knut1955 Startet 28.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 28.Juni.2010 Hei På lørdag reagerte jeg på at farten var 2-3 knop lavere enn den normalt gjør ved det aktuelle turtallet. Etter en tid ser jeg bakover og der ligger 50 m ankertau horisontalt ut akter - hadde glemt å hekte på sikringstauet. Det gikk heldigvis bra det var ca 50 m dypt, og jeg fikk vinsjet inn uten problemer. Vet ikke hvor lenge jeg kjørte, men ca 1 nm tidligere var jeg ute i litt ruskevær med bølger inn i hekken, antar at det var her det skjedde. Nå har jeg i allefall lært - sikringstauet SKAL ALLTID festes heretter og vil med dette oppfordre også deg til å gjøre dette. Gjelder kansje også andre vinsj-merker? Knut Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 28.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2010 Hehe. Jeg sluttet å bruke sikringstau etter at jeg bestemte meg for at jolla på snapdaviter klemmer ankeret godt nok fast. Fikk iallfall aldri til å slippe ankeret ved behov uten å vippe ned jolla først (evt. godt ut fra båten). Jeg har begynt å bruke det igjen, ja....... I mai ifjor, på vei ut av innerste hjørne i gjestehavna i Strømstad ble det bråstopp midt i trangeste punktet før du må svinge babord. Masse kål og litt trafikkkork.... Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 1.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 JEg vil tro at advarselen er relevant for alle aktervinsjer, ikke bare Engbo....... Sitér dette innlegget Laholm Link to post
KOB Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 Gjelder alle vinsjer både foran og bak. Og ikke noe pingle-feste men skikkelige saker. Løsner først ankeret av en eller annen grunn (skjer gjerne i dårlig vær med mye sjø) så er det sterke krefter i sving. Har ikke opplevd det personlig selv, men ankeret foran løsnet både på Hannah II på vei fra Bergen til Kristiansand ifm overlevering (hull i skroget foran som resultat - langt over vannlinjen) og på Hannah V på vei fra Gøteborg til Kragerø (gelcoatskader). Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Ulv I Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 Jeg kan skrive under på dette jeg også. Forrige båten var det en engbo mini vinsj, og jeg fant også ut en dag at det var noe som fulgte etter oss og sprutet endel.. da jeg fulgte linen og fant ut at det manglet noe bak, ble det brått satt kurs for et sted dypere enn 50m og fikk vinsjet inn og satt på sikkerhetslinen igjen.. puh.. nå er dette fast rutine ja :) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.