Jump to content

Startproblemer 2,0 Mercruiser diesel 2008

Mr. Askeladd

Recommended Posts

Jeg har en Askeladden med 2,0 diesel Mercruiser motor. I fjor startet båten alltid på første forsøk, men i år må jeg kjøre starteren opp til fire ganger før båten starter. Noen som har vært borte i samme situasjon, evt om dere har noen tips til meg. Der jeg kjøpte båten sier de at slik er det bare, men slår meg ikke helt til ro med det. Motoren har jo kun gått en sesong.

Det er jo ikke så mye som kan ha skjedd når motoren ikke har vært i bruk fra i fjor til i år. Antar at båten har stått på land...

Det nærliggende er jo da å tro diesel kvaliteten(hvis du ikke har etterfyllt i år)og det andre er filtrene.

Diesel kvaliteten forringes under lagring.

Eller som det nevnes, lav batteri spenning.

Luft i dieselen har ingenting med tanknivået å gjøre - med mindre det suges luft fra dieselrøret da - men det tror jeg ikke.

Hva som må gjøres kommer an på hva som er blitt gjort med båten i vinter. Dersom det er tatt service på motoren så krev at verkstedet sjekker om det er luft i diesel systemet. Dersom du må gjøre det selv kan du forsøke å lufte dieselen - fremgangsmåten står i instruksjonsboka di. Dersom det IKKE er common rail injection kan du antakelig gjøre det ved å løse et av diesel rørene til sylindren og kinne motoren på starteren til det kommer ren diesel ut.

Sjekk også om dieselfiltre er rene og fine. Det kan være at du har fått dieseldyr i løpet av vinteren.

30% på tanken er lite synes jeg. Jeg kjører sjelden med under 1/2 tank.

Om du ikke har landstrøm med batterilader så sjekk batteriet med en batteritester og få det toppladet.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Supert - takk for tips. Snakket nettopp med en som jobber med båter, og han sa også at slik skal det ikke være. En slik motor skal fyre på første. Han sa videre at ejg skulle få sjekket CleanPower, at startmotoren er kolet riktig i VIP boksen.

Så, alt i alt tror jeg båten går tilbake til serviceverkstedet for en utbedring.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...