bademann Startet 28.Juni.2010 Del på Facebook Startet 28.Juni.2010 Skal lage moring til en fast fortøyning i ei elv. Er det noen som har noen tips til utforming? Det er sandbunn med steiner. Båten veier 400 kg pluss en 50 hester som veier ca. 100 kg. tror jeg? Da veier båt, motor og litt utstyr nærmere 600kg. Det vil aldri bli mye sjø, kun kun vind og bølger fra mindre båter som går i elva, i tillegg til elvestrømmen. Elvestrømmen er ikke spesielt sterk så bunnforholdene er ganske stabile. Er det spesielle hensyn jeg må ta siden det er ferskvann, elv, sandbunn....... Ønsker og en fortøyning som "trekker" båten litt ut fra land. Har lest om litt om en daumann. er det tingen? Også lurer jeg på om jeg skal bruke kjetting eller tau fra moringen? Sitér dette innlegget Link to post
bademann Svart 28.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2010 Glemte å skrive at det er ca 3-4 meter dypt. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 28.Juni.2010 Del på Facebook Svart 28.Juni.2010 Kan ikke tenke meg noen spesielle ting du må tenke på som vedrører ferskvann kontra saltvann. Generelt må du jo tenke på at moringen blir tung nok i vannet. Kan sikkert være greit å ha et lodd mellom moring og bøye som gjør at det fjærer litt også. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
quantumduck Svart 28.Juni.2010 Del på Facebook Svart 28.Juni.2010 (redigert) Også lurer jeg på om jeg skal bruke kjetting eller tau fra moringen? Ville brukt moringstau, wire inni og plaststrømpe utapå. Hvis du skal ha bøye da. Så ville jeg satt på en blokk på bøya s.a. du kan dra akterlina gjennom og inn til land, så kan du dra båten ut og inn slik du vil. Skal du ikke ha bøye ville jeg lagt moringen så langt ut som mulig (med en blåse for å markere dersom det er fare for at andre kan kjøre på tauet) og brukt kjetting med tau i enden som skal festes i båten. Tau m. daumann ville bli liggende langs bunn og gnage mot steiner når du slipper båten ut på vekta av daumann. Redigert 28.Juni.2010 av nicknack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 28.Juni.2010 Del på Facebook Svart 28.Juni.2010 Kan sikkert være greit å ha et lodd mellom moring og bøye som gjør at det fjærer litt også. Blir ikke det litt smør på flesk? Bøya fungerer jo som en «omvendt daumann», du får i begge tilfeller en «knekk» på fortøyningen som fjærer pga. enten oppdriften eller vekta. Ikke at det er noe galt med smør på flesk ... Sitér dette innlegget Link to post
bademann Svart 29.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2010 Takker for svar! Har tenkt litt og lurer på hvordan det vil gå med moringen om våren. Når isen smelter så tar den med seg rubbel og bit ned elva. Noen som har forslag til moring eller fast ankerpunkt som det er mulig å ta inn. Eller en fiffig måte å løsne fortøyningsbøyen fra moringen på høsten. For så å sette den ut på sommeren. Tenkte jo i utgangspunktet at dette skulle være lett.....men jo mer jeg grubler....jo flere spørsmål....... Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 29.Juni.2010 Del på Facebook Svart 29.Juni.2010 Jeg fjerner alltid bøya om vinteren. Sjakler på en plastbelagt Biltema-stålvaier, senker hele moringstauet til bunns, og fester vaiern i en jernring på land. Hele jobben tar maks 10 minutter. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
quantumduck Svart 29.Juni.2010 Del på Facebook Svart 29.Juni.2010 (redigert) Jeg fjerner alltid bøya om vinteren. Sjakler på en plastbelagt Biltema-stålvaier, senker hele moringstauet til bunns, og fester vaiern i en jernring på land. Hele jobben tar maks 10 minutter. Lurt å gjøre, så får man kontrollert om sjakler eller annet må byttes også. Bruker man moringstau kan man bare knyte dette i øyet på bøya også, og knyte opp igjen om høsten når man tar av bøya. Redigert 29.Juni.2010 av nicknack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.