammeldagse løsningen er faktisk ikke så dum. Den lar seg fikse til sjøs hvis nødvendig, i motsetning til de moderne med simmerring (har jeg blitt fortalt av anerkjent norsk leverandør). Ulempen er jo at den skal dryppe litt.

Kanskje andre med mer erfaring på området kan komme med innspill til det?

Om den drypper litt er ikke så farlig for meg, har lagt inn el/aut. lensepumpe og har gangavstand til båtplassen så er ofte forbi båten:)

Takk for alle svar folkens!

Utrolig kjekt å se hvor hjelpsom dere er på dette forumet! :)

Hehe, 5 fot syken kommer fort jah, tenkte da jeg gikk fra Tobias 15, til Sjømann 22, måtte være stor nok båt... Men begynner og lenkte etter større båt, og mere plass :cheers: Er litt for godt utnyttet disse Sjømann 22 (Vist du har orginal innredning) Er litt for mye pjåtet inni 22 fot, men ellers knall god båt! Sjødyktig er de også! Var utpå isted, og fikk noen store bølger opp på siden, båten lå nesten loddrett :giggle:

Er vel plenty for deg vel? :)

Ja er en kjempebåt med tanke på pris og innredning. Har nok "original" innredning ja. Bare at jeg har laget en del nye skrog. Kjøpte den med tanke på korte weekendturer i sommer men ser fort at den kan bli litt i knappeste laget for 2 voksne en sønn på 4 år samt en hund på 40kg... så blir nok en Saga 27 med aktercabin til neste sommer ja. Jeg liker de mer og mer jo mer jeg ser på de. :) får jo de rimelig billig også.

Har desverre ikke fått båten på sjøen enda så hvor sjødyktig den er kan jeg ikke uttale meg om, men ryktene sier at de er ikke så aller verst! :D

Er vel plenty for deg vel? :)

Ja er en kjempebåt med tanke på pris og innredning. Har nok "original" innredning ja. Bare at jeg har laget en del nye skrog. Kjøpte den med tanke på korte weekendturer i sommer men ser fort at den kan bli litt i knappeste laget for 2 voksne en sønn på 4 år samt en hund på 40kg... så blir nok en Saga 27 med aktercabin til neste sommer ja. Jeg liker de mer og mer jo mer jeg ser på de. :) får jo de rimelig billig også.

Har desverre ikke fått båten på sjøen enda så hvor sjødyktig den er kan jeg ikke uttale meg om, men ryktene sier at de er ikke så aller verst! :D

Hehe, no er det nok, men vil ha det større om 2-3 år :cheers: Du kommer til og merke stødigheten! Ikke vær redd for og få bølger opp på siden! Har fått hurtigbåtene til Tide sine bølger opp på siden mange ganger, de kjører rett utenfor huset mitt hele tiden :P (Bergen-Flesland) Bare husk og se rundt i båten, så det ikke står noe som kan velte eller bli knust! :flag_bp: Skipt og gå og tørke kaffi opp fra nye putetrekk! :giggle:

Hehe, no er det nok, men vil ha det større om 2-3 år :cheers: Du kommer til og merke stødigheten! Ikke vær redd for og få bølger opp på siden! Har fått hurtigbåtene til Tide sine bølger opp på siden mange ganger, de kjører rett utenfor huset mitt hele tiden :P (Bergen-Flesland) Bare husk og se rundt i båten, så det ikke står noe som kan velte eller bli knust! :flag_bp: Skipt og gå og tørke kaffi opp fra nye putetrekk! :giggle:

hehe, ser den. Godt å vite at eg har en prøvekanin på fjorden! ;)

Jau, blir nok bra detta. Får vel bare vente på at naboen kommer hjem fra ferie så han kan få fart på traktoren sin å sjøsette den:)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...