Minien Startet 27.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 27.Juni.2010 (redigert) I helgen fikk vi et problem med motoren vår - en Volvo Penta AQ225. Vi ligger i plan, har kjørt i 25 knop i 4-5 minutter. Plutselig hører vi en fryktelig knatring fra motoren. Stopper motoren med en gang, gubben ser oljetrykket falle, men kan ikke si om dette kom før han stoppet motoren eller etter. Viser seg at en støtstang er bøyd, vi setter inn en ny, og når vi da starter opp igjen, så har vi lavt oljetrykk. Før dette skjedde var oljetrykket ca. 3,5 kg på 2000 omdreininger. Etter skifte av støtstang har vi nå ca. 2,5 kg. Er det noen som har peiling på hva som kan være årsaken? Kan det være at støtstanga har slått i stykker ventilløfteren? Kan defekt ventilløfter føre til at oljetrykket synker, eller er det lavt oljetrykk som fører til at ventilløfteren ryker? Redigert 27.Juni.2010 av Minien (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mr.know.it Svart 27.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2010 en åpen ventil kan forårsake lavt oljetrykk ja må muligens demontere toppen og skifte løftera:/ uten at ej skal sei de me 100 % sikkerhet Sitér dette innlegget Link to post
Minien Svart 28.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2010 Ja, vi har tenkt å åpne for å sjekke løfterne. Men det vi er redde for er om mer kan ha gått føyken i samme slengen. Det er grenser for hvor mye penger vi kan bruke på en gammel motor, og dersom det er mer som kan ha gått istykker, så vurderer vi å kjøpe ny motor (mariniserer sjøl). 16 løftere koster jo i seg sjøl ikke så mye, men dersom det er mer som må byttes, så blir en ny motor mer og mer aktuelt. Sitér dette innlegget Link to post
Vrengen Svart 28.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2010 er der hydrauliske løftere på denne? en mulighet er jo at løfteren til denne støtstanga har fått juling og evt sår så den slipper for mye olje igjennom men tvilsomt at det ville ha så mye og si på trykket! sviver den bra ellers? like sterk osv som vanlig? ingen ulyder? Sitér dette innlegget Link to post
Minien Svart 28.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2010 (redigert) Ja, det er hydrauliske løftere. Vi har nå tatt opp og sett på dem - alle er i orden. Ingen ulyder, om den er like sterk har vi ikke fått prøvd - har ikke kjørt den noe særlig hardt etter bytte av støtstang (pga oljetrykket). På tomgang (kald motor) har vi vanlig trykk, men trykket synker når motoren blir varm. Vi klør oss litt i huet nå, skjønner ikke helt hva som kan være synderen. Så hvis det er noen motorguruer der ute som har et forslag, så tas det imot med stor takk! :) Redigert 28.Juni.2010 av Minien (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vrengen Svart 28.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2010 (redigert) ville prøvd å finne ut hvorfor den støtstanga ble bøyd, da dette ikke er noe som bare skjer uten grunn. lite filmkamera ned i plugghullet eller noe sånt. må være noe som har skjedd her. Er dere 100% sikre på oljetrykket fra før? fort å huske feil der Redigert 28.Juni.2010 av Vrengen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 28.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2010 Ingen motorguru her men noen løse tanker kan eg prøve på. Det er vel ikke så enkelt å se/konstatere at en hydraulisk løfter er i orden vel? Sikker på at du har fått korrekt støtstang? Samme lengde/samme type ender/samme hull innv. Har du justert ventilklaringer etter at du skifta støtstangen. (ev. medan den går)? Vil vel tru at det er feiltenninger/selvtenning eller lignende som har bøygt støtstengene. Har du sjekka alle støtstengene for retthet/lengde? Som sagt bare noen løse ideer. Sitér dette innlegget Link to post
Minien Svart 29.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2010 Oljetrykket er vi 100% sikre på. Vi har nemlig byttet motor i år da den forrige motoren også slet med for lavt oljetrykk. Derfor har vi lagt veldig merke til dette i år og jublet stort over at vi har hatt supert oljetrykk. :) Angående det å se om en løfter er i orden: Vi tok dem ut og tok dem med til en amcar-guru vi er så heldige å ha i vennekretsen. Han gikk gjennom dem (hvordan skal jeg ikke svare på, da det var gubben som ordnet det - jeg er bare vårt internett-alibi :) ) og sa at disse kunne vi bare putte tilbake, for de var helt i orden. Støtstang er jeg ganske sikker på er lik - den vi byttet til tok vi fra den gamle motoren vår som er helt lik den som sitter i nå. Når det gjelder de andre spørsmålene dine, volfro, så kan jeg ikke svare på dem akkurat nå da jeg ikke er helt sikker på hva min bedre halvdel har gjort. Men det kan jeg finne ut av i løpet av kvelden. Og løse ideer er også veldig velkomne - vi trenger alle tips vi kan få. Da er det enklere å utelukke ting. Sitér dette innlegget Link to post
Vrengen Svart 29.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2010 (redigert) hvist dere har fått skader nedi leiet til ventilløfteren så vil dette kunne påvirke oljetrykket, her er det pasning som skal slippe gjennom en viss mengde olje! visst dette "sete" blir skadet, får en stor ripe vil det kunne påvirke oljetrykket. Men 1 kg er da ganske mye. defekt ventilløfter vil ikke ha noe å si på oljetrykket da det er støtstenger og vippearmsaksler her er det såvidt det kommer olje opp her, det spruter iallefall ikke. forresten hvilen sylinder er det snakk om? kan ta av ventildeksel og starte motoren for å se at der kommer olje til alle vippearmene, lønner seg og ta en papplate og skjerme litt med for å begrense søl. Redigert 29.Juni.2010 av Vrengen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Minien Svart 30.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2010 Hmm.. vi finner ingen feil, og våre motorkyndige kompiser finner ingen feil. Det må da ha skjedd noe inni motoren. Gubben vil ikke bruke mer penger på "en gammal motor som vi ikke vet om er bra", og har lyst til å kjøpe en ny. Vi har kommet over en nyoverhalt motor som vi får ett års garanti på. Denne koster oss 25.000 kr. Manifolder og raisere etc. har vi jo sjøl. Et annet alternativ er å kjøpe en helt ny bilmotor som vi mariniserer sjøl. Dette kommer antakelig til å komme på ca. 28.000. Så har vi det alternativet med å overhale den gamle motoren (den vi hadde før den som sitter i nå - den som sitter der nå er sveist), men jeg ser for meg at dette fort kan koste like mye som å kjøpe nytt. Fordelen med å kjøpe den som er overhalt er at vi så og si kan putte den rett inn i båten. Ulempen med å kjøpe en "ny-brukt" motor er jo at noe kan skje. Fordelen med å kjøpe ny bilmotor er jo at den (selvsagt) er ny. Ulempen er at det kreves litt jobb fra motorkyndige å montere kammen. Overhale den gamle - tja, hva skal man si? Fordelen er jo at vi allerede har motoren, men dersom det vil koste like mye som nytt, så ser jeg ikke helt fordelen allikevel. Da ser jeg heller for meg å kunne ordne en innbytteavtale med han som selger den "ny-brukte" (han driver tydeligvis med overhaling av gamle motorer, men tviler på at han også vil ha den som er sveist). Noen synspunkter? Er snart så drittlei hele båtgreiene at jeg spyr...har hatt båten i fire år, og hvert eneste år har det skjedd noe med motoren som tar evigheter å fikse. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 30.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2010 (redigert) Er du sikker på at du leser riktig oljetrykk og ikke bare har en elektrisk feil i giver, instrument eler mellomliggende koblinger. Har du dobbelsjekket med f.eks et manometer rett på motor. Redigert 30.Juni.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.