Arwen Startet 28.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 28.Juni.2010 Har en 6.5 L V8 330 HP moment monster i båten.. Mitt spørsmål er om Bravo 2X dreva er sterke nok til å drive det enorme momentet? Maksinen kjører 690 NM på 1700 RPM.Yter 330HK@3600RPM Sitér dette innlegget Arwen MAXUM 2800 SCR GM Marine Diesel 6,5 L V8 330 hp /m Mercruiser Bravo Two X Passport /m Mariner 5 hp Link to post
2nd Trikker'n Svart 28.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2010 Er det ikke propellen som bestemmer hvor stort momentet blir? Hva moment monsteret kan levere er vel uinteressant dersom det ikke trengs. Hvis du spør: Hvor stor propell kan jeg sette på båten, med moment monster, og tåler drevet dette? Så er saken en annen. Hva slag båt har du og hva er bruksområdet? Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 28.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2010 Det har vel minst like mye med føreren å gjøre som drevet vil eg tru. Men trenger ikke å banke spaken i bunn bare fordi man har godt dreiemoment, går fint ann å gi på gradvis. Alle drev har vel godt av litt fin behandling. Sitér dette innlegget Link to post
Manzon Svart 29.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2010 Har selv en Yanmar 6LPA og Bravo 2x. Var i kontakt med yanmar norge og fikk beskjed om at Bravo 2X tålte dette momentet. De kan fortsatt levere med Bravo 2x med yanmar, selv om de heller vil selge sitt eget drev. Yanmaren min leverer rett over 700nm. Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 29.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2010 Mothold er viktig å ta hensyn til som Trikker'n skriver. Jeg tror disse drevene skal tåle inntil 720 Nm, og da er det viktig at disse kraftige motorene utstyres med en lett propell med relativt mye slipp. Yanmar 6LP bør helst ligge 100-150 o/min over wot. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Arwen Svart 30.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2010 Takker for alle svarene. Det er vel 20" propell som er maks på bravo 2? Jeg drar alltid på jevnt eller sakte oppi fart. Båten har en 23 graders V form og er meget baktung å få opp i plan. Hvis jeg ikke bruker flapsene tar det ganske lang tid før den kommer over planingsterskelen. En annen ting mens jeg er igang. Er det mulig p tilte drevet mitt utover når jeg kommer opp mot 30 knop? Dette for å få båten til å gå enda raskere og få nesen mer opp. komplikasjonene min sier: - Det er ikke powertrim på drevet. Bravo 2X den eldre utgaven. Kun tilt... - Kjører eksosen ut drevveien. Mye motstand her. ( Skrudde av eksosbelgen, da Per Wikheim mente at denne ikke skulle være på, eksosen måtte bare slippes rett ut av huset..... Dette fungerer helt fint til nå ) Hva er da egentlig hensikten med eksosbelgen? Bevare drevet? Har ikke gjort den enda. Er livredd for at drevet skal ryke på for sterk motstand. Sitér dette innlegget Arwen MAXUM 2800 SCR GM Marine Diesel 6,5 L V8 330 hp /m Mercruiser Bravo Two X Passport /m Mariner 5 hp Link to post
SF Svart 30.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2010 - Det er ikke powertrim på drevet. Bravo 2X den eldre utgaven. Kun tilt... - Hva mener du med dette? Bravo drev finnes ikke meg bekjent uten powertrim. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Arwen Svart 30.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2010 (redigert) Heisann og takk for sist "andre innlegg" powertrimmen fungerer ikke som den skal. Redd for å ta den ut. Drevet mitt går sykt kjapt ut hva synes du forresten om det å ta bort eksosbelgen? redd for skjell og groe eg Beglager alt rotet.. Er forvirra i dag :) Redigert 30.Juni.2010 av Arwen (see edit history) Sitér dette innlegget Arwen MAXUM 2800 SCR GM Marine Diesel 6,5 L V8 330 hp /m Mercruiser Bravo Two X Passport /m Mariner 5 hp Link to post
SF Svart 1.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 (redigert) Heisann, litt usikker på om jeg forstår deg riktig men jeg skal prøve å svare. Eksosbelg: Hensikten med eksosbelgen er å lede eksosen ned under vann, du reduserer støyen en hel del med dette. Bravo drev leveres både med lukket belg som er festet med slangeklemme i begge ender og en åpen type (mer som en muffe) som er festet inn mot transom men som ligger løst mot eksosflensen til selve drevet. Sistnevte skal i prinsippet kjøre eksosen gjennom drevet i lave hastigheter når drevet er trimmet inn og slippe deler av eksosen utenom drevet når du drar den opp i plan. Denne brukes på større motorer der drevet blir en flaskehals for eksosen. Det går også helt fint å kjøre uten belg eller legge eget eksosløp ut gjennom hekken. Mange som har dette på de største dieselmotorene. Blir selvsagt en del mer støy av dette. Powertrimmen på disse drevene skal brukes under fart for å trimme båten optimalt og ja den kan du og skal du bruke også i hastigheter i 30+ knop. Hva legger du i at trimen går sykt fort? Responsen på powertrimmen på Mercruiser drev er ganske kjapp. Redigert 1.Juli.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.