Jump to content

lurer på funksjonen til start rele

bayliners

Recommended Posts

Heisann!

Først: Endre tittel på tråden til noe mer beskrivende før den blir stengt!

Når det gjelder start rele så er mine to TAMD60C motorer utstyrt med slike. Disse har til hensikt å koble ut startsignal når dynamoen begynner å lade. De beskytter også mot utilsiktet startsignal når motor allerede sviver.

Minus til startrelet er tatt fra D+ på dynamo slik at spenningen over releet utjevnes når dynamo begynner å lade!

mvh

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Problemet er når motoren har stått noen dager, så vil ikke releet slå inn, men hvis jeg tar en kabel fra + på batteriet ned til styrestrømm på innslaget startmotor slik at den turner litt, så kan jeg starte på nøkkelen som vanligt igjen hele dagen.

Jeg går ut i fra at releet får et spenningssjokk når jeg gjør dette at den løsner,helt til den står noen dager, så er problemet der igjen.

Tusen takkkkk for raskt svar :flag_bp:

Hvis du har koblet startreleet på samme måte som hos meg, altså minus til releet taes i fra D+ på dynamoen, så kan det tyde på at børstene i dynamoen er nedslitt slik at de har dårlig kontakt til rotorens sleperinger.

Hvis det er tilfellet så får ikke startreleet minus og vil, naturlig nok, ikke slå inn når du skal starte!

Hvordan er det med evt. ladelampe når du forsøker å start uten at den vil? Lyser den når tenning er påslått, evt. slukker den når du forsøker å starte?

Bjørn

Da er nok ikke ditt startrelee tiltenkt som startsperre funksjon, men heller for å slippe grove kabler til tenningsbryter/tenningsknapp i panelet.

Du kan jo forsøke å bytte releet? Ala, biltema rele til 35 kroner som tåler 30 Amp??

Bjørn

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...