Mr. Askeladd Startet 28.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 28.Juni.2010 Jeg har en Askeladden med 2,0 diesel Mercruiser motor. I fjor startet båten alltid på første forsøk, men i år må jeg kjøre starteren opp til fire ganger før båten starter. Noen som har vært borte i samme situasjon, evt om dere har noen tips til meg. Der jeg kjøpte båten sier de at slik er det bare, men slår meg ikke helt til ro med det. Motoren har jo kun gått en sesong. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2010 (redigert) luft i dieselen kanskje? Kan også være lav batterispenning. det er vel elektronisk styring på motoren - så det er viktig at du ikke rører gassen når du starter. Bare vri om nøkkelen. Og jeg er helt enig med deg - slik skal det ikke være Redigert 28.Juni.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Askeladd Svart 28.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2010 Hva gjør jeg med dieselen? Har ikke fyllt ny diesel enda i år - kan problem løses ved å fylle opp tanken med ny diesel? Tanken rommer 150 liter, og er nå mede i ca 31% rest. Sitér dette innlegget Link to post
Evita IV Svart 28.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2010 Det er jo ikke så mye som kan ha skjedd når motoren ikke har vært i bruk fra i fjor til i år. Antar at båten har stått på land... Det nærliggende er jo da å tro diesel kvaliteten(hvis du ikke har etterfyllt i år)og det andre er filtrene. Diesel kvaliteten forringes under lagring. Eller som det nevnes, lav batteri spenning. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2010 (redigert) Luft i dieselen har ingenting med tanknivået å gjøre - med mindre det suges luft fra dieselrøret da - men det tror jeg ikke. Hva som må gjøres kommer an på hva som er blitt gjort med båten i vinter. Dersom det er tatt service på motoren så krev at verkstedet sjekker om det er luft i diesel systemet. Dersom du må gjøre det selv kan du forsøke å lufte dieselen - fremgangsmåten står i instruksjonsboka di. Dersom det IKKE er common rail injection kan du antakelig gjøre det ved å løse et av diesel rørene til sylindren og kinne motoren på starteren til det kommer ren diesel ut. Sjekk også om dieselfiltre er rene og fine. Det kan være at du har fått dieseldyr i løpet av vinteren. 30% på tanken er lite synes jeg. Jeg kjører sjelden med under 1/2 tank. Om du ikke har landstrøm med batterilader så sjekk batteriet med en batteritester og få det toppladet. Redigert 28.Juni.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Askeladd Svart 28.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2010 Supert - takk for tips. Snakket nettopp med en som jobber med båter, og han sa også at slik skal det ikke være. En slik motor skal fyre på første. Han sa videre at ejg skulle få sjekket CleanPower, at startmotoren er kolet riktig i VIP boksen. Så, alt i alt tror jeg båten går tilbake til serviceverkstedet for en utbedring. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.